تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱

عرضه اولیه گلدیرا بخریم یا نه؟

عرضه اولیه سهام شرکت گلدیران به عنوان دهمین شرکت جدید با عرضه اولیه به سرمایه گذاران واجد شرایط در روز ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ وارد بازار بورس می‌شود؛ اما سوال اصلی این است که این سهام را بخریم یا نه؟

اقتصاد۲۴- آخرین عرضه اولیه سال جاری سهام شرکت فولاد شاهرود بود که حدود دو ماه از آن می‌گذرد، حالا خبر‌ها حاکی از عرضه اولیه سهام شرکت گلدیران می‌باشد که قرار است به عنوان دهمین شرکت جدید با عرضه اولیه به سرمایه گذاران واجد شرایط که همان صندوق‌های سرمایه گذاری هستند، در روز ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ وارد بازار بورس شود.

درج نماد گلدیرا

شرکت صنایع گلدیران با نماد گلدیرا پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ به‌عنوان دویست و پنجاه و هفتمین نماد معاملاتی، در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد. شرکت صنایع گلدیران درتاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۱ پذیرش شد. این شرکت با نماد معاملاتی گلدیرا در گروه ماشین آلات و تجهیزات زیر گروه تولید وسایل خانگی قرار دارد.

عرضه اولیه گلدیرا

دوشنبه ۱۴ شهریور، ۲۲۸ میلیون سهم معادل ۶ درصد از کل سهام شرکت صنایع گلدیران با نماد «گلدیرا۱» با روش حراج به سرمایه گذاران واجد شرایط عرضه خواهد شد.

جزییات عرضه اولیه گلدیرا

حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی برابر با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم خواهد بود و قیمت مبنا (کف قیمت) ۴۵۰ تومان تعیین شده است. نکته مهم در این خصوص عرضه اولیه این شرکت به افزایش سرمایه آن از محل صرف سهام و از طریق سلب حق تقدم خواهد بود.

براساس اطلاعیه منتشر شده پس از کشف قیمت در مرحله اول عرضه اولیه به روش حراج تا آغاز مرحله دوم نماد معاملاتی «گلدیرا۱» به منظور طی مراحل افزایش سرمایه از محل صرف سهام و از طریق سلب حق تقدم متوقف خواهد بود. در مرحله دوم افزایش سرمایه به میزانی خواهد بود که طی آن ۱۴ درصد از سهام شرکت از طریق واگذاری حق تقدم‌های سلب شده به عموم عرضه می‌شود؛ لذا متقاضیان می‌بایست آثار ناشی از افزایش سرمایه در میزان مالکیت خود پس از افزایش سرمایه و نیز توقف نماد معاملاتی برای این موضوع را مدنظر قرار دهند.

درباره شرکت ۳۸۰ میلیارد تومانی صنایع گلدیران

شرکت صنایع گلدیران روز هشتم شهریور ماه نشست عرضه اولیه خود را برگزار کرد. در این نشست اطلاعاتی در ارتباط با برنامه‌های پیش رو گلدیران برای توسعه در محصولات لوازم خانگی و بازار‌های فروش بیان شد.

تاریخچه گلدیرا

شرکت صنایع گلدیران پنجم دی سال ۸۴ بصورت سهامی خاص تأسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و از سوم اردیبهشت سال ۸۵ شروع به بهره‌برداری کرد.

مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه‌ها در استان‌های کرمان، سیرجان، منطقه ویژه اقتصادی و قزوین روبروی نیروگاه شهید رجایی، شهرک صنعتی کاسپین واقع شده است.

موضوع فعالیت

– موضوع فعالیت شرکت شامل تاسیس ایجاد و بهره برداری از مجموعه کارخانجات برای تهیه و تولید انواع کولر گازی و لوازم خانگی و صوتی تصویری از جمله جاروبرقی، مایکروفر، تلویزیون، ماشین لباسشویی

– تولید و توزیع قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز اخذ نمایندگی برای فروش و توزیع محصولات مشابه از شرکت‌ها و موسسات داخلی و خارجی

– اعطای نمایندگی فروش تولیدات شرکت پخش خاص حقیقی و حقوقی

– صادرات تولیدات و واردات انواع کالا‌های بازرگانی مجاز بخصوص مصنوعات و کالا‌های مشابه فعالیت‌های عمومی شرکت بوده یا موجبات تکمیل مصنوعات تولیدی شرکت است بطور کلی مبادرت به هر گونه فعالیتی که مستقیم یا غیرمستقیم با هدف شرکت مرتبط باشد از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم یا مشارکت و انجام هرگونه عملیات موردنیاز در داخل و خارج

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه اولیه شرکت در بدو تاسیس ۲ میلیارد تومان بوده؛ سرمایه گلدیران از سال ۸۹ در حال افزایش بوده و در حال حاضر سرمایه ۳۸۰ میلیارد تومانی با ۱۱۳۹ نیروی انسانی دارد، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها نیز افزایش سرمایه شرکت در سال جاری محتمل است و دارای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر است. گروه توسعه گلدیران ۹۹.۹ درصد از سهام این شرکت را دارا است.

تولید رو به رشد

ظرفیت تولید در سه سال اخیر رو به رشد بوده و طبق برآوردها، به ۴۰۶ هزار دستگاه در سال جاری خواهیم رسید. تولید ۷ ماهه ما ۲۲۳ هزار دستگاه است که باقی آن تا پایان سال مالی محقق خواهد شد.

۴ کانال فروش در گلدیران

مدیرعامل صنایع گلدیران درباره شبکه فروش این شرکت، گفت: در حال حاضر ۸۳۲ نماینده فروش، ۲۰ فروشگاه زنجیره‌ای و شبکه فروش مدرن داریم و در تعاونی‌ها نیز در ۵۰ نقطه کشور فعال هستیم. علاوه بر این شبکه فروش آنلاین مجموعه هم فعال است.


بیشتر بخوانید: جزئیات عرضه اولیه فردا


وی روند افزایشی فروش کالا و خدمات در سه سال اخیر گلدیران را محسوس دانست و گفت: در سال ۱۴۰۰، دو هزار و۹۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم.

طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل صنایع گلدیران به طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه هم اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای تکمیل سبد محصولات در بازار لوازم‌خانگی است، در ماه جاری ماکروویو وارد بازار می‌شود، پس‌ازآن نیز جاروبرقی با برند این مجموعه وارد بازار خواهد شد.

برجام و توسعه مجموعه گلدیران

وی در پایان صحبت‌هایش احیای برجام را فرصت بسیار مناسبی برای مجموعه گلدیران دانست و گفت: این شرکت سابقه سه دهه همکاری با شرکای بین‌المللی دارد و این فرصتی است که با احیای برجام امکان به‌روزرسانی شرکت و توسعه بیشتر و سریع‌تر فراهم شود.

ارزش گذاری گلدیرا

رئیس ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین با تاکید بر اینکه در گزارش ارزش‌گذاری گلدیرا از هر ۳ رویکرد استفاده شده است گفت: رویکرد تنزیل جریانات نقدی، رویکرد بازاری و خالص روز دارایی‌ها در این فرآیند همگی مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت با توجه به ضرایب اتکا، ارزش برآوردی شرکت ۲۵۰۰ میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۶۷۰ تومان است.

او اضافه کرد: صنایع گلدیران تا سال ۹۸ با برند ال جی فروش داشته و پس از آن به واسطه شرایط تحریم برند جی‌پلاس را جایگزین کرد که در سال ۱۴۰۰ سیاست نفوذ در بازار لوازم خانگی در پیش گرفته شد.

سود خالص گلدیرا

بادی‌الهی در تشریح روند پیش روی صنایع گلدیران عنوان کرد: سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ با رشدی سه برابری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان شده و حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود خالص نیز به ترتیب به ۳۶ درصد و ۱۱ درصد رسیده‌اند. شرکت برای بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی فروش ۵۲۰۰ میلیارد تومانی و سودخالص ۳۵۰ میلیارد تومانی را داشته است. این رشد ادامه استراتژی گرفتن سهم از بازار لوازم خانگی است.

رئیس ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین با تاکید بر اینکه صنایع گلدیران برای تحقق این فروش نیاز به سرمایه‌گذاری در سرمایه در گردش دارد، گفت: سرمایه در گردش شرکت در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده که از این مقدار ۱۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به موجودی مواد و کالاست. برای رسیدن به هدف‌گذاری فروش ۱۴۰۱ نیز گلدیرا نیاز به ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش دارد.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر