تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

چرا ادعای ایجاد یک میلیون شغل تبلیغاتی است؟

ادعای دولت در خصوص ایجاد بیش از یک میلیون شغل به نظر من کاملا غلوآمیز و تبلیغاتی است. این موضوع در دولت‌های قبل هم مسبوق به سابقه است.

اقتصاد۲۴- همه دولت‌ها برای مثبت جلوه دادن کارنامه دولت، اقدام به چنین تبلیغاتی می‌کنند. این انتقادات به میزان شغل ایجاد شده در گذشته هم وجود داشته و اساسا آمارها و اطلاعات پایه در خصوص محاسبه نرخ بیکاری، اشتغال، رشد اقتصادی و حتی تورم به دلیل عدم یک سامانه ملی و جامع به صورت فنی و تخصصی با وجود فعالیت مرکز آمار محل تردید جدی است.

همه سازمان‌های تخصصی و مراکز پژوهشی نسبت به استخراج آمار در ایران انتقاد داشتند و هنوز این مساله وجود دارد. متاسفانه با وحود همه این انتقادات، هنوز نسبت به اصلاح استخراج آمار در کشور اقدام اساسی صورت نگرفته و برای همین هم است که ما شاهد تفاوت معناداری بین آمارهای مرکز آمار، بانک مرکزی، مراکز پژوهشی و تخصصی و خود سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در کشور هستیم.


بیشتر بخوانید: هیچ کارشناسی نمی‌پذیرد که دولت سیزدهم یک میلیون شغل ایجاد کرده باشد/تبعات خروج شاغلان از بخش کشاورزی چیست؟


بر این اساس، تا زمانی که ما امکان ایجاد یک سامانه یکپارچه به صورت تخصصی برای هم‌افزایی و پایش جدی آمارهای تخصصی در کشور فراهم نکنیم‌ همچنان با این مشکل جدی برای صحت و سلامت آمار روبه‌رو هستیم.

دولت سیزدهم هم از ابتدا برای پیگیری اشتغال‌زایی در کشور برنامه نداشت و اوج این تبلیغات و هیاهو برای ایجاد اشتغال را در شروع دولت سیزدهم شاهد بودیم که قرار بود طی یک‌سال و نیم یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شود؛ آن هم با سکانداری، هدایت و دبیری وزیر کار وقت، آقای عبدالملکی که در مدت کوتاهی برکنار شد و تمام آن طرح و تبلیغات از بین رفت و تقریبا دبیرخانه شورای عالی اشتغال هم دچار انفعال جدی شد.

از سوی دیگر، دولت سیزدهم چند ماهی هم فاقد وزیر برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. این هم یکی از نواقص جدی دیگری بود که وجود داشت و با آمدن آقای مرتضوی هم طرح و برنامه‌ای از ایشان ندیدیم. حتی به دلیل عدم وجود سابقه جدی ایشان در کارهای کلان، تمرکز و اشرافی هم به امور نداشت و ادعاهایی هم در روز رای‌گیری مطرح نکرد که بتواند برنامه‌ای را از قبل تهیه کند و یا برنامه‌هایی که از گذشته وجود داشته، محل نقد و بررسی و اجرا قرار دهد.

بر این اساس، سوال این‌جاست که براساس چه برنامه‌ای آقای مرتضوی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعا دارند که بیش از یک میلیون شغل طی سال گذشته در کشور ایجاد شده است.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر