تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۰۳ آذر ۱۴۰۱
محمد غفوری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد:

پیش بینی بورس شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱/ کدام نماد‌های بورسی را بخریم؟

محمد غفوری با بیان اینکه در شرایط نوسانی بورس برخی نوسان گیران هم سود‌های کلانی می‌کنند، گفت: به نظر می‌رسد بورس در هفته نخست آذر روز‌های پرعرضه‌ای در پیش رو داشته باشد.

اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: بورس تهران روز کاری پایانی هفته جاری را با کاهش ارزش معاملات به پایان برد؛ همان فاکتوری که بسیاری از فعالان بورسی نسبت به آن هشدار می‌دهند. بورس در روز چهارشنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۱ به ارتفاع یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۱۸۸ واحدی رسید تا رشد ۰.۱۸ درصدی را رقم بزند.

نماگر هم‌وزن بازار سرمایه به دلیل جریان معاملاتی خوب گروه‌های بانکی، خدمات رفاهی و برق و همچنین گروه غذایی ۰.۴۵ درصد رشد ثبت کرد؛ بنابراین این نماد‌ها مورد استقبال واقع شدند. اما سوال اصلی این است که بورس در آخرین ماه پاییز و در حالی که سه چهارم سال ۱۴۰۱ را به پایان می‌بریم به دوران رونق خود باز می‌گردد؟

بررسی نماد‌های بانکی و خودرویی

کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در آخرین روز کاری این هفته بورس، افزایش عرضه را شاهد بودیم.

محمد غفوری با بیان اینکه در هفته اخیر صنعت بانکی مورد استقبال سهامداران بورسی قرار گرفت، ادامه داد: نماد‌های خودرویی در حالی ابتدای هفته مورد استقبال قرار گرفته بود که در آخر بازار شاهد افزایش عرضه در این نماد‌ها بودیم هرچند هنوز این نماد‌ها در حکم لیدر بازار سهام هستند.

رد پای دلار در قیمت سهام

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تحلیل بورس از نظر سه پارامتر، چشم انداز بازار را دقیق‌تر ترسیم می‌کند و با توجه به این سه پارامتر، اگر شرایط حال حاضر در بازار سرمایه تداوم یابد چشم انداز روشنی در انتظار بورس نخواهد بود.

غفوری نخستین پارامتر را قیمت دلار دانست و به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: ازآنجایی که سودآوری برخی از شرکت‌های بورسی بسته به قیمت دلار است، افزایش قیمت دلار می‌تواند محرک خوبی برای بازار باشد.

جذابیت اوراق با درآمد ثابت افزایش یافت

این کارشناس بازار سرمایه دومین پارامتر موثر بر چشم انداز بورس را سیاست بانک مرکزی دانست و ادامه داد: ازآنجایی که خیل عظیمی از بازار سرمایه را صندوق‌های سرمایه گذاری و نهاد‌های دولتی در اختیار دارند سیاست انقباضی یا انبساطی می‌تواند روند بازار سهام را تغییر دهد.

غفوری ادامه داد: سومین پارامتر وضعیت بازار‌های جهانی و قیمت کامودیتی هاست، چون برخی شرکت‌های بورسی متاثر از قیمت کامودیتی‌ها در جهان هستند.


بیشتر بخوانید: بورس در حال تبدیل شدن به یک بحران امنیتی غیرقابل مهار است/ کسری ۱۱ هزار میلیاردی صندوق‌های درآمد ثابت


وی در مورد اوراق با درآمد ثابت گفت: میانگین نرخ بدون ریسک چند وقتی است صعودی است و از شهریور امسال میانگین نرخ بدون ریسک از محدوده ۲۲ درصد به ۲۶ درصد رسیده است که می‌تواند نرخ سررسید اوراق را بالا ببرد. خیلی از اوراق وام‌هایی که توسط بانک‌ها منتشر می‌شود حتی بازدهی آن به ۳۲ درصد رسیده و این باعث کاهش جذابیت سرمایه گذاری در سهام می‌شود، چون وقتی میانگین نرخ بدون ریسک صعودی می‌شود به تبع نرخ سود بین بانکی رشد می‌کند و به تبع آن نرخ سود سپرده‌ها رشد می‌کند. این عامل باعث می‌شود نقدینگی وارد بازار سرمایه نشود. وقتی وضعیت بازار بدهی جذاب می‌شود قاعدتا نهاد‌های مالی جا‌هایی که ریسک کمتری دارند سرمایه گذاری می‌کنند.

چه زمانی رونق به بورس برمی گردد؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چند وقتی است شاهد سیاست انقباضی اقتصاد کشور‌ها در کل جهان هستیم، گفت: وقتی در اقتصاد جهانی هم سیاست انقباضی انجام می‌شود، جذابیت بازار سهام کاهش می‌یابد و زمانی که این سیاست انجام شود نمی‌توانیم چشم انداز صعودی نسبت به بازار‌ها داشته باشیم.

غفوری ادامه داد: تا زمانی که این پارامتر‌ها و ریسک‌های سیستماتیک شرایط مطلوبی نداشته باشند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چشم انداز مثبتی در انتظار بازار سرمایه باشد.

وی ادامه داد: به طور قطع زمانی که نرخ سود بین بانکی کاهشی باشد، دلار نیما شکاف را پر کند و نرخ کامودیتی‌ها و نرخ‌های جهانی شرایط مطلوبی داشته باشند، می‌توانیم بگوییم بازار ما حرکت خوبی را آغاز خواهد کرد؛ ولی از جهات بنیادی بورس در شرایط فعلی ارزنده است تا زمانی که این ریسک‌های سیستماتیک را بتوانیم حل کنیم وگرنه از نظر نقدینگی و حمایت نقدینگی فقط چند وقتی می‌توانیم بازار را مثبت نگه داریم.

عطش بورس به نقدینگی جدید

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هفته پرعرضه‌ای در پیش داریم، گفت: به نظر می‌رسد در ابتدای هفته شاهد افزایش عرضه در بازار خواهیم بود. ولی به شرط‌ها و شروط‌ها روند بورس در ادامه تغییر خواهد کرد.

غفوری با بیان اینکه هفته مهمی در پیش رو داریم، به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر ارزش معاملات و ورود نقدینگی به بازار افزایش یابد می‌توانیم بازار را مثبت ارزیابی کنیم.

ارسال نظر