تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۱ دی ۱۴۰۱

تاکید مشاور رئیس جمهور بر اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه در مناطق آزاد

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بر اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: اجرای این ماده باید در همه مناطق آزاد کشور اجرایی شود، به دو دلیل؛ یکی اجرای قانون که تکلیف است و دیگر اینکه اجرای این قانون خیلی از چالش‌ها و مشکلات مدیریتی در مناطق آزاد را حل و فصل می‌کند وبالتبع باعث توسعه بیشتر این مناطق خواهد شد.

اقتصاد۲۴- صبح امروز جلسه شورای حقوقی دبیرخانه مناطق آزاد کشور با موضوع چالش‌های اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه‌ای کشور با موضوع اداره مناطق آزاد و حضور دبیر و جمعی از حقوقدانان برجسته کشور برگزار شد.

بند الف ماده ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه‌ای کشور تصریح دارد: مدیران سازمان‌های منطقه آزاد به نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و همه وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر دراین مناطق به استثنای نهاد‌های دفاعی و امنیتی به عهده آنان است.

براساس تبصره دو بندالف این ماده قانونی «اختیارات فرماندار در مورد مصوبات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در مناطق آزاد به مدیر سازمان واگذار می‌شود.»


بیشتر بخوانید: منطقه آزاد انزلی کلید اتصال ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ دستاورد سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد به منطقه آزاد انزلی چه بود؟


دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه مناطق هفت گانه آزاد از لحاظ جغرافیا، وسعت، فرهنگ، قومیت و موارد دیگر با یکدیگر متفاوت هستند افزود: ممکن است یک منطقه آزاد سه فرمانداری و منطقه دیگر فاقد فرمانداری باشد بنابراین اجرای مفاد این ماده قانونی باید باتوجه به مشخصات هر منطقه باشد و نمی‌توان نسخه واحدی برای اجرای آن در همه مناطق نوشت.

عبدالملکی افزود: خوشبختانه دربرخی مناطق در اجرای این قانون چالشی وجود ندارد و همه بند‌های این ماده مترقی اجرایی شده است، اما در دو یا سه منطقه دراجرای این قانون با مشکل مواجهیم که باید این چالش‌های شناسایی شده و برطرف شود تا زمینه اجرای قانون فراهم شود.

وی تاکید کرد: این چالش‌ها را باید اول در منطقه و شهرستان یا استان برطرف کرد و اگر دراین سطح برطرف نشد در سطح ملی آن را برطرف کرد.

مشاور رئیس جمهور در پایان این نشست به مدیرکل حقوقی و تقنینی دبیرخانه دستور داد با استفاده از ظرفیت شورای حقوقی دبیرخانه در هریک از مناطق، سازو کار اجرایی مختص همان منطقه برای اجرای ماده ۶۵ تهیه شود.

منبع: فرینا
ارسال نظر