تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱

کاهش ۲۲ درصدی ارزش بازار بورس در سال ۱۴۰۱

قدرت خریداران حقیقی بورس در ۴ روز معاملاتی هفته کمتر از فروشندگان بود فقط در یک روز قدرت آن ها بیشتر از فروشندگان شد.

اقتصاد۲۴- بازار سهام در طول مهرماه هم نتوانست شرایط مطلوب و رو به رشدی از خود برجای گذارد و نزول بورس بدون توقف همچنان ادامه دارد و از روز‌های پایانی اردیبهشت ماه تقریباً شاهد رکود معاملاتی و اصلاح شاخص کل هستیم.

در هفته چهارم مهرماه وضعیت بازار سهام طوری بود که نگرانی خاصی برای سهامداران ایجاد نکرد. البته که وضعیت بورس بسیار بد است؛ اما همین که افت شاخص‌ها تشدید نشد را احتمالا می‌توان نکته مثبتی دانست.

در این میان ارزش بازار سهام (بورس و فرابورس) کاهش بیش از ۲۲ درصدی را تجربه کرده که به معنای افت بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی در این مدت است. از طرف دیگر، قیمت سهم‌ها آنقدر پایین آمده که بسیاری از کارشناسان بر ارزندگی بازار سهام صحه می‌گذارند.

البته دو روند متفاوت در معاملات روز چهارشنبه در بازار سهام دیده شد. اغلب نماد‌های بزرگ قرمزپوش بودند و اغلب نماد‌های سبزپوش از کوچک و متوسط‌های بازار بودند. ارزش معاملات خرد نیز به کمترین رقم از ابتدای سال ۱۴۰۰ به این سو رسید.

بورس تهران در حال در جا زدن است و ارزش معاملات خرد نیز به شدت کاهش یافته است. اینکه روزانه کمتر از دو هزار میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام می‌شود، تبدیل به یک اتفاق عادی شده و این برای آینده بورس خوب نیست. از دیگر سو، همچنان زنجیره خروج پول حقیقی‌ها در بازار قطع نشده و برای سومین هفته متوالی است که در تمام روز‌های معاملاتی بازار سرمایه خروج پول به ثبت رسیده است.

 ۳ موضوعی که دولت باید درباره بورس تعیین تکلیف کند

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: وضعیت معاملات بورس به گونه‌ای است که اصلا نمی‌توان زمان دقیقی برای خروج از این وضعیت فعلی مشخص کرد. تا پایان معاملات هفته چهارم مهرماه، سهامداران در مجموع بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان زیان در سبد‌های خود شناسایی کردند.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات این هفته شاخص‌ها می‌توان گفت که همچنان بازار سهام در مسیر نزولی قرار دارد؛ اما شیب نزول کمتر شده و این بازار در حال گذراندن یک دوره فرسایشی است. چنانچه این دوره فرسایشی طولانی شود، اقبال سرمایه‌گذاران به بازار کمتر خواهد شد و همین کاهش اقبال، منجر به کاهش ارتفاع شاخص‌ها نیز می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش ۱۰ برابری نقل و انتقال از درگاه پرداخت و کارت‌خوان‌های کارگزاری، انتقال پول به بازار سهام را اندکی تسهیل کرده است، اما این اقدام به دلیل وجود ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک حاکم بر فضای بازار سهام تأثیر فوری و لحظه‌ای نخواهد داشت.

دانشی با اشاره به بحث بودجه، حاکمیت شرکتی و قیمت‌گذاری دستوری، تصریح کرد: دولت باید این سه موضوع را تعیین تکلیف کند. با باقی ماندن ریسک‌ها، بازار سرمایه تا پایان سال به صورت خنثی به کار خود ادامه می‌دهد و نحوه حل این ریسک‌ها هم در روند معاملات بسیار تأثیرگذار خواهد بود.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی هفتگی شاخص بورس تهران


افت شاخص کل بورس در هفته چهارم مهرماه

در اولین روز هفته چهارم مهرماه، شاخص کل بورس هزار و ۸۹۵ واحد افت کرد و در روز یکشنبه نیز ۶ هزار و ۶۱۳ واحد کاهش یافت. روز دوشنبه این شاخص ۱۹۰ واحد نزول کرد و در روز سه شنبه هزار و ۴۷۱ واحد رشد کرد. شاخص کل در روز چهارشنبه بازهم دو هزار و ۳۹۶ واحد کاهش یافت.

این هفته شاخص کل بورس در ۵ روز معاملات ۹۶۲۳ واحد معادل ۷ دهم درصد افت داشت. این شاخص در پایان هفته در سطح یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۱۶۶ واحد قرار گرفت.

این هفته شاخص کل بورس در ۵ روز معاملات ۹۶۲۳ واحد معادل ۷ دهم درصد افت داشت. این شاخص در پایان هفته در سطح یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۱۶۶ واحد قرار گرفت.

افت کمتر شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل

روز شنبه شاخص کل هم‌وزن ۶۹۸ واحد افت کرد و در روز یکشنبه سه هزار و ۳۳ واحد کاهش داشت. این شاخص در روز دوشنبه تنها ۳۳۴ واحد نزول کرد و در روز سه شنبه هزار و ۷۳۸ واحد رشد داشت. شاخص کل هم‌وزن در روز چهارشنبه بازهم رشد کرد و ۶۵۲ واحد بالاتر رفت.

شاخص کل هم‌وزن در هفته چهارم مهرماه ۱۶۷۵ واحد معادل ۴۴ صدم درصد کاهش یافت. این شاخص باید هفته آینده را در سطح ۳۷۸ هزار و ۵۹۵ واحدی شروع کند. شاخص فرابورس نیز در هفته گذشته ۱۱۸ واحد، معادل ۶۶ صدم درصد کاهش یافت.

رشد ارزش کل معاملات و کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

میانگین ارزش کل معاملات بورس در هفته چهارم مهرماه با رشد ۱۶ درصدی به ۳۹ هزار و ۸۴۶ میلیارد تومان رسید. مانند همه هفته‌های گذشته روز دوشنبه شاهد بیشترین ارزش معاملات بودیم و روز سه شنبه نیز کمترین ارزش معاملات در این هفته انجام شد.

از دیگر سو، میانگین ارزش معاملات خرد با کاهش ۱۲ درصدی به هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان رسید. روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان کاهش یافت. این یکی از کمترین ارقام ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ است و از این نظر می‌توان گفت که وضعیت بورس چندان مساعد نیست.

خروج پول حقیقی‌ها در تمام روز‌های هفته

خروج پول حقیقی از بورس به پایان سومین هفته متوالی رسید. در این هفته هم در تمام روز‌های معاملاتی، سهامداران حقیقی پول خود را از بازار خارج کردند. در هفته چهارم مهرماه هزار و ۱۴۲ میلیارد تومان پول از بورس خارج شد.

این هفته در ۴ روز معاملاتی قدرت خریداران حقیقی کمتر از فروشندگان بود و در یک روز قدرت آن‌ها بیشتر از فروشندگان شد. روز چهارشنبه تنها روزی بود که خریداران بر فروشندگان غلبه کردند و شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد ۱.۰۷ رسید.

منبع: الف

ارسال نظر