تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱

ادعای ریزش قیمت خودرو واقعیت دارد؟

قیمت دنا پلاس توربو دنده‌ای، دقیقا شایسته عنوان پرطمطراق ریزش است؛ اول مرداد امسال قیمت این خوردو ۴۹۰ میلیون بود، اما فروشندگان امروز حاضر هستند با ۶۴ میلیون عقب‌نشینی، آن را ۴۲۶ میلیون بفروشند.

اقتصاد۲۴- قیمت خودرو در اخبار منتشر شده توسط روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها با سرعتی باورنکردنی در حال کاهش است. ریزش، پشت ریزش و سقوط، پشت سقوط. طوری که اگر کسی مدتی اخبار حوزه خودرو را دنبال نکرده باشد، احتمالا پیش خودش خیال می‌کند الان با پول دو تا کیسه برنج، می‌توان صاحب یک دستگاه پراید شد. بخشی از این جریان خبری هیجان‌زده، زیر سر اخبار برجام است. چون شایعه‌ها و گمانه‌زنی‌های مثبت و امیدوارکننده پیرامون جهان عمدتا عبوس سیاست، این مرتبه دارند در دنیای اقتصاد و بازار، برعکس عمل می‌کنند و طوری روی قیمت ارز اثر گذاشته‌اند که از ابتدای مرداد تا حالا قیمت دلار بازار آزاد حدود ۱۲ درصد افت کرده و سکه ۱۴ درصد ارزان شده است. به‌طور طبیعی در چنین مواقعی بخشی از نگاه‌ها سمت بازار خودرو می‌چرخد و مردم توقع دارند موجی از ارزانی را شاهد باشند، اما چقدر از خبر‌های منتشر شده اخیر درباره ریزش فروتنانه قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو صحت دارد؟

مقایسه قیمت انواع خودرو نسبت به اول مرداد

به گزارش فرارو، قیمت پراید ۱۱۱ صفر کیلومتر امروز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، در بازار آزاد به ۲۰۴ میلیون رسید. آن‌هایی که هیجان‌زده دست‌هایشان را در هوا تکان می‌دهند و تند تند درباره کاهش قیمت خودرو حرف می‌زنند حداقل با قیاس قیمت پراید ۱۱۱ نمی‌توانند حرف‌شان را به کرسی بنشانند، چون این خودرو نسبت به ۳۰ روز پیش، یعنی روز شنبه اول مرداد امسال یک میلیون گران شده است. ردپای رشد قیمت در این بازه زمانی، بین محصولات ایرانخودرو هم مشاهده می‌شود. مثلا قیمت سمند LX از اول مرداد تا الان سه میلیون بالا رفته است و رانا LX و پژو ۴۰۵ دقیقا به‌همین اندازه گران شده‌اند.

بیایید ضدحال نباشیم. بله! کاهش قیمت هم اتفاق افتاده، ولی، چون قرار است در فرارو صادق باشیم، بیاید همراه یکدیگر کیفیت کاهش قیمت‌ها را بسنجیم. بگذارید با بیشترین کاهش شروع کنیم. بررسی وضعیت بازار دناپلاس توربو دنده‌ای نشان می‌دهد دقیقا شایسته عنوان دهن‌پرکن و پرطمطراق ریزش است. در اول مرداد، قیمت یک دنا پلاس توربو دنده‌ای ۴۹۰ میلیون بود، اما امروز همین خودرو با ۶۴ میلیون کاهش نسبت به آن روز، ۴۲۶ میلیون به خریداران پیشنهاد می‌شود. قیمت کوییک دنده‌ای R نسبت به اول مرداد با ۱۶ میلیون کاهش روبرو است. در آن تاریخ برای کوییک دنده‌ای R با ۲۲۰ میلیون پرداخت می‌کردید، اما امروز ۳۰ مرداد می‌توانید آن را ۲۰۴ میلیون بخرید. تارا با کاهش ۱۵ میلیونی رتبه سوم ماشین‌های مهربان بازار آزاد را مال خود کرده است. قیمت تارا اول مرداد امسال ۴۶۰ میلیون بود و امروز به ۴۴۵ میلیون کاهش پیدا کرده. قیمت ساینا دنده‌ای از ۲۱۱ میلیون به ۲۰۱ میلیون رسیده و افت ۱۰ میلیونی را به‌ثبت رسانده است.


بیشتر بخوانید: خودرو ارزان می‌شود یا گران؟ / ریزش ۵۰ میلیونی پژو ۲۰۷ اتوماتیک


قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با شش میلیون کاهش از جمله دیگر اخبار مطلوب بازار آزاد خودرو است. این خودرو اول مرداد ۳۰۱ میلیون فروخته می‌شد و امروز می‌توان آن را ۲۹۵ میلیون خریداری کرد. قیمت شاهین امروز یکشنبه ۳۰ مرداد به ۳۶۰ میلیون رسید در حالی که اول مرداد آن را ۳۶۵ میلیون می‌فروختند. به‌این ترتیب شاهین با پنج میلیون کاهش قیمت برای خریداران نوربالا می‌زند. دو تا کاهش قیمت چهار میلیونی هم داریم. یکی برای ساینا S که باعث شده عوض ۲۱۶ میلیون اول مرداد، الان با پرداخت ۲۱۲ میلیون صاحب ساینا S شوید. همچنین قیمت پژو پارس با عقب‌نشینی چهار میلیونی، از ۳۱۶ میلیون اول مرداد به ۳۱۲ میلیون در ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ رسیده است. پراید ۱۳۱ در ۳۰ روز گذشته دو میلیون ارزن شده و در آخر لازم است به افت یک میلیونی قیمت تیبا و تیبا ۲ نسبت به آن زمان اشاره کنیم. تیبا صندوق‌دار امروز یکشنبه ۳۰ مرداد در بازار آزاد ۲۰۱ میلیون فروخته شد و برای خرید تیبا ۲ باید ۲۰۸ میلیون پرداخت می‌کردید.

مقایسه قیمت انواع خودرو نسبت به ۱۸ اردیبهشت

کاهش قیمت خودرو در تیتر‌ها و روی خروجی خبرگزاری‌ها دوست‌داشتنی به‌نظر می‌رسد. در بالا روند یک‌ماه گذشته بازار آزاد خودرو در واقعیت را بررسی کردیم و حالا اگر اجازه بدهید، می‌خواهیم برای نتیجه‌گیری بهتر به ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ بر‌می‌گردیم؛ به آخرین روزی که دلار بازار آزاد در جایگاهی شبیه امروز ایستاده بود و با نرخ حدود ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان برایمان دست تکان می‌داد. اگرچه ارزش دلار تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو در بازار آزاد ندارد، اما این کار قادر است به‌صورت حدودی صحت ادعا‌ها درباره کاهش قیمت خودرو‌ها را مشخص کند. احتمالا تعجب نمی‌کنید اگر بفهمید بعضی خودرو‌ها در سربالایی حرکت کرده‌اند.

قیمت سمند LX در ۱۸ اردیبهشت امسال ۲۹۰ میلیون بود و امروز در تاریخ ۳۰ مرداد ۲۴ میلیون گران‌تر فروخته می‌شود. پژو ۴۰۵ در همین بازه زمانی با ۱۳ میلیون افزایش قیمت روبرو بوده. تیبا صندوق‌دار از ۱۸ اردیبهشت تا الان چهار میلیون گران شده است. قیمت رانا پلاس سه میلیون بالا رفته، پژو پارس دو میلیون رشد قیمت را تجربه کرده، پراید ۱۱۱ حدود دو میلیون گران شده و تیبا ۲ با رشد یک میلیونی قیمت روبرو است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در مسیر عکس حرکت کرده و نسبت به ۱۸ اردیبهشت امسال، ۱۵ میلیون افت کرده است. میزان کاهش قیمت پژو ۲۰۷ در همین بازه زمانی سه میلیون برآورد می‌شود. بین محصولات سایپا، قیمت ساینا با افت ۲۲ میلیونی رکورد شکسته و قیمت پراید ۱۱۱ تنها یک میلیون عقب نشسته است.

پنج خودرو هم در فهرست داریم که ارزش آن‌ها از اردیبهشت تا الان بین هشت تا ۵۱ میلیون آب رفته است، اما این افت قیمت را بیشتر مدیون خارج شدنشان از روند قرعه‌کشی فروش خودرو هستیم. دنا پلاس توربو دنده‌ای با ۵۱ میلیون رکورددار است. بین محصولات سایپا، افت ۳۵ میلیونی قیمت شاهین بیشتر توی چشم می‌زند. قیمت کوییک دنده‌ای R از ۱۸ اردیبهشت تا الان ۱۸ میلیون ارزان شده و ساینا S در همین مدت هشت میلیون ارزان شده است. قیمت تارا هم پس از اینکه خریدارانش سایه ترس از قرعه‌کشی را بالای سر خود نمی‌بینند، ۱۵ میلیون کاهش پیدا کرده است.

منبع: فرارو
ارسال نظر