تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱

لزوم تدوین سند راهبردی جهت توسعه گردشگری مناطق آزاد

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ایجاد زمینه‌های لازم برای پیوستن به بازار گردشگری جهانی جز با یکپارچگی و پیاده‌سازی الگوی حکمرانی درست، انجام نمی‌شود.

اقتصاد۲۴- مرتضی رمضانی‌گالشی درخصوص راهکار‌هایی جهت ارتقای بهره‌وری در بخش گردشگری گفت: تهیه و تدوین سند راهبردی توسعه مناطق آزاد برحسب طرح جامع هر منطقه جهت تعیین نقش تکالیف دستگاه‌های همکار در قبال توسعه، لازم است. اینکه فرضا توسعه صنعت گردشگری در کیش چه می‌باشد و چه برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را باید دستگاه‌های همکار به عنوان مثال وزارت امورخارجه و ... در قبال توسعه گردشگری منطقه آزاد کیش داشته باشند، باید تدوین گردد؛ اما فقدان این اسناد راهبردی در مناطق آزاد مشهود می‌باشد. ایجاد اسناد راهبردی در مناطق آزاد و اجرای آن و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز در هر منطقه، راهی است برای ایجاد زمینه‌های لازم جهت پیوستن به بازار گردشگری جهانی، البته که این امر محقق نمی‌گردد مگر با تحقق یکپارچگی و پیاده‌سازی الگوی حکمرانی درست، که وجود سند جامع ویژه هر منطقه به تطبیق رفتار ذی‌نفعان با آن سند کمک می‌نماید.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که جذب گردشگران داخلی و جلوگیری از خروج ارز توسط مسافران به کشور‌های همسایه در چه شرایطی می‌تواند در مناطق آزاد رونق گیرد، گفت: فلسفه ایجاد مناطق آزاد، کمک به ارزآوری و افزایش تولید ناخالص داخلی است که رویکرد سازمان منطقه آزاد کیش، جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی می‌باشد و بدین منظور هدفگذاری‌های لازم برای کشور‌های هدف صورت گرفته و بخشی از آن اجرایی گردیده است. این موضوع در شرایط تحریم می‌تواند به توسعه صادرات خدمات (که به ازای هر نفر ورود گردشگر بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰دلار درآمد دارد) و افزایش تولید ناخالص ملی کمک کند.

رمضانی‌گالشی اذعان نمود: ایجاد زمینه‌های لازم برای احداث تاسیسات گردشگری، تفریحی و…، در جهت ارائه خدمات گردشگری مطلوب و ویژه در مناطق آزاد که مشابه آن در سرزمین اصلی وجود نداشته باشد، در کنار جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی کشور عزیزمان ایران به منظور ارائه خدمات کامل‌تر نسبت به کشور‌های همسایه، می‌تواند به عدم خروج مسافران و گردشگران از کشور و عدم خروج ارز از کشور کمک نماید.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: درحال حاضر باتوجه به شرایط حاکم در کشور، بیشترین گردشگر در منطقه آزاد کیش، گردشگر داخلی است که تا حدودی خود نشان‌دهنده جایگزینی کیش با سفر‌های خارجی از سوی هموطنان می‌باشد و تلاش بر این است که با برنامه‌ریزی دقیق، نسبت به افزایش انگیزه سفر و جذب سرمایه‌گذار در جزیره کیش به‌منظور جلوگیری از خروج ارز از کشور با ایجاد بسته‌های تور ویژه و ارزان، اقدام گردد.


بیشتر بخوانید: حلقه گمشده برنامه ریزی فرهنگی در منطقه آزاد چابهار


رمضانی‌گالشی در پاسخ به این سوال که با مصادف شدن تعطیلات عید نوروز امسال، آغاز فصل گردشگری با ایام ماه مبارک رمضان، چگونه می‌توان این دو مقوله اقتصادی و مذهبی را مدیریت صحیح کرد تا شاهد افت میزان گردشگران نوروزی در مناطق آزاد و نقض حریم شعار اسلامی نباشیم، گفت: همان‌گونه که اطلاع دارید، یکی از محور‌های تعریف شده در نقشه جامع گردشگری، گردشگری مذهبی می‌باشد که این هم‌زمانی نه تنها در مناطق آزاد، بلکه در کل کشور فرصتی خواهد بود برای معرفی هم‌زمان سنت‌های آیینی و مذهبی. باتوجه به اینکه هر ساله ستاد تسهیلات سفر‌های نوروزی در کل کشور بر‌اساس سیاست‌های تعریف شده در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت خود را آغاز می‌نماید، به طور قطع سیاست‌های مربوطه ابلاغ و در مناطق اجرا خواهد شد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در منطقه آزاد کیش این موضوع به عنوان یک فرصت تلقی گردیده و طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قبلی، با پیش‌بینی برنامه احیای شب‌های جزیره، درصدد برگزاری باشکوه نوروز هم‌زمان با ماه مبارک رمضان می‌باشیم و با این شرایط نقش کمیته فرهنگی و اجتماعی در ایام نوروز موثر خواهد بود که لازمه آن تهیه پیوست فرهنگی ویژه نوروز‌۱۴۰۲ می‌باشد. از آنجایی که در جزیره کیش باتوجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی، ساکنین و گردشگران تا پاسی از شب بیدار هستند و فعالیت‌های اجتماعی در جریان می‌باشد، احیای شب‌های جزیره راهی است برای مدیریت اقتصادی و مذهبی دو مقوله نوروز و رمضان. ماه مبارک رمضان در جزیره کیش با عنایت به توریستی بودن، همیشه شرایط این‌چنینی داشته، که خوشبختانه با تدابیر از قبل اندیشیده شده تاکنون مشکلاتی در بر نداشته است.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان در کلیه کشور‌های اسلامی به عنوان ماه جشن و شادی می‌باشد و چه خوب که این جشن و شادی معنوی هم‌زمان با تحول طبیعت باشد. در بخش اقتصادی با برگزاری جشنواره‌های خرید با بیشترین تخفیفات و اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع مانند سایر کشورها، می‌توان انگیزه‌ای برای افزایش سفر و خرید بیشتر ایجاد کرد.

رمضانی‌گالشی درخصوص تعارض موجود درخصوص نگرانی تحولات سوء‌فرهنگی و مدیریت آن در حوزه فرهنگی مناطق آزاد بیان داشت: توسعه گردشگری در مناطق آزاد، نه تنها تحولات سوء‌فرهنگی و کم‌اثر شدن فرهنگ اسلامی نخواهد داشت، بلکه کمک بزرگی در توانمند‌سازی جامعه محلی و بومی خواهد کرد. مناطق آزاد موجود در کشور عزیزمان ایران، هیچ‌گونه تعارض فرهنگی و اسلامی با جامعه محلی آن مناطق نداشته و کاملا در راستای فرهنگ اسلامی و قوانین حاکم در کشور عمل می‌نمایند و این موضوع هیچ‌گونه تعارضی ایجاد نخواهد کرد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: در جزیره کیش، جامعه محلی جایگاه ویژه‌ای دارد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش گردشگری، هدف، معرفی و ارتقاء فرهنگ و آداب و رسوم جامعه محلی و بومیان جزیره می‌باشد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی‌بر اینکه چرا مناطق آزاد ایران در جذب گردشگران خارجی با تکیه بر ظرفیت‌های قانونی و نیز امتیازات گردشگری متعددشان در حوزه مقاصد گردشگری موفق نیستند، گفت: تعاملات سیاسی، ارتقاء زیرساخت‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها و مشوق‌های قانونی تاثیر بسزایی در جذب گردشگر خارجی دارد که با فعال نمودن محور‌های مختلف گردشگری اعم از سلامت، خانواده، خرید، ورزشی، تاریخی و… می‌توان آن را محقق نمود. در این راستا با شناسایی کشور‌های هدف، رایزنی‌های لازم با کشور‌های موردنظر انجام گردیده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز منعقد گردیده که امید است بتوان نسبت به جذب گردشگر خارجی در جزیره کیش و کمک به ارزآوری بیشتر اقدام نمود.

ارسال نظر