تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۴ مهر ۱۴۰۱
بیت‌کوین می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد؟

اوج‌گیری شاخص دلارجهانی

گزارش‌ها از رکورد جدید شاخص دلار در روز گذشته حکایت دارد. ارز آمریکایی که قبل از انتشار نرخ بهره فدرال رزرو روند صعودی به خود گرفته بود، بعد از نشست این نهاد مبنی بر افزایش ۷۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره در چهارشنبه ۲۱ سپتامبر تا لحظه نگارش این گزارش در یکشنبه ۲۵ سپتامبر همچنان در حال صعود و به فتح کانال ۱۱۳ واحدی نزدیک شده است.

اقتصاد۲۴- ارز آمریکایی که قبل از انتشار نرخ بهره فدرال رزرو روند صعودی به خود گرفته بود، بعد از نشست این نهاد مبنی بر افزایش ۷۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره در چهارشنبه ۲۱ سپتامبر تا لحظه نگارش این گزارش در یکشنبه ۲۵ سپتامبر همچنان در حال صعود و به فتح کانال ۱۱۳ واحدی نزدیک شده است.

بر این اساس باید گفت که الاکلنگ دلار و بازار‌های جهانی تا ثبت تورم ۲ درصدی ادامه خواهد داشت. دلار جهانی در ساعت ۱۵ به وقت تهران ۹۶/ ۱۱۲ واحد را در بازار ثبت کرد. به دنبال این موضوع طلا روند کاهشی به خود گرفت و در ساعت مذکور با قیمت ۱۶۴۳ دلار در بازار معامله می‌شود.

در مقابل بازار طلا، بیت‌کوین توانست حمایت ۱۹ هزار دلاری را به دست آورد. اما سوال این است که با تقویت ارز آمریکایی و ریزش طلا، چه عاملی توانسته تا بیت‌کوین را با روند صعودی مواجه کند؟ در پاسخ به این سوال باید به نظر برخی از تحلیل‌گران بازار‌های جهانی استناد کرد. آن‌ها بر این باورند که حمایت بیت‌کوین از کانال ۱۹ هزار دلاری عاملی جز موج هیجانی بازار‌ها نمی‌تواند داشته باشد. بر این اساس باید گفت که رشد بازار‌های ریسکی ادامه‌دار نیست و ریزش بورس و طلای جهانی به بازار رمز ارز‌ها نیز سرایت خواهد کرد.


 بیشتر بخوانید: کارنامه نیمسال اول دلار


تقویت دلار 

با رشد ۵/ ۳ درصدی شاخص دلار در روز‌های گذشته، این دلار به فتح کانال ۱۱۳ واحدی نزدیک شده است. این امر توانست بازار طلا را بار دیگر با روند کاهشی رو‌به‌رو کند. بر این اساس ارزش هر اونس طلا با قیمت ۱۶۴۳ دلار در ساعت ۱۵ به وقت تهران معامله می‌شود. این فلز گران‌بها بعد از ثبت رکورد تاریخی خود در کانال ۱۸۰۰ دلار در ماه اوت، روند نزولی خود را آغاز کرد. اما دلیل این امر چه بود؟ در پاسخ به این سوال باید به عملکرد فدرال رزرو که عامل اصلی نوسانات بازار‌های جهانی است، اشاره کرد.

همچنین سخنرانی جرمی پاول در ۲۶ اوت مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی تا ثبت نرخ ۲ درصدی تورم نیز توانست ریزش بازار‌های جهانی را تشدید کند. بر این اساس فدرال رزرو آزادانه به افزایش نرخ بهره در ماه اخیر ادامه داد و سبب رکورد‌های جدید دلار در دو دهه اخیر شد.

در میان این بحبوحه بازار‌های ریسکی نسبت به موج نوسانی بازار‌ها واکنشی خلاف سایر بخش‌ها در تقویت دلار داشتند. بازار رمز‌ارز‌ها از جمله بیت‌کوین و اتریوم با رشد ۳/ ۱ درصدی به ترتیب با قیمت ۱۹ هزار و ۱۰۰ دلار و ۱۳۲۵ دلار معامله می‌شوند. به دنبال این موضوع برخی از تحلیل‌گران افزودند که سرمایه‌گذاران با توجه به ریزش بازار طلا و همچنین افزایش ناگهانی شاخص دلار ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند.

آن‌ها بر این باورند که با کاهش تورم در ماه‌های آتی، روند صعودی نرخ بهره متوقف خواهد شد و بازار‌ها از جمله بیت‌کوین، اتریوم و حتی طلا روند صعودی به خود می‌گیرد. در این میان کارشناسان متصورند که رشد بازار‌های ریسکی ادامه‌دار نیست در روز‌های آتی با روند منفی به معاملات خود خواهد پرداخت.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر