تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب در توسعه حمل و نقل ریلی

حدود سه و سال نیم است که از اتصال راه آهن قزوین به رشت با هزینه حدود دو هزار میلیارد تومانی به عنوان بخش مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب می‌گذرد

اقتصاد۲۴- حمیدرضا یعقوبی آوینی – کارشناس لجستیک
با توجه به هزینه بالای حمل و نقل جاده‌ای و وضعیت نامطلوب جاده‌های شمالی کشور در حوزه حمل بار‌های ترانزیتی، لزوم توسعه حمل و نقل ریلی موجب رونق و فعالیت نوین لجستیکی در گلوگاه‌های اقتصادی کشور شده و در صورت اتصال بنادر شمالی کشور به راه آهن سراسری، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد منطقه، این بنادر به عنوان بنادر نسل سوم همانند بنادر جنوبی در کریدور شمال به جنوب نقش آفرینی می‌کنند.

حدود سه و سال نیم است که از اتصال راه آهن قزوین به رشت با هزینه حدود دو هزار میلیارد تومانی به عنوان بخش مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب می‌گذرد تا پس از آن مرکز استان گیلان به طور رسمی به شبکه راه آهن سراسری کشور متصل شده و مردم، صنایع و کارخانجات گیلان از مزایای حمل و نقل ترکیبی بهره‌مند شوند که علاوه بر افزایش ضریب امنیت سفرها، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و همچنین کمک به رونق صنعت گردشگری از مهم‌ترین اهداف اتصال استان گیلان به شبکه ریلی باشد.

اینک اتصال بنادر کاسپین، انزلی و آستارا به راه آهن سراسری، در پیچ و خم وعده‌های عملی نشده و مصاحبه‌های مختلف و نقل قول‌های فراوان از سوی متولیان و مسئولان امر قرار دارد و علی رغم ادعای مسئولان مبنی بر پیشرفت حدود ۷۰ درصدی این مسیر ریلی، این پروژه همچنان در کریدور ادارات سوار بر ریل تأمین منابع، مصالح و اعتبارات سرگردان است.

با توجه به اهمیت استراتژیکی و بین المللی و مزایای توسعه شبکه ریلی کشور، اتصال راه آهن رشت به بنادر انزلی، کاسپین و آستارا که ایران را از جنوب شرق آسیا به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل می‌کند از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و با عملیاتی شدن این پروژه‌ها، مسیر ترانزیتی ریلی جدیدی میان دریای خزر و بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس ایجاد شده و این مسیر به یکی از مهمترین مسیر‌های ریلی کشور تبدیل می‌شود و به عنوان حلقه تکمیل کننده و توسعه اقتصادی کریدور شمال- جنوب شناخته خواهد شد. چراکه حمل و نقل ریلی در کشور ظرفیت جا به جایی سالانه۳۰ تا ۵۰ ملیون تن بار تزانزیتی را دارد و این مسئله اهمیت بسیار زیادی از نظر درآمد‌های ارزی برای ایران خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: علت درگیری مرزبانی ایران با طالبان چه بود؟


بر اساس آمار‌های سالانه به طور متوسط۵۵۰ میلیون تن بار در کشور جابه جا می‌شود که سهم ریلی در این میان بسیار پایین است؛ بنابراین باید در بخش توسعه حمل و نقل ریلی اقدامات اساسی صورت پذیرد و درصد بیشتری از حمل بار از جاده به ریل منتقل شود. چرا که در حال حاضر حمل و نقل دریایی در رتبه نخست و حمل و نقل ریلی در رتبه دوم ارزران‌ترین برای جابه جایی بار قرار دارد و ما در کشور از گران‌ترین آن یعنی جاده‌ای استفاده می‌کنیم.

حال باید دید که برای راه اندازی و تکمیل پروژه‌های اولویت دار و بسیار مهم مانند مسیر ریلی رشت – انزلی - کاسپین و همچنین مسیر ریلی رشت – آستارا که طی همه این سال‌ها در ایستگاه وعده‌های عملی نشده مسئولان متوقف شده، چه زمانی از ایستگاه وعده حرکت و به ایستگاه بهره برداری می‌رسد و مردم و تجار استان گیلان چه زمانی صدای صوت قطار در این مسیر ریلی را می‌شنوند.

ارسال نظر