اقتصاد۲۴- قرعه کشی سومین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با حدود ۶۰ هزار دستگاه انواع خودرو، برگزار شد. در این دوره ۶ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۸۴ نفر شرکت کردند. از این تعداد ۳۶۴ هزار و ۸۲ نفر معادل ۵.۴ در صد طرح جوانی جمعیت، ۱۲۴ هزار و ۵۶۲ نفر معادل ۱.۹ درصد در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت نام کردند.
سومین مرحله فروش خودرو در سامانه غیرمنطقی خودرو، چهارشنبه هفته گذشته آغاز و تا چهار روز ادامه داشت. حجم شرکت کنندگان این سامانه نشان داد که رفتار غیرمنطقی در خصوص عرضه و فروش خودرو به بازار از سوی وزارت صمت تدوین و با قدرت درحال اجرا است.
نمایندگان نهادهای ناظر بر صحت و انجام قرعه کشی نظارت و نتایج آن امروز سه شنبه مورخ ۲۲ شهریورماه جاری اعلام خواهد شد.
سیدرضا فاطمی امین در زمان اخذ رای اعتماد از خانه ملت، به نمایندگان مجلس شورای اسلامی وعده داده بود که وضعیت بازار خودرو را بهبود بخشد. باگذشت یکسال از سکان داری فاطمی امین در ساختمان سمیه به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی، شاهد کاهش حجم خودروهای عرضه شده در قرعه کشی هستیم. وضعیتی که به زعم کارشناسان رفتارغیرمنطقی در بازار منطقی خودرو ایجاد کرده است.
هم زمان با اعلام آغاز قرعه کشی سومین مرحله سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قیمت برخی از محصولات در بازار آزاد با تغییراتی همراه شد. به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا هفته گذشته با بها ۲۹۵ تا ۲۹۶ میلیون تومان معامله میشد، اکنون قیمت آن به بیشتر از ۲۹۶ میلیون تومان رسیده است.
عرضه کم محصول و التهاب بیشتر بازار
هم زمان با اعلام آغاز قرعه کشی سومین مرحله سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قیمت برخی از محصولات در بازار آزاد با تغییراتی همراه شد. به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا هفته گذشته با بها ۲۹۵ تا ۲۹۶ میلیون تومان معامله میشد، اکنون قیمت آن به بیشتر از ۲۹۶ میلیون تومان رسیده است. رفتار بازار در خصوص معامله خودرو به دلیل سیاستهای اشتباه صنعتی و اقتصادی دولت ها، به صورت غیرمنطقی درآمده است.
برای تایید این موضوع میتوان به ۶ میلیون و ۶۸۴ هزار نفری که برای کسب سود آنی در دور سوم قرعه کشی شرکت کردند، استناد کرد.
بیشتر بخوانید: وارداتیهای بازار خودرو گران شدند
شاید بهتر باشد وزارت صمت با اتخاذ سیاست منطقی برای پیش برد وعدههای وزیر صمت، بازار خودرو را به تعادل برساند. شاید گفتن این موضوع خالی از لطف نباشد که خودروسازان در هر دولت قربانی سیاستهای اشتباه صنعتی شده و دخالت در نظام فروش آنها مزید بر علت در کنار قیمت گذاری دستوری شده است.
کارشناسان معتقد هستند که بدنه وزارت صمت با اجرایی شدن واردات خودرو مخالف و نهایت مقاومت را تاکنون داشته است.
۱۲ هزار دستگاه برای نوسازی خودروهای فرسوده؟
کارشناسان معتقد هستند که بدنه وزارت صمت با اجرایی شدن واردات خودرو مخالف و نهایت مقاومت را تاکنون داشته است. بندهای آیین نامه اجرایی واردات خودرو موجب تفریح خاطر کارشناسان شده و همین موضوع میتواند بیانگر مقاومت برای انجام امر واردات باشد.
در دورهای که واردات خودرو به کشور انجام میشد، وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده در کشور روند مثبتی داشت. زیرا هر واردکننده ملزم به اسقاط یک دستگاه خودرو در قبال واردات یک دستگاه خودرو به کشور بود. اما طی چهار ساله گذشته دولتها تا هفته گذشته کمترین توجه را به خودروهای اسقاطی نداشتند.
باوجود حدود ۴ میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور، وزیر صمت دولت سیزدهم فقط ۱۲ هزار دستگاه در سومین مرحله قرعه کشی برای این بخش سهمیه در نظر گرفته است.
شاید برای حفظ سرمایههای مالی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و تلفات جادهای وزارت صمت دو رویکرد تغییر مواضع و واردات خودرو را جهت از دور خارج کردن خودروهای فرسوده، دنبال کند.
منبع: بازار