اقتصاد۲۴- در روزهایی که شرکتهای خودرو ساز داخلی، بورس کالا را یک مجال برای رهایی از زیان دهی و زیانهای انباشته خود میبینند، ایران خودرو به بهانههای مختلف از عرضه پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا طفره میرود.
این در حالی است که عرضه خودرو در بورس کالا به خودروسازان داخلی به شدت کمک کرده است و سودآوری آنها را افزایش داده است.
شرکت ایران خودرو که در روزهای اخیر خبر پذیرش دو خودرو پژو ۲۰۷ و تارا آن در بورس کالا آمده بود طی اعلامیهای عنوان کرد که عرضه این دو محصول در بورس کالا برایش ممکن نیست. این اطلاعیه در فضای مجازی به شدت خبر ساز شد و با انتقادهای زیادی همراه بود.
بازخورد عرضههای قبلی خودرو در بورس کالا نشان داد که فروش خودرو در این بازار متشکل سودآوری خودروسازان را افزایش داده است و دست رانت را از این بازار دور کرده، اما همچنان تعدادی از خودروسازان در مسیر عرضه خودروها در بورس کالا تعلل میکنند که باعث میشود مورد اتهام هم دستی در بازار دلالی توسط مردم قرار گیرند.
بیشتر بخوانید: تارا و ۲۰۷ در بورس کالا پذیرش شدند
پس از برگزاری جلسه هیات پذیرش بورس کالا که با حضور مدیران شرکت ایران خودرو در روز یکشنبه اول آبان ماه، مدیر پذیرش بورس کالای ایران با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه خاطر نشان کرد که براساس تصمیمات اتخاذ شده، دو خودرو تارا و پژو ۲۰۷، برای عرضه در این بازار پذیرش شدند.
بهنام زاده متذکر شد که پذیرش این ۲ خودرو مشروط بوده است؛ به این معنا که شرکت ایران خودرو موظف است کل حجم تولید خود را در این بازار عرضه کند و در صورتیکه این شرکت به تعهدات خود عمل نکند، پذیرش و عرضه این ۲ خودرو در بورس کالا تعلیق خواهد شد. عرضه خودروهای جدید شرکت ایران خودرو از محصولات اتوماتیک خانواده پژو ۲۰۷ شروع میشود و به تدریج سایر محصولات این شرکت را نیز شامل خواهد شد.
چند ساعتی بعد از اتمام جلسه مذکور شرکت ایران خودرو طی اطلاعیهای اعلام کرد عرضه خودروهای تارا و ۲۰۷ در بورس کالا تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست و باید شرایطی را فراهم کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و در ادامه برای تحقق این هدف برنامهریزی کرد.
ناتوانی ایران خودرو در پوشش تقاضا؟
موضوع عرضه خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایرانخودرو در بورس کالا مصوب هیات مدیره این شرکت است و در حال حاضر نیز جلسات کارشناسی و هماهنگی با مسئولان بورس کالا جهت ایجاد زمینههای همکاری در حال پیگیری است. تاکنون عرضههای خانواده هایما از طریق بورس کالا به سرانجام رسیده است.
با بررسی اطلاعیه ایران خودرو میتوان دلیل اصلی عرضه نکردن این دو خودرو را در بورس کالا از طرف کارخانه، ناتوانی در پوشش تقاضا دانست که با عنوان وجود فاصله بالا میان قیمت کارخانه و بازار مطرح شده و اعلام کرده اند که نیاز به افزایش تولید دارند تا این اختلاف کاهش یابد، اما با عرضه خودرو در بورس کالا هم خریدار ارزانتر میخرد و هم کارخانه گرانتر میفروشد و باعث کاهش این اختلاف میشود.
با توجه به روش فروش فعلی که زیان بالایی را برای این شرکت به همراه دارد منطقی است که عرضه و تقاضا را به مسؤلان بورس کالا بسپارند و با جلوگیری از زیان بیشتر به حمایت از سهامدارانشان بپردازند.