اقتصاد۲۴- برخی فعالان بازار خودرو میگویند که عمده دلیل نوسان قیمت خودرو، مربوط به کم بودن عرضه آن است؛ در واقع به دلیل پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین امر فاصله زیادی بین قیمتهای کارخانه و بازار ایجاد کرده و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایهای کرده است.
بررسی وضعیت استقبال از قرعه کشیها نشان میدهد که برای ۳۹ هزار دستگاه خودروی عرضه شده در سامانه فروش یکپارچه، که ۲۵ هزار دستگاه به صورت فروش فوقالعاده و ۱۴ هزار دستگاه به صورت طرح پیش فروش بوده، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند و نکته قابل تأمل آنکه بیشترین تقاضا برای خودروی پژو پارس سال با ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۵۳۱ متقاضی به ثبت رسیده است.
این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راهاندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دنبال ساماندهی ثبت نامکنندگان برای شرکت در قرعه کشیها بود، اما میبینیم که باز هم ۶.۵ میلیون نفر برای دریافت تنها ۳۹ هزار دستگاه خودرو در قرعه کشی ثبت نام کردند.
افزایش قیمت خودرو تا پایان سال ادامه دارد؟
در این خصوص امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو میگوید: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد ایران، قدرت خرید مردم طی دو ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
او افزود: طی یک سال گذشته نیز روند بازار خودرو چندان باثبات نبوده و بهطور میانگین قیمتها از آبان سال گذشته تا آبان امسال ۳۰ درصد افزایش داشته است. آمار رسمی نیز وجود تورم ۴۰ درصدی در بخش صنعت را تائید میکنند. با نگاهی به این آمار میتوان پی برد حدود ۲۰ درصد از افزایش قیمت خودرو به دلیل بروز این اتفاقات است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: اقتصاددانان در ابتدای سال پیشبینی تورم بین ۴۰ تا ۶۰ درصدی را داشتند. اکنون که در نهمین ماه سال هستیم، شاهد تورم ۴۰ درصدی در صنعت و بازار خودرو بوده ایم. اگر اقتصاددانان درست پیشبینی کرده باشند، تا پایان سال قیمت خودرو مجددا با افزایش بیشتری همراه میشود، اما اگر ادعای دولت در رابطه با تورم درست باشد، تورم ۴۰ درصدی تا پایان سال بیشتر نمیشود و روند بازار در همین نقطه متوقف میشود.
سیاستهای ایجاد ثبات در بازار خودرو
این کارشناس صنعت خودرو این را هم گفت که البته در بازار خودرو به اجرای برخی سیاستها میتوان امیدوار بود.
او ادامه داد: بهعنوان مثال، عرضه هایما در بورس کالا به مقداری بالا بود که در دوره پنجم عرضه، این خودرو با همان قیمت پایه به فروش رسید. همچنین خودروی ۲۰۷ هم هنگامی که در بورس عرضه شد، ۲۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار بود.
بیشتر بخوانید: خودرویی که یک شبه ۵۰ میلیون تومان گران شد
کاکایی گفت: دولت اعلام کرد که تولید خودرو در خودروسازیهای دولتی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. البته این افزایش تولید در خودروسازان خصوصی بسیار بالاتر بوده و حدودا دو برابر شده است.
او گفت: در این میان، اعلام شد بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده است. پس از آن نیز وزیر صمت، از ورود خودروهای وارداتی به کشور طی هفتههای آینده خبر داد که این موضوع هم میتواند بر ایجاد تعادل در بازار اثرگذار باشد.
افزایش عرضه و واردات به ایجاد تعادل در بازار خودرو کمک میکند
در این رابطه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران میگوید:بازار خودرو در یک ماه گذشته تحت تاثیر نوسانهای ارزی و کاهش عرضه بوده به طوری که قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ دو از حدود ۴۰۰ به ۵۵۰ میلیون تومان و همچنین دنا اتوماتیک از ۵۰۰ به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.
به گفته او، قیمت خودرو طی امسال یک بار در اردیبهشت افزایش یافت و پس از آن از اردیبهشت تا شهریور افزایش قیمت به صورت کند انجام میشد؛ اما از شهریور به بعد افزایش قیمت خودرو سرعت بیشتری گرفت و اخیرا نیز شاهد رشد قیمت خودروها در بازار هستیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اضافه کرد:خودروی ۲۰۷ زمانی که وارد بورس میشود و قیمت آن از ۲۱۵ به ۳۱۵ میلیون تومان میرسد قطعا تاثیر روانی خواهد گذاشت و به همین دلیل نابسامانی در قیمت خودرو ایجاد خواهد شد.
موتمنی گفت: عرضه قطره چکانی خودرو همواره از عوامل مؤثر بر گرانی خودرو بوده است، اما اخیرا عرضه خودرو در بورس کالا نیز به عوامل مؤثر بر افزایش قیمت در بازار اضافه شده است.
او گفت:آبان امسال نسبت به سال گذشته خودرو ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است، اگر میخواهیم نابسامانی خودرو را کنترل کنیم باید عرضه و واردات خودرو آن را افزایش دهیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بیان داشت: بارها گفته شده بود عرضه خودرو در بورس در صورتی منجر به نتایج مثبت و کنترل قیمت میشود که این عرضه به صورت مستمر باشد. در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس بسیار محدود است؛ بنابراین قیمت عرضه در بورس از نظر خریداران همان قیمت کارخانه قلمداد میشود با این تفاوت که قیمت عرضه در بورس بالاتر از قیمت کارخانه است و همین موضوع نیز بر افزایش قیمت در بازار تاثیرگذار است.
واردات خودرو تاثیری در بازار داخل ندارد
در این میان، اما اسد کرمی نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو معتقد است واردات خودرو تاثیری در تعادل قیمت بازار ندارد و میگوید: به نظر میرسد اگر وارداتی انجام شود خودروهای چینی و خودروهای یک میلیارد تومانی خواهد بود که واردات این خودروها بدون تردید در بازار تاثیری نمیگذارد.
او همچنین در خصوص حذف قرعه کشی گفت:بعید است که ایران خودرو تا پایان سال فرآیند قرعهکشی را حذف کند؛ هر مدیری در ابتدای روی کار آمدن قولهایی به مردم میدهد، اما به مرور زمان این وعدهها را فراموش میکند.
بر اساس این گزارش بررسیها از سطح بازار خودرو نشان میدهد که از هفته گذشته قیمتها روند صعودی داشته اند که قیمت برخی محصولات پرفروش در جدول زیر آمده است.