تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
بازار سیاست‌های انقباضی چگونه خواهد شد؟

شاخص دلار حوالی ۱۱۰ واحد

افزایش شاخص دلار در پی رشد احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بار دیگر بازار‌های جهانی را قربانی خود کرد.

اقتصاد۲۴-  با شروع هفته معاملاتی جدید، بازار‌های جهانی از جمله طلا و بیت‌کوین روز خود را با معاملات منفی آغاز کردند. اما در مقابل دلار با رشد ۳/ ۰ درصدی خود در حال نزدیک شدن به شاخص ۱۱۰ واحدی است. این موضوع سبب شد بیت‌کوین که در روز یکشنبه حمایت کانال ۲۰ هزار دلاری را به دست آورده بود، اکنون با افت ۸ درصدی خود وارد کانال ۱۸ هزار دلاری شود.

به دنبال نزولی شدن روند معاملاتی بیت‌کوین، اتریوم نیز با کاهش ۱۱درصدی نسبت به روز گذشته خود (۱۸ سپتامبر) به زیر کانال ۱۳۰۰ دلاری سقوط کرد. فشار رشد شاخص دلار بر روی بازار طلا نیز اثر گذار بود و توانست این فلز گران‌بها را در زیر کانال ۱۷۰۰ دلاری نگه دارد. فلز زرد روز گذشته با افت ۸/ ۰ درصدی مواجه شد و در ساعت ۱۱ به وقت تهران بار دیگر با کاهش ارزش خود، قیمت ۱۶۶۵ دلار را در بازار ثبت کرد.

ریزش بازار

گزارش‌ها حاکی از آن است که روند کاهشی تورم آمریکا و در مقابل افزایش تورم هسته، فدرال رزرو را به افزایش دوباره سیاست‌های انقباضی سوق دهد. برخی از تحلیل‌گران بر این‌باورند که تداوم سیاست‌های انقباضی گرچه از تورم فزاینده در ایالات‌متحده جلو‌گیری کرده و سبب کاهشی شدن تورم در دو ماه اخیر شده، اما در مقابل روز‌های پرنوسانی را برای بازار‌های جهانی رقم زده است.

به دنبال این موضوع باید به رشد ۳/ ۰ درصدی شاخص دلار که در نتیجه احتمال افزایش نرخ بهره تقویت شده، اشاره کرد. به دنبال این موضوع بازار‌های جهانی در مسیر نزولی قرار گرفتند. در این میان بیت‌کوین روز گذشته با افت ۸ درصدی در ساعت ۱۱ به وقت تهران با قیمت ۱۸ هزار و ۴۲۹ دلار معامله می‌شد.

همچنین اتریوم نیز با ریزش ۱۱ درصدی نسبت به یکشنبه ۱۸ سپتامبر با قیمت ۱۲۸۸ دلار معامله می‌شد. علاوه بر ریزش بازار رمزارزها، طلا نیز نسبت به عملکرد احتمالی فدرال رزرو و افزایش دوباره شاخص دلار واکنش نشان داد و روز گذشته شاهد افت ۸/ ۰ درصدی بود. این فلز گران‌بها در ساعت مذکور قیمت ۱۶۶۵ دلار را در بازار ثبت کرد. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند عوامل مذکور سبب دو‌گانگی سرمایه‌گذاران در حفظ دارایی‌های خود در هر یک از بازار‌ها شده است.


بیشتر بخوانید: گزارش اکونومیست از هزینه‌های دلار قوی


پیش‌بینی عملکرد بازار‌ها

برخی از تحلیل‌گران بازار معتقدند که حرکت بازار‌های جهانی به‌ویژه طلا و بیت‌کوین به سمت شیب نزولی و همچنین عملکرد فدرال رزرو در افزایش دوباره نرخ بهره در نشست بعدی خود دور از انتظار نیست؛ زیرا جرمی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در ۲۶ اوت، اثرات تداوم سیاست‌های انقباضی را به‌طور کامل یادآور شد. اکنون انتظار می‌رود تا پایان هفته جاری، شاخص دلار به بالای کانال ۱۱۰ واحد افزایش پیدا کند و به دنبال آن بیت‌کوین به زیر ۱۸ هزار دلار، اتریوم به زیر کانال ۱۲۰۰ دلار و همچنین طلا به کف کانال ۱۶۰۰ دلار سقوط کند.

 
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر