تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۱

پیشنهادات بخش خصوصی برای رونق چابهار

فعالان بخش حمل و نقل دریایی پیشنهاداتی را برای رونق بندر اقیانوسی ایران به دولت ارائه کردند.

اقتصاد۲۴- آخر هفته گذشته بندر چابهار میزبان فعالان کشتیرانی برای برگزاری نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب بود. در این نشست مدیرانی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت صمت و مناطق آزاد حضور داشتند.

در این نشست فعالان حوزه حمل‌ونقل دریایی پس از بررسی وضعیت بندر چابهار و تبادل نظر در این رابطه ۱۴ پیشنهاد را به شرح زیر برای رونق بندر اقیانوسی ارائه کردند؛

۱-با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از هزینه حمل‌ونقل مربوط به هزینه‌های حمل‌ونقل زمینی است، لذا حمایت دولت خصوصا وزارت راه و شهرسازی در کاهش هزینه‌های حمل زمینی تاثیرگذار خواهد بود.

الف) حذف هزینه حق پرچم از کرایه حمل ناوگان خارجی برای کالا‌های متردد از مسیر بندر چابهار.

ب) تخفیف در هزینه‌های تن کیلومتر، مابه‌التفاوت سوخت و هزینه متقابل ارزی.

۲-امکان بهره‌مندی شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی بین‌المللی از ناوگان حمل زمینی خارجی با حذف محدودیت‌های صدور مجوز عبور موقت وسایل نقلیه.

۳- حذف هزینه‌های دسترسی ریلی برای کامیون‌هایی که از مسیر بندر چابهار مبادرت به انتقال کالا‌های ترانزیتی به مقصد پایانه‌های مرزی (ریلی) در مرز ترکمنستان.

۴-امکان ترانشیپ کالا‌های ترانزیتی از کامیون ایرانی به کامیون‌های خارجی خصوصا در پایانه‌های مرزی میلک، دوغارون و ماهیرود در مرز افغانستان.

۵-استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار برای تامین کامیون با هدف کاهش هزینه‌های تامین کامیون.

۶-تلاش سازمان بنادر و دریانوردی برای هدفمند کردن مشوق‌های تعرفه‌ای.

۷-وضع تعرفه‌های ترجیهی بین ایران-هند برای کالا‌های وارده از بندر چابهار.

۸-ارائه مشوق‌های لازم به ناوگان حمل زمینی متردد به مبداء و مقصد بندر چابهار از قبیل سوخت تشویقی خارچ از سهمیه پیمایش و کمک به تامین اقلام مصرفی از قبیل لاستیک و روغن.

۹-همکاری سازمان حفظ نباتات برای کالا‌های ترانزیتی از مبدا هند؛ محدودیت زیاد سازمان مذکور خصوصا برای الزام محموله‌های گندم و آرد امکان ترانزیت این نوع کالا‌های را از مسیر چابهار با صعوبت همراه خواهد کرد.

۱۰-همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در انتقال کانتینر‌های SOC (کانتینر‌های فرستنده) و کانتینر‌های متعلق به سایر خطوط و شرکت‌های NVOCC با هزینه حمل دریایی اقتصادی.

۱۱-همکاری گمرک در تسهیل امکانات لازم برای استریپ کانتینر‌های ترانزیتی بندر چابهار و امکان ترانزیت با کامیون‌های کفی و بغل دار به مقاصد پایانه‌های مرزی.

۱۲-حمایت سازمان توسعه تجارت برای اعطای مشوق صادراتی از مبدا بندر چابهار.

۱۳-کاهش عوارض تن کیلومتر که سال گذشته از ۴ به ۹ درصد افزایش یافت.

۱۴-مساعدت در افزایش Free Time کانتینر‌های ترانزیتی.

ارسال نظر