تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱

علیرضا مناقبی: اهداف مناطق آزاد محقق نشدند

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران گفت: هدف از تأسیس مناطق آزاد ترویج و گسترش صادرات و حذف موانع کاری تولیدکنندگان است که متأسفانه تاکنون هیچ یک از این موارد محقق نشده است.

اقتصاد۲۴- علیرضا مناقبی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران و کارشناس اقتصادی درمورد عملکرد مناطق آزاد و علل ناکامی این مناطق اظهارکرد: عبارت مناطق آزاد به معنای آزادی این مناطق در مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری و هدف از تأسیس این مناطق هم ترویج و گسترش صادرات و حذف موانع کاری تولیدکنندگان است که متأسفانه تاکنون هیچ یک از این موارد محقق نشده است.

وی دلیل تبدیل شدن مناطق آزاد به سکوی واردات را ناشی از هدفگذاری غلط و عدم مطابقت با سیستم‌های امروزی دانست و افزود: اصل واردات در کل کشور‌های دنیا امر مذمومی نیست چراکه وارد کننده قانونی و شناسنامه دار قبل از منافع شخصی، منافع عموم کشور را در نظر می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران اظهار کرد: ما باید معنای واقعی مناطق آزاد را درک کنیم، چون با شعار هیچ اتفاقی نمی‌افتد جز اینکه سرمایه‌های کشور را به باد دهیم و از بین ببریم.

همچنین در ادامه، فروزان زیادلو مدیر سابق امور سرمایه گذاری دبیرخانه مناطق آزاد، بررسی عملکرد مناطق آزاد را بر اساس شاخص‌های اقتصادی ضروری خواند و گفت: یکی از شاخص‌های بررسی عملکرد این مناطق، مقایسه تطبیقی با مناطق آزاد دیگر کشور‌ها و هزینه فرصت است.

وی دستیابی به بازار‌های صادراتی، پیوند با زنجیره‌های ارزش جهانی، جذب سرمایه گذاری خارجی و کمک به رشد اقتصادی کشور از طریق الگوسازی کیفی را به عنوان مهم‌ترین مأموریت‌های مناطق آزاد کشور برشمرد و افزود: کارکرد مناطق آزاد ایران در این حوزه ضعیف بوده و دلایل متعددی هم دارد.

تحلیلگر امور مناطق آزاد معتقد است که عدم موفقیت مناطق آزاد ناشی از واردات محور شدن این مناطق، تغییر مداوم مدیران مناطق آزاد، منابع ملی ناکافی و مهم‌تر از همه اقتصاد رانتی در این مناطق است.

منبع: رادیوگفتگو

ارسال نظر