اقتصاد۲۴ اکثر محصولاتی که در کشور از برندهای چینی به تولید رسید عموماً در سگمنت کراساوورها قرار دارد. یکی از کراساوورهای محبوب بازار که تا پیش از تحریمها در ایران و توسط سایپا به تولید میرسید چانگان cs ۳۵ بود. این خودرو در بازار ایران طرفداران زیادی دارد، اما به دلایل مختلف تولید آن به پایان رسید.
حال که آزادسازی واردات خودرو صورت گرفته و همه منتظر ورود مدلهای جدید هستند زمزمههایی درباره بازگشت محصولات جدید چانگان به ایران به گوش میرسد. آنطور که به نظر میرسد سایپا قصد دارد در مرحله اول واردات خودرو سراغ محصولی جدید از چانگان یعنی یونی تی (uni-t) و همچنین cs ۳۵ پلاس برود. در مرحله دوم نیز خودروی یونی کی (uni-k) قرار دارد. البته سایپا قصد دارد غیر از چانگان سراغ خودروهای غیر چینی نیز برای بازار برود.
اما با توجه به تجربه خوب ایرانیها از برند چانگان به نظر میرسد در صورت ورود به ایران و قیمتگذاری منطقی نظر بسیاری از خریداران را جلب کند. روزگار خودرو قصد دارد در ادامه به معرفی دو محصول سایپا برای واردات یعنی یونی تی و یونی کی بپردازد.
اکثر محصولاتی که در کشور از برندهای چینی به تولید رسید عموماً در سگمنت کراساوورها قرار دارد. یکی از کراساوورهای محبوب بازار که تا پیش از تحریمها در ایران و توسط سایپا به تولید میرسید چانگان cs ۳۵ بود. این خودرو در بازار ایران طرفداران زیادی دارد، اما به دلایل مختلف تولید آن به پایان رسید.
حال که آزادسازی واردات خودرو صورت گرفته و همه منتظر ورود مدلهای جدید هستند زمزمههایی درباره بازگشت محصولات جدید چانگان به ایران به گوش میرسد. آنطور که به نظر میرسد سایپا قصد دارد در مرحله اول واردات خودرو سراغ محصولی جدید از چانگان یعنی یونی تی (uni-t) و همچنین cs ۳۵ پلاس برود. در مرحله دوم نیز خودروی یونی کی (uni-k) قرار دارد.
البته سایپا قصد دارد غیر از چانگان سراغ خودروهای غیر چینی نیز برای بازار برود. اما با توجه به تجربه خوب ایرانیها از برند چانگان به نظر میرسد در صورت ورود به ایران و قیمتگذاری منطقی نظر بسیاری از خریداران را جلب کند. روزگار خودرو قصد دارد در ادامه به معرفی دو محصول سایپا برای واردات یعنی یونی تی و یونی کی بپردازد.
بیشتر بخوانید: عکس/ معرفی خودروهای وارداتی جدید بازار ایران
طراحی
یونی تی بهعنوان اولین محصول احتمالی سایپا برای واردات به ایران از طراحی جذاب و متفاوتی نسبت به اکثر خودروهای موجود در ایران بهره میبرد. این خودرو از چراغهای دی لایت کشیده در بالا و چراغهای اصلی در پایین سپر بهره میبرد. طراحی جلوپنجره نیز بهصورت مشبک و همخوان با نوع چراغهای جلو است.
فرم سقف خودرو نیز بهنوعی است که وقتی از کنار به آن نگاه میکنید حس اسپرت و جذابی به شما میدهد. ازجمله دیگر موارد قابلتوجه در این خودرو طراحی دستگیرههای در بهصورت مخفی شونده است. رینگها نیز بهصورت دورنگ طراحیشده و جلوه هیجانانگیزی به خودرو میدهد. در نمای عقب نیز چانگان یونی تی از چراغهای کشیده و باریک به همراه خروجی اگزوز دوبل بهره میبرد.
یونی کی نیز بهعنوان یکی دیگر از محصولات احتمالی سایپا برای واردات طراحی مشابهی با یونی تی دارد. این خودرو در حقیقت نسخه تولید نهایی خودروی کانسپتی است که چانگان در نمایشگاه خودروی پکن بانام ویژن وی رونمایی کرده بود. این خودرو در بسیاری از بخشها به یونی تی شباهت دارد و تنها شاهد تفاوتهایی در نوع طراحی سپرها، چراغ عقب، گلگیر و رکاب هستیم. ضمن اینکه در این خودرو از رینگهای بزرگ ۲۱ اینچی استفادهشده است.
ابعاد
کراس اوور یونی تی ابعاد جمع و جورتری نسبت به یونی کی دارد. بهطورکلی یونی کی را میتوان یک سطح از یونی تی بالاتر دانست. یونی تی ۱.۵ متر طول و ۱.۸ متر عرض دارد. فاصله محوری این خودرو ۲.۷ متر است و وزنی بین ۱۴۶۵ الی ۱۵۷۰ کیلوگرم دارد. اما طول و عرض یونی کی به ترتیب ۴.۸ و ۱.۹۵ متر است بنابراین با خودروی بزرگتری مواجه هستیم. همچنین یونی کی فاصله محوری ۲.۹۸ متر دارد و طبیعی است که فضای پای سرنشینان در این خودرو بهتر از یونی تی خواهد بود.
مشخصات فنی
چانگان برای خودروی یونی تی دو پیشرانه در نظر گرفته است. خریداران امکان انتخاب بین پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۸۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتن. متر و پیشرانه ۲ لیتری با حداکثر توان ۲۳۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن. متر را دارند. با توجه به اینکه اکثر خودروهای موجود در بازار ایران از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو هستند به نظر میرسد در صورت انتخاب نوع ۲ لیتری برگ برنده با این خودرو باشد. در بخش گیربکس نیز این خودرو با گیربکسهای ۷ سرعت دو کلاچه خیس و ۸ سرعت اتوماتیک عرضه میشود. مصرف سوخت ترکیب پیشرانههای ۱.۵ و ۲ لیتری به ترتیب ۶.۵ و ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
یونی کی نیز در بخش فنی از پیشرانه ۲ لیتری توربو با حداکثر توان ۲۳۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن. متر بهره میبرد. گیربکس در نظر گرفتهشده نیز برای این خودرو از نوع ۸ سرعت اتوماتیک ساخت آیسین است. نکته قابلتوجه درباره این خودرو آن است که امکان سفارش آن علاوه بر دیفرانسیل جلو بهصورت چهارچرخ محرک AWD نیز وجود دارد.
امکانات رفاهی
معمولاً خودروهای چینی در بخش امکانات رفاهی خوب ظاهر میشوند. یونی تی و یونی کی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یونی در نسخه فول آپشن از امکاناتی نظیر کروزکنترل هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور هشدار نقاط کور، سیستم تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، مانیتور لمسی ۱۲.۳ اینچی، سنسور نور و باران، صندلی برقی راننده و سرنشین، سنسور فشار باد لاستیک و ۶ کیسه هوا بهره میبرد. بااینوجود البته مشخص نیست که این خودرو با چه امکاناتی به ایران راه خواهد یافت. یونی کی نیز از امکانات مشابهی با یونی تی بهره میبرد.
در آخر
همانطور که گفته شد ایرانیها تجربه خوبی از حضور چانگان در ایران دارند. باوجود اینکه مونتاژ مدل cs ۳۵ در ایران متوقف شد، اما همچنان تقاضا برای خرید این خودرو در بازار بالاست و خواهان برای این خودرو زیاد است.
حال به نظر میرسد سایپا قصد دارد به دوران اوج خود با برند چانگان برگردد چراکه انتخابهای هوشمندانهای نیز از بین مدلهای مختلف این برند چینی انجام داده است. هرچند که بازار ایران مدتهاست از خودروهای چینی مخصوصاً کراس اوور پرشده است، اما بازهم در صورت قیمتگذاری مناسب این دو خودرو احتمال استقبال از آنها بهشدت بالا خواهد بود. قیمت چانگان یونی تی در بازار چین با توجه به نوع پیشرانه و سطح امکانات از ۱۱۶ هزار یو آن شروع و تا ۱۵۰ هزار یو آن میرسد.
به عبارتی قیمت این خودرو معادل ۱۷ الی ۲۲ هزار خواهد بود. با توجه به تمام موارد ذکرشده قیمت یونی تی احتمالاً چیزی در حدود ۹۰۰ میلیون تومان الی ۱.۱ میلیارد تومان باشد. قیمت چانگان یونی کی نیز از حدود ۱۴۵ هزار یو آن شروع میشود و تا ۱۸۵ هزار یو آن نیز میرسد؛ بنابراین یونی کی نیز قیمتی بین ۲۰ الی ۲۶ هزار دلار خواهد داشت.
منبع: روزگار خودرو