تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱

سه دهه سخت برای مناطق آزاد ایران

سه دهه از شکل گیری مناطق آزاد در ایران می‌گذرد. این در حالی است که هرچند از این مناطق نقد می‌شود، اما ابتدا بایستی دید حاکمیت و البته دولت برای رشد و شکوفایی این مناطق چه کرده اند که اکنون مناطق آزاد را مورد حمله خود قرار می‌دهند.

اقتصاد۲۴- بررسی عملکرد مناطق آزاد براساس آخرین آمار‌های رسمی موجود نشان می‌دهد که این مناطق در برخی اهداف تعیین شده مانند صادرات، جذب سرمایه گذاری و تولید با وجود گذشت بیش از یک دهه از تاسیس نخستین منطقه آزاد در کشور دستاورد چندان قابل اعتنایی نداشته اند.

وجود تضاد و ناهمگنی منافع سیاسی با منافع ملی، وجود خلا‌های قانونی، عدم بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد، گستردگی بسیار بالای مناطق آزاد و فرار مالیاتی، فعالیت شرکت‌های صوری و کاغذی برای فرار مالیاتی یا فرار مالیاتی شرکت‌های مستقر در مناطق، وجود پدیده قاچاق کالا در خصوص محدوده‌های فاقد فنس کشی و افزایش قیمت زمین و زمین خواری، مهم‌ترین علل ناکامی مناطق آزاد در ایران به شمار می‌روند که به نظر می‌رسد در تشدید وضعیت نامناسب اقتصادی کشور اثرگذار باشند.

براساس این، راهکار‌هایی مانند ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب در ارتباط با عملکرد و وضعیت مناطق آزاد، تدوین قوانین هماهنگ با استاندارد‌های جهانی و شفاف سازی آن‌ها و مشخص شدن شیوه مدیریت مناطق آزاد می‌تواند تاثیر بسزایی در برطرف کردن تنگنا‌ها و نارسایی‌های مناطق آزاد داشته باشد.

ارسال نظر