تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

دولت در موضوعات ارز و یارانه‌ها وضعیت مطلوبی ندارد

محمدرضا پورابراهیمی گفت: به نظر من، دولت در اقداماتی مانند سیاست‌های جبرانی در بحث هدفمندی یارانه‌ها و موضوعات مربوط به ارز، وضعیت مطلوبی ندارد و نمره قبولی دریافت نمی‌کند.

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: بیش از ۱۸ ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و علیرغم وعده‌های مکرر دولت در خصوص بهبود شرایط اقتصادی کشور و معیشتی مردم، اما خروجی کار، اوضاع نابسامان‌تر را نسبت به هفته‌ها و ماه‌های گذشته نشان می‌دهد.

در این بین، برخی حامیان دولت قبول ندارند که اوضاع اقتصادی کشور وخیم است و می‌گویند دولت سیدابراهیم رئیسی در همین مدت کوتاه کاری‌اش هم، دستاورد‌هایی را برای کشور و مردم به ارمغان آورده است. یکی از این افراد، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس است.

او به اقتصاد۲۴ گفت: دولت در برخی از حوزه‌ها موفقیت‌هایی داشته است و در برخی امور دیگر، امتیاز متوسط را دارد، اما در زمینه‌هایی مانند کنترل نرخ ارز، قطعاً امتیاز لازم را نمی‌گیرد و اشکالات اساسی نسبت به تصمیم‌های اقتصادی دولت وارد است. از این‌رو، برای ارزیابی درست عملکرد اقتصادی دولت، باید ترکیبی از این خروجی‌ها را تحلیل کرد.

نماینده کرمان افزود: نه می‌توانیم بگوییم کار‌های دولت در حد اعلی خوب بوده و نه می‌توانیم بگوییم دولت هیچ کار خوبی انجام نداده است، اما در مجموع، من به عملکرد دولت در زمینه اقتصادی، امتیاز متوسط می‌دهم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت اقدامات قابل قبولی مانند ساماندهی وضعیت صادرات غیرنفتی، شفاف‌سازی اطلاعات در سامانه اقتصادی، افزایش سهم مالیات از محل نشت مالیاتی، ساماندهی وضعیت فضای کسب و کار را داشته است، اما در اقداماتی مانند سیاست‌های جبرانی در بحث هدفمندی یارانه‌ها و موضوعات مربوط به ارز، وضعیت مطلوبی ندارد و نمره قبولی دریافت نمی‌کند.


بیشتر بخوانید: دولت سیزدهم، دولت تردمیلی است/ دست دولت تا کتف در جیب مردم است


پورابراهیمی اظهار داشت: چالش در موضوع ارز، ناشی از اعمال تصمیمات نادرست و تکرار اشتباهات گذشته است. قطعاً مهمترین موضوع در اصلاح سیاست ارزی در کشور، اصلاح ساختار و ناترازی بودجه و نظام بانکی است که دولت باید در سیاست‌های ارزی، آن بخش را که مجلس قبول ندارد، اصلاح تا تورم هم کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: کمیسیون اقتصادی مجلس، پیشنهاداتی را در مورد کنترل ارز به دولت داده است که اگر اجرایی شود، حتماً نرخ ارز کاهش می‌یابد و التهابات ارزی می‌تواند با مدیریت صحیح در بازار به طور جدی، کم شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت از قوانین عدول کند، مجلس با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند وزرای دولت را استیضاح کند، اما استیضاح آخرین مرحله برای پرس و جو از دولت است و تا پیش از آن، ترجیح بر این داریم که مراحل دیگر را طی کنیم تا شاید با همکاری و خرد جمعی، اوضاع به نفع اقتصاد کشور و معیشت مردم تغییر پیدا کند.

ارسال نظر