تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۲۱ دی ۱۴۰۱/ بازار رشد می‌کند

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز سه شنبه ۲۰ دی ماه با افزایش ۲۱ هزار و ۲۸۲ واحدی همراه شد.

اقتصاد۲۴-شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز سه شنبه ۲۰ دی ماه با افزایش ۲۱ هزار و ۲۸۲ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۸۸ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۲۹ درصد بوده است. شاخص کل بدین ترتیب شاخص برای چهارمین روز متوالی صعود کرد.

شاخص کل هموزن نیز با رشد ۷ هزار و ۲۳۶ واحدی به کانال جدید صعود کرد و در رقم ۵۰۳ هزار و ۶۳۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۴۶ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۲۳۵ واحدی در سطح ۲۱ هزار و ۱۴۳ واحد قرار گرفت.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۷ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۸۱۵ میلیارد تومان بود که پنج درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش ۰.۸۵ درصدی به نسبت روز گذشته به رقم ۱۰ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس ۶۰ درصد بوده است.

پیش بینی بورس فردا

یکی از سناریوهای کاهش قدرت صعودی بورس امروز را می‌توان به شناسایی سود برخی از سرمایه‌گذاران مرتبط دانست. پس از صعودهای قدرتمندی که در روزهای گذشته تجربه کردیم، طبیعی است که برخی از فعالان بازار با توجه به سودهای مناسبی که از کلیت بازار و بسیاری از صنایع و نمادها دریافت کرده‌اند، اکنون به شناسایی سود خود بپردازند و به سمت دیگر صنایع حرکت کنند.

این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، از یک مقاومت داینامیک و بسیار مهم بر سر راه خبر می‌دهد. همانطور که در تصویر زیر پیداست، مقاومت از زمان ریزش بورس تهران از آبان ۹۹، سقف‌های مختلفی که به ثبت رسیده است، خطی مقاومتی و داینامیک را تشکیل داده که بورسی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند از آن عبور کند و هرچه زمان دستیابی به آن افزایش یابد، این خط مقاومتی به دلیل روند صعودی خود، به محدوده‌های بالاتری انتقال می‌یابد.

بنابراین افزایش عرضه‌ها در مرز یک مقاومت حساس همواره جزئی از یک روند صعودی است و می‌تواند به شکست بهتر آن منجر شود. با این حال اما همچنان ریسک‌های تکنیکالی وجود دارند. وضعیت کانال صعودی میان مدت بازار که با رنگ آبی مشخص شده است، نشان می‌دهد که فعلا مسیر صعودی بازار با موانعی همراه است که می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند.

بنابراین انتظار می‌رود که بورس فردا با برتری عرضه‌ها همراه باشد اما به دلایل ذکر شده در بالا، نمی‌توان احتمال کاهش شدید شاخص‌ها و قیمت‌ها را بالا دید و یک مسیر متعادل و منفی، منطقی‌تر از هر چیز دیگری است.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر