تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱

كي‌روش نگذاشت پرسپوليس دربي را ببرد

۹ هفته از رقابت‌های لیگ برتر گذشته و پرسپولیس موفق شده با کسب ۱۸ امتیاز با تفاضل گل بهتر نسبت به استقلال در صدر جدول قرار بگیرد. شرایط سرخ‌ها به نحوی است که برخی می‌گویند یحیی گل‌محمدی و شاگردانش عملکرد قابل قبولی داشتند و برخی معتقدند تیم روندی سینوسی داشته.

اقتصاد۲۴- در این بین مینی اردو‌های کارلوس کی‌روش با حضور بازیکنان داخلی نیز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان روی روند پرسپولیس تاثیرگذار شده. کما اینکه هم خود یحیی و هم بازیکنان سابق این تیم بر این باورند که اردوی اتریش پرسپولیس را از روند رو به رشد خود که سه برد پیاپی به دست آورده بود دور کرد. برای بررسی شرایط فنی لیگ از ابتدا و همین‌طور وضعیت پرسپولیس و اردو‌های تیم ملی با مهدی واعظی دروازه‌بان اسبق پرسپولیس و تیم ملی به گفتگو نشستیم. واعظی یکی از کسانی است که منتقد شکل همکاری لیگ با تیم ملی است و می‌گوید اگر این اردو‌ها نبود امروز پرسپولیس وضعیت به مراتب بهتری می‌داشت.  

روند ليگ را تا به امروز چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
فوتبال اين فصل ما نسبت به فصل گذشته تغييرات زيادي داشته. هم در بخش جذب بازيكنان و هم در بحث به خدمت گرفتن مربيان براي تيم‌ها. طبيعتا ما بايد شاهد يك ليگ پويا‌تر و جذاب‌تري مي‌بوديم. طبيعتا از اوايل شروع رقابت‌ها هم مشخص بود كه ما امسال يك رقابت خيلي خوب ميان پنج، شش تيمي كه سرمايه‌گذاري قدرتمندي در بخش فني كرده‌اند شاهد هستيم. در كل اين انتظار وجود داشت و برآورده هم شد و در مجموع كيفيت فني ليگ در 9 هفته‌اي كه گذشته نسبت به فصل پيش بهتر شده است. 

اينكه جام جهاني در ميانه فصل قرار دارد روي كيفيت ليگ تاثير گذاشته؟
طبيعي است. وقتي جام جهاني وسط مسابقات ليگ قرار مي‌گيرد از لحاظ كيفي بازيكنان سعي مي‌كنند روند بهتري داشته باشند. اين فقط هم مربوط به ليگ ايران نمي‌شود. حتي مي‌توان گفت بازگشت بسياري از بازيكنان به ليگ داخلي هم نشأت گرفته از همين جريان است . 

برخي كارشناسان معتقدند پرسپوليس روند سينوسي داشته، موافقيد؟
اولا كه پرسپوليس در روند پيش فصل مسابقات يك روند خوب را دنبال كرد. يكي در بخش تقويت كادر فني و يكي هم در بخش برطرف كردن نقاط ضعف تيم كه فصل گذشته خيلي اذيت مي‌كرد. اگر به همين پيشينه نگاه كنيم طبيعتا پرسپوليس امكانات مناسبي براي روندهاي غيرسينوسي دراختيار دارد. به دليل اينكه بازيكناني كه اضافه شدند و كادري كه تقويت شده طبيعتا آن تفكرات سينوسي را در سال‌هاي گذشته در فوتبال‌شان نشان ندادند. پس به نظر مي‌رسد اين اتفاقات يك‌سري رفتارهاي طبيعي ليگ باشد. اما نكته‌اي كه مهم است اين است كه پرسپوليس در دو هفته اول با آن ابزار و امكانات كافي و كامل خود وارد مسابقات نشده بود.

يك مقداري تدافعي‌تر بود ولي امروز شاهد يك روند بهتر در حركت تيم هستيم. نكته حائز اهميت اين است كه سينوسي ديده شدن عملكرد تيم دقيقا بعد از اردوهاي تيم ملي است. طبيعي هم هست كه در اين ايام بازيكنان پرسپوليس كه به اردو دعوت مي‌شوند دچار يك فرسودگي تمريني مي‌شوند. در حال حاضر پنج، شش بازيكن پرسپوليس درگير اردوي تيم ملي هستند و اين يك مقداري تاثير مي‌گذارد در روند تيم پرسپوليس به مدت يك يا دو هفته. ناگفته نماند كه فوتبال حرفه‌اي اين حرف‌ها را نمي‌پذيرد و بازيكن تحت هر شرايطي بايد آماده باشد. اعتقاد دارم رفتارهاي سينوسي به آن معنا در تيم پرسپوليس ديده نمي‌شود و تيم با همان روند هفته‌هاي سوم و چهارم در حال دنبال كردن ليگ است. 

در مورد خريدهاي جديد تيم صحبت كنيم. بازگشت بيرانوند درون دروازه را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
برگشت آقاي بيرانوند دو بعد دارد؛ يك بعد فني و يك بعد روحي رواني. در هر دو بعد از آقاي بيرانوند دارد استفاده مي‌شود. در بعد فني شما جدا از آن عكس‌العمل‌هاي فوتبالي كه يك دروازه‌بان بايد داشته باشد آقاي بيرانوند در روند بازي و بازيسازي هم دارد شريك مي‌شود. اين طبيعتا برمي‌گردد به بار فني بازيكن. مضاف بر اين، آن اعتمادي كه خط دفاعي و هافبك از حضور اين دروازه‌بان به دست آورده مي‌تواند كمك كند به روند بهتر خط دفاعي.

آيا فكر مي‌كنيد بيرانوند گلر اول ما در جام جهاني خواهد بود؟ 
از لحاظ شرايط فني و بدني الان عليرضا شرايط ايده‌آلي دارد. يعني من فكر مي‌كنم از بقيه دروازه‌بان‌ها يعني سه، چهار تايي كه به تيم ملي دعوت مي‌شوند ايشان يك سر و گردن از لحاظ شرايط فوتبالي بالاتر است. طبيعتا بايد منتظر باشيم كه در روند ادامه مسابقات تيم پرسپوليس در ليگ و حضور تيم ملي در جام جهاني از اين دروازه‌بان استفاده شود. هم تجربه‌اش را دارد هم از لحاظ بدني آماده است.


بیشتر بخوانید: تیم ملی در انتظار سورپرایز کی‌روش


نظرتان در مورد زوج پورعلي گنجي و گولسياني در مركز خط دفاعي چيست؟
اينجا يك زوج‌سازي خوب اتفاق افتاده. آن مشكلاتي كه در فصل گذشته پرسپوليس با آن درگير بود امروز با آمدن پورعلي گنجي و ولسياني تاحدودي پوشش پيدا كرده. در بخش‌هاي درگير فيزيكي و نبردهاي هوايي و تقابل‌هاي يك در برابر يك اين دو بازيكن يك مكمل‌هايي ايجاد كردند كه به نظرم روند خوبي براي خط دفاعي پرسپوليس ساخته. اين يك مورد و مورد دوم اينكه آن ضعف‌هاي بازيسازي در بخش خط دفاعي با حضور اين دو بازيكن پوشش پيدا كرده و اين دو بازيكن بخشي از مشكلاتي كه در پرس براي پرسپوليس اتفاق مي‌افتد را به همراه عليرضا بيرانوند برطرف مي‌كنند. 

برخي مي‌گويند ميانگين سني پرسپوليس بالاست. آيا اين انتقاد به خريدهاي يحيي گل‌محمدي وارد است؟
میانگین سنی در حقیقت مربوط به آن سیزده، چهارده یا پانزده بازیکنی می‌شود که بیشتر بازی می‌کنند. طبیعتا میانگین سنی را باید در مورد این بازیکنان لحاظ کنیم. در فصل گذشته معدل میانگین سنی پرسپولیس در اورج‌های کلی تیمی ۲۸.۵ بود ولی در حقیقت این تیم با یک عدد ۳۱ سال میانگین همه بازی‌ها را دنبال می‌کرد. این آنالیزی بود که ما از فصل گذشته داشتیم.

ایراد را هم متوجه بدنه فنی تیم دانستیم که باید تیم را جوان کند. در خطوطی که خیلی اهمیت دارد این مساله اتفاق افتاده است. ما آن میانگین سنی واقعی را هنوز محاسبه نکردیم که ببینیم آن بازیکنانی که بازی می‌کنند چه معدل سنی دارند ولی لیگ ما نرمی بین ۲۷ تا ۲۸ سال را در خودش می‌بیند. طبیعی است وقتی شما نتوانید نزدیک این‌ها باشید تنها چیزی که یک مقداری 
تحت تاثیر قرار می‌گیرد میانگین دوندگی است که در تیم پایین می‌آید. امسال به نظرم نسبت به فصل گذشته یک جوانگرایی یک یا دو ساله در تیم اتفاق افتاده است. نمی‌شود یک تیم را یک شبه جوان کرد. این یک پروسه دو، سه ساله است تا شما بتوانید به عدد ۲۶ برسید در میانگین کلی. در چنین شرایطی شما می‌توانید یک سرمایه‌گذاری خوب در تیم داشته باشید.  

و در مورد لوكاديا؟
پیشینه این بازیکن روند خیلی خوبی بوده. در اروپا که فوتبال بازی می‌کرده قیمت این بازیکن در فصول گذشته نزدیک به ۲۰ میلیون دلار بوده. بازیکنی با این معیار‌ها تنها مشکلش دور بودن از بازی‌ها یا مصدومیت یا اضافه وزن یا به قول خودمان آن حواشی که برخی فوتبالیست‌ها دارند، خواهد بود. این بازیکن با رقم زیادی به ایران نیامده. فکر کنم رقمی در حدود یک میلیون دلار.

این عدد برای چنین بازیکنی که در فصل گذشته با اعدادی نظیر ۱۵ تا ۲۰ میلیون جابه‌جا می‌شد به نظرم مبلغ خوبی است و لوکادیا از این نظر وضعیت مدیریتی انتخاب خیلی خوبی است. از لحاظ فنی هم  او  پتانسیل‌های خاصی دارد. لوکادیا وینگر مهاجم بوده. وینگر مهاجم در سیستم‌های ۱-۳-۲-۴ بسیار تاثیرگذار هستند. به همین دلیل است که شما روند پیشرفت لوکادیا در تیم پرسپولیس را بسیار ایده‌آل می‌بینید.

اعتقاد دارم جذب خیلی خوبی اتفاق افتاد. مضاف بر اینکه اعتماد خیلی خوب هم به این بازیکن شد، آن‌هم به دلیل پیشینه‌ای که داشت. این اعتماد را بازیکنان برای لوکادیا به وجود آوردند تا بتوانند در لحظات حساس از این بازیکن کمک گرفته و امتیاز بگیرند. فکر می‌کنم یکی از جذب‌های خوب امسال در کل تیم‌های لیگ برتر لوکادیاست. با توجه به سال‌هایی که پرسپولیس دور بود از جذب چنین بازیکنانی امسال یک بازیکن خیلی خوب به خدمت گرفته.  

آيا با حضور لوكاديا پرسپوليس مي‌تواند از شيخ دياباته هم استفاده كند؟
دقيقا همين بحث مطرح است. در بحث‌هاي فني چون پرسپوليس نمي‌تواند در تمام طول فصل با سيستم 1-3-2-4 با يك تك مهاجم بازي كند قطعا بايد ببينيم كه شيخ دياباته آيا مي‌تواند از لحاظ بدني و فني، با توجه به مصدوميتي كه داشته، به شرايط ايده‌آل برسد يا نه. اگر برسد ما بايد شاهد اين باشيم كه لوكاديا يك مهاجم سايه و دياباته يك مهاجم نوك صرف بشود. طبيعتا حضور در باكس كه يكي از نقاط ضعف پرسپوليس در اين فصل در برخي بازي‌ها بوده در بازي‌هاي آينده با حضور اين دو بازيكن برطرف مي‌شود و تيم در باكس برتري نفري پيدا خواهد كرد. 

يعني شما هم همانند برخي منتقدين موافق هستيد كه پرسپوليس در خلق موقعيت دچار مشكل است؟
ببينيد موقعيت در حقيقت خلق مي‌شود ولي تعداد برتري عددي و نفراتي كه بايد در باكس باشند مساله است. ما در بيش از سه يا چهار بازي آن تعداد لازم را نديديم. در دو بازي اول كمتر بود. در دو بازي سوم و چهارم و پنجم ما يك مقداري اين را بيشتر ديديم. در دو بازي بعدي يعني با تراكتور و سپاهان تيم كنترل شده‌تر بود و در بازي مقابل مس روند باز بهتر بود. ولي در كل پرسپوليس بايد با توجه به پتانسيل‌هايي كه در خطوط مختلف از دروازه تا خط حمله دارد اين برتري عددي را در باكس طلايي زياد كند تا خلق موقعيت‌هاي بيشتري كند. در واقع پرسپوليس هم در خطوط كناري خوب كار مي‌كند هم در باكس طلايي. يعني توپ‌ها به خوبي ارسال مي‌شود، ولي درنهايت چون حضور بازيكناني مثل دياباته و لوكاديا همزمان با هم در يك سيستم دو فوروارده اتفاق نيفتاده تيم خلق موقعيت كمتري دارد. 

پرسپوليس يكي از مدعيان كسب عنوان قهرماني است. مهم‌ترين رقيب اين تيم براي قهرماني كدام تيم است؟
نمي‌شود امروز آناليز دقيقي داد، ولي هم استقلال هم سپاهان و همچنين گل‌ گهر و حتي فولاد پتانسيل‌هاي رقابت را دارند. از هفته هفدهم و هجدهم روند ليگ براي قهرماني شكل مي‌گيرد. اين فصل با فصول گذشته تفاوت دارد كه از همان روز اول رقابت قهرماني شكل بگيرد. پرسپوليس با اين خيزي كه براي ليگ برداشته نه به استقلال امتياز مي‌دهد نه به سپاهان. به گل گهر هم امتياز نمي‌دهد. آن تفكر دفاعي كه چيده شده، يعني شكلي از دفاع كه از لوكاديا شروع مي‌شود چنين اجازه‌اي نمي‌دهد. وقتي اين اتفاق بيفتد و شما مقابل رقباي مستقيم نبازيد طبيعتا بايد قهرمان مسجل مسابقات را پرسپوليس بدانيد. فقط اميدوارم كه اين اتفاقات بد فوتبالي براي پرسپوليس رقم نخورد. 

چه اتفاقاتي؟
طبيعتا محروميت‌ها، مصدوميت‌ها، آن اتفاقاتي كه خارج از فوتبال رقم مي‌خورد. اتفاقاتي كه فصل گذشته هم پرسپوليس را خيلي اذيت كرد. با وجود اينكه در فصل گذشته پرسپوليس مشكلات زيادي هم داشت يك‌سري ناملايمتي‌ها و رفتارهاي غيرحرفه‌اي در فوتبال در قالب پرسپوليس رقم خورد. 

به تيم ملي بپردازيم. در حالي كه همه ليگ‌ها تا يك هفته مانده به جام جهاني برگزار مي‌شوند، ايران از سه هفته مانده به شروع مسابقات وارد تعطيلات مي‌شود. 
ما يك ايراد بزرگ داريم در روند تيم‌هاي ملي. عمده بازيكناني كه براي تيم ملي قرار است فيكس بازي كنند لژيونر هستند و در ليگ‌هاي خارج از كشور بازي مي‌كنند. اينها درگير بازي‌هاي داخلي ليگ خودشان هستند و طبيعتا در اردوهاي آقاي كي‌روش حضور پيدا نخواهند كرد. طبيعي است كه اگر شما بخواهي موفقيت داشته باشي در جام جهاني بايد اردوهاي خوبي را داشته باشي، ولي اين اردوها دقيقا دارد يك گذراي مسووليت ايجاد مي‌كند. اين شكلي كه مربي بگويد من دارم اردوهايم را برگزار مي‌كنم، ولي اين اردوها ليگ پوياي ما را از جريان خارج مي‌كند. ليگي كه مثلا اگر به آن تعطيلي نمي‌خورد پرسپوليس مي‌توانست 2 تا 3 امتياز ديگر را هم بگيرد. 

يعني اگر تعطيلي پيش رو هم رقم نمي‌خورد دربي را مي‌برد؟
بله! دقيقا! مي‌خواهم بگويم اين شرايط باعث مي‌شود آن روند موفقيت برخي تيم‌ها پايين بيايد. پرسپوليس تيمي است كه به دليل همان شرايط سني نبايد درگير يك ليگ طولاني شود. طبيعتا وقتي بازيكنان مدام در حال تمرين و تمرين و تمرين باشند دچار خستگي روحي و آن فرسودگي و افسردگي تمرين مي‌شوند. اين ضرر مي‌زند به پرسپوليس و برخي تيم‌هاي ديگر.

مضاف بر اينكه آن شادابي ليگ و هيجانات ليگ را آن تعطيلاتي كه درنهايت به حضور پنج، شش بازيكن از ليگ داخلي در ارنج تيم ملي منجر مي‌شود، خواهد گرفت. شما نگاه مي‌كنيد مي‌بينيد خيلي از اين بازيكنان درنهايت خط مي‌خورند و اردوها هم آن‌قدر امكانات كافي را ندارد كه بتواند بازيكنان را در شرايط ايده‌آل نگه دارد و درنهايت فشار مضاعفي به بازيكن وارد مي‌شود، چون نزديك به مسابقات جام جهاني هستيم و يك تايم مشخصي داريم براي كار فشار نامناسبي به بازيكن وارد مي‌شود و مصدوميت‌ها و ايرادها از راه مي‌رسند. واقعيت قضيه اين است كه ما هم بايد با اشل‌هاي جهاني براي تيم ملي برنامه بريزيم. 

پيش‌بيني‌تان از جام جهاني چيست؟ چيزي به شروع مسابقات باقي نمانده...
توقعم اين است كه با توجه به تغييري كه اتفاق افتاد طبيعتا رفتارهاي فوتبالي و حرفه‌اي بهتري را از تيم و بازيكنان ببينيم، چون بالاخره اين روند با همين شكلي تيم از مرحله گروهي صعود نكند در تفكرات خيلي از اهالي جامعه فوتبال و خيلي از مردم عادي ما وجود دارد. اما نكته مهم اين است كه توقع ما امروز صعود از مرحله گروهي به مرحله حذفي است. اعتقادم بر اين است كه اگر بتوانيم با يك برنامه‌ريزي دقيق‌تر و آناليز كافي براي اينكه بدانيم از هر رقيب چه امتيازي بايد بگيريم، تيم ملي ايران پتانسيل صعود به مرحله بعد را دارد و اين توقع هم از تيم مي‌رود. 

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر