اقتصاد۲۴- «کمپین آرزوها» عنوانی بود که زهرا نژاد بهرام، عضو پیشین شورای شهر تهران برای برآورده کردن آرزوهای مردم هر محله ارائه داده بود. این طرح به صورت آزمایشی در دو محله یوسفآباد و امیرآباد تهران اجرا شد، اما به دلایل مختلفی که بیشتر رنگ و بوی سیاسی و جناحی داشت، به سرانجامی نرسید. گرچه در مقابل اجرای این طرح در زمان شورای شهر پنجم سنگاندازیهایی شد، اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران به تازگی همین کمپین را با نام «شهردار من» راهاندازی کرده و از سوی اعضای شورای شهر هم مورد استقبال قرار گرفته است.
زهرا نژاد بهرام در خصوص مخالفتها با شورای شهر سابق برای اجرای این طرح و اجرایی شدن آن در شهرداری تهران، گفت: «طرح خوبی است و ما از آن استقبال میکنیم، اما پیش از این نامش "کمپین آرزوها" بود، اما امروز در بیلبوردهای سطح شهر تحت عنوان "شهردار من" مشاهده میکنیم. این فرصت خیلی خوبی است که هر چه بیشتر از شهروندان استفاده کنیم چراکه این شهر متعلق به شهروندان است و سهم آنها در تعریف پروژها بیشتر از سهم مدیران است، اما متاسفانه در کمپین آرزوها به رغم اینکه در دو محله امیرآباد و یوسفآباد انجام شد و نتایج بسیار خوبی هم به همراه داشت، اما از سمت دوستان با مخالفتهایی رو به رو شد.»
وی درباره این مخالفتها بیان کرد: «بیشتر مخالفتها مبنی بر این بود که هزینههای سنگینی صورت گرفته و به نفع شهر نیست و این یک طرح فانتزی است و...، اما در واقع میزان مشارکت و سهمی که میتوانست به شهروندان بدهد مورد توجه قرار نگرفت و بیشتر با رویکردهای سیاسی و جناحی با آن برخورد کردند. ما به شهرداری تبریک میگوییم که این طرح شورای شهر پنجم را مورد توجه قرار دادند و امیدوارم باقی طرحهای شورای پیشین هم مورد توجه قرار دهند. یقینا بیشتر طرحهای شورای پیشین در راستای منافع شهروندان بوده و قابلیت اجرا داشته است.»
نژادبهرام با ذکر اینکه کمپین آرزوها در سطح جهان استثنا بوده و به آن شکلی که در تهران اجرایی شد الگوهای مشابهی را در سطح شهرها نداشته است گفت: «این مهم جزو طرحهایی بود که برای اجلاس یو ان هبیتات از سوی دوستانی که در شورای شهر ساعاتها کار کارشناسی انجام داده بودند، ارائه شد و از سمت مدیران شهری و مسئولان کشوری هم مورد توجه قرار گرفت.»
این عضو پیشین شورای شهر تهران تاکید کرد: «خوب است که در رابطه با طرحها توجه کنیم که مهم طرح است نه اینکه چه کسی در مورد شهر آن طرح را ارائه داده است و اینکه دغدغهها همان دغدغههایی باشد که پیش از این مطرح کردهایم یا اینکه گام رو به جلویی برداریم و دغدغهها را مرتفع کنیم.».
اما این استانداردهای دوگانه تنها محدود به کمپین آرزوها نمیشود بلکه درخصوص طرح زیست شبانه هم که در شورای شهر پیشین مطرح بود، صدق میکند. سال ۹۷ بود که لایحه الزام شهرداری به برنامهریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه با ۱۴ رأی در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید، طرحی که به گفته موافقانش میتوانست اقتصاد شهری را توسعه دهد، به ساماندهی دست فروشان بپردازد و نشاط اجتماعی را افزایش دهد. اما مخالفان این طرح که بیشتر از طیف دلواپسان بودند به مخالفت برخواستند و مدعی بودند که این لایحه دختران و پسران را شبها از خانه بیرون میکشد و موجب فساد میشود. حال که بیش از یک سال است شهر و کشور در دست جناح مقابل افتاده است، مدیرکل گردشگری استان با همکاری شهردار تهران کمر به اجرایی شدن زیست شبانه تهران بستهاند.
نژادبهرام درخصوص مزایای اجرای این طرح گفت: «این طرح فرصتی گسترش مشارکت شهروندان، رونق اقتصاد شهری و بستری برای گسترش نشاط شهری است. روز گذشته در نمایشگاه گردشگری مطرح شد که مدیر کل گردشگری استان تهران با همکاری شهرداری تهران قرار است در نوروز و ماه مبارک رمضان از آن رونمایی کنند.»
این فعال سیاسی اصلاحطلب افزود: «فعالیتهای شبانه در شهر تهران حرکتی در راستای نشاطآفرینی، رونق اقتصاد شهری و توسعه فرصتهای جمعهی بری شهروندان است و ما هم استقبال میکنیم، اما دو نکته وجود دارد؛ یک اینکه این طرح تحت عنوان "زیست شبانه" یا "شهر بیدار" در قالب یک طرح از سوی اعضای شورای شهر پنجم مصوب شد و طبق آن شهرداری مکلف بود برای شورا ضوابط و شرایطی را فراهم کند. لایحه از سمت شهرداری وقت تحت عنوان "شهر بیدار" ارائئه شد و ضوابطش مورد تایید قرار گرفت، اما نکته جالب این است که زمانی که طرح ارائه میشد، دغدغههایی از جنس اینکه نمیتوانیم امنیت را تامین کنیم، به مصلحت شهر نیست و امنیت فرهنگی شهر را با چالش رو به رو میکند، از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس تا نیروی انتظامی مطرح شد.»
بیشتر بخوانید: سرانجامِ گودهای پُرخطرِ پایتخت در هالهای از ابهام
میگفتند شما غربگرا هستید
وی در ادامه تاکید کرد: «از اینکه طرحهای شورای شهر سابق مورد استقبال نهادهای اجرایی و شهرداری تهران قرار گرفته است، خرسندم، اما فراموش نکنیم زمنی که این طرحها از سوی شورای شهر پنجم، با توجه به تفاوت جریان سیاسی ارائه شد، چه مقاومتهایی در برابر آن صورت گرفت و حتی فرماندار تهران از مصوبه شورا شکایت کر و موضوع به شورای حل اختلاف مرکزی کشور رسید. خوشبختانه با توجه به ادلهای که از طرف شورا ارائه شد، موضوع به نفع شورا مطرح و مصوبه پذیرفته شد.»
نژادبهرام همچنین درمورد بودجه این دو طرح بیان کرد: «این طرحها بیشتر رویکرد مشارکتی داشت و بودجه زیادی را طلب نمیکرد. به عنوان مثال برای زیست شبانه پنج محله را به صورت آزمایشی در نظر گرفته بودیم تا از ظرفیتهای محله استفاده کنیم و امکان فعالیت دست فروشها و مغازهها تا ساعت دو و سه شب وجود داشته باشد. ما در این طرح دغدغه فرهنگی داشتیم، ولی میگفتند شما غربگرا هستید.»
قرار بود مردم پروژههایشان را انتخاب کنند
عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: «کمپین آرزوها هم یک سایت بود که مردم پروژههایشان را انتخاب میکردند که مثلا دوست داریم در محلهمان مسجد یا بازار میوه و ترهبار وجود داشته باشد. آنها اولویتهای مردم بود و ما هم بر اساس آن حرکت میکردیم. در واقع طرحهای اجتماعی، فرهنگی و در عین حال شهرسازی بودند.»