تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
بغزیان: رییس کل بانک مرکزی حتما جریان‌سازان نرخ ارز را بهتر از ما می‌شناسد

معرفی متهمان افزایش نرخ ارز

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: هنوز ماهیت مرکز مبادله طلا و ارز روشن نیست و بهتر است مقامات بانک مرکزی در این زمینه توضیحات لازم و روشنگرانه را بدهند.

اقتصاد۲۴- بازار ارز ایران مدتی است در شرایط ناثباتی قرار گرفته و مقامات اقتصادی دولت وعده داده‌اند به زودی ثبات به این بازار برمی‌گردد.
این اقتصاددان با اشاره به سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه برخی جریان‌سازان و ... تلاش دارند قیمت‌سازی کنند، به خبرانلاین گفت: مطمئنا ماهیت این جریان‌سازان بر رییس کل بانک مرکزی روشن است. اطلاع از اینکه چه کسانی در صدد ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند نیز برای مردم و افکار عمومی چندان کارساز نیست پس بهتر است از کلی گویی پرهیز شود و مقامات مسئولیت اصلی خودشان یعنی بازگرداندن نظم به بازار و اقتصاد را در دستور کار قرار دهند.

او تاکید کرد: بهتر است این اشخاص و جریان‌سازان به دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه معرفی شوند تا قادر به عمل نباشند نه ایکه مداوم بهانه به هم ریختگی بازار باشند.
وی گفت: نمی‌شود همه چیر را گردن جریان ساز و دلال و ... انداخت. این آقایان همان کسانی هستند که دولت پیشین را سرزنش می‌کردند که چرا تقصیر را گردن تحریم می‌اندازید. وعده دادند که ما سفره مردم را به تحریم گره نمی‌زنیم، اما حالا در عمل می‌بینیم که اوضاع بدتر شده و تورم رو به افزایش است.

چه کسی قیمت تعیین می‌کند؟

بغزیان درباره اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران با هدف ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا و تاثیر آتی آن در روند قیمت‌ها در بازار گفت: من هیچ ایده‌ای درباره ماهیت این مرکز ندارم. اصلا سئوال اصلی این است که در این مرکز چه کسی قیمت را تعیین می‌کند؛ مگر نه اینکه همواره بانک مرکزی بدلیل اینکه بزرگترین عرضه کننده ارز در کشور است، نقش اصلی را در تعیین قیمت دارد. روال کنونی حالا چه تفاوتی کرده است؟
وی گفت: مهمترین هدف ما این است که قیمت ارز در داخل کشور تعیین شود و امیدواریم بانک مرکزی این بار به این هدف برسد.

قیمت ارز چرا افزایش می‌یابد؟

این اقتصاددان در پاسخ به این سئوال که دلیل افزایش نرخ ارز در شرایط کنونی چیست؟ گفت: مهمترین دلیل عدم تغییر شرایط تحریمی ایران و البته تنگ‌تر شدن حلقه تحریم است. حالا ورود ارز از کشور‌های همسایه نیز دشوارتر از قبل شده است.
وی گفت: در ضمن کسری بودجه و همچنین دشواری صادرات و بحران بانکی و عدم ورود ارز حاصل از صادرات در کنار تنگنای تحریم نفتی همه دست به دست هم داده تا شرایط بدتر شود. دولت نیز وعده‌هایی داده که مردم امروز مطالبه آن را دارند و می‌پرسند مگر نگفتید تورم قابل مهار است، چرا قادر به مهار آن نیستید؟


بیشتر بخوانید: آیا ترمز دلار در دست درهم است؟


وی ادامه داد: اتفاقا در همین شرایط نیز دولت با اتخاذ سیاست‌هایی می‌تواند ثبات را به بازار بازگرداند. دولت خود در بسیاری از موارد درگیر بحران‌سازی است. از عرضه خودرو در بورس بگیرید تا بخشنامه‌های متعدد ضد و نقیض. دولت مسلما تبعات افزایش نرخ ارز را می‌داند و در جریان پیامد‌های چنین نرخ‌هایی است و اصلا نمی‌توان گفت که نسبت به این موارد آگاهی ندارد؛ بنابراین نباید چنین سیاست‌هایی را به کار بگیرد و نباید اجازه دهد این نرخ تغییر کند.
وی تاکید کرد: راه حل مهار بازار ارز و تورم در اصل سیاسی است نه اقتصادی؛ بحث انتقال ارز به کشور، فروش نفت، لغو تحریم‌ها، مقابله با کاسبان تحریم و ... مواردی است که می‌تواند بازار را آرام کند، اما زمانی که چنین چیزی هنوز اتفاق نیافتاده، انتظار داریم که اقتصاد تثبیت شود؟

ارسال نظر