تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

امروز، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر اجاره

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری تا پایان امروز برای ارائه اظهارنامه فرصت دارند.

اقتصاد۲۴- درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته می‌شوند، عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره؛ بنابراین ۷۵ درصد درآمد اجاره املاک مشمول مالیات بوده و ۲۵درصد آن معاف از مالیات است.

همچنین، ملکی که کسب درآمد از اجاره آن مشمول مالیات اجاره می‌شود، می‌تواند ملک مسکونی، اداری و یا تجاری باشد. البته، کاربری ملک در شمول آن نسبت به قوانین مربوط به مالیات بر درآمد اجاره ملک، بی‌تاثیر است و این مالیات فقط به مبلغ اجاره تعلق می‌گیرد.

لازم به ذکر است که مالیات بر درآمد اجاره مربوط به صاحبان املاک است و ارتباطی به مستاجر ندارد.


بیشتر بخوانید: صاحبخانه‌ها چقدر باید مالیات اجاره بدهند؟


در این بین، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، کلیه اشخاصی که ملک یا املاک خود را به اجاره واگذار کرده‌اند و درآمدی از آن دارند، مشمول مالیات بوده و موظف‌اند تا پایان امروز به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه و نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بردرآمد اجاره املاک عملکرد سال ۱۴۰۰ خود اقدام کنند.

علاوه براین، اشخاص حقوقی نیز باید تا پایان امروز به درگاه ملی خدمات مالیاتی کشور مراجعه و اظهارنامه خود را ارائه دهند تا از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی دیگر بهره مند شوند. 

همچنین، صاحبان درآمد املاک اجاری و اشخاص حقوقی باید بدانند که در صورت نپرداختن مالیات یا ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی در مهلت تعیین شده، مشمول جرایم قانونی خواهند شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر