تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
یک کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد ۲۴:

بازار لوازم خانگی به زور و فشار مدینه فاضله نمی‌شود/ سازمان حمایت کوتاه نیاید، تولیدکنندگان ناگزیر به روش‌های جایگزین افزایش قیمت روی خواهند آورد

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی به دلیل جهش قیمت دلار ناچار به افزایش قیمت محصولات خود هستند، گفت: تولیدکنندگان کوچک‌تر برای جلوگیری از زیان، حتی مجبور خواهند شد از سخت گیری‌ها و ریزبینی‌های کنترل کیفی چشم پوشی کنند و محصولات برگشتی و ایراددار خود را به عنوان محصول نهایی به بازار عرضه کنند.

اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: احسان فدایی با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری در صنعت لوازم خانگی و آسیب‌های آن به تولیدکنندگان گفت: قیمت گذاری دستوری در هر حوزه ای، سیاستی اشتباه است.

سهم کوچک تولیدکنندگان لوازم خانگی از بازار

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با تاکید بر اینکه دولت چند مساله را در مورد مساله دستوری کردن قیمت‌ها فراموش کرده است، به اقتصاد ۲۴ گفت: نکته اول این است که بازار لوازم خانگی در رکود است و از طرف دیگر قدرت خرید مردم هر روز کمتر و کمتر می‌شود. همچنین لوازم خانگی خارجی نیز طرفداران خود را دارد؛ بنابراین در چنین شرایطی، تولیدکننده تصمیمی نمی‌گیرد که منجر به از دست دادن همین بخش کوچک سهم خود از بازار شود.

فدایی افزود: بنابراین زمانی موضوع نظارت و دستوری کردن قیمت گذاری مصداق پیدا کرده و لازم خواهد بود که هم مردم قدرت خرید بالایی داشته باشند و هم در بازار چاره‌ای جز خرید یک برند یا یک گروه محصولی بیشتر وجود نداشته باشند وگرنه در شرایط فعلی که اجناس فیک و قاچاق سهم قابل توجهی از سبد خرید بازار را به خود اختصاص داده اند، فقدان مزیت رقابتی در بخش قیمت کالا، بی تردید منجر به حذف انتخاب آن محصول خواهد شد.

تعمیر لوازم خانگی قدیمی به جای خرید محصول نو

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با ذکر مثالی ادامه داد: البته در صنایعی همچون خودرو که به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده شاید لزوم قیمت گذاری دستوری توجیه داشته باشد چرا که اولا خودرو کالای سرمایه‌ای است و در ثانی فاصله و حاشیه قیمت کارخانه تا بازار سود قابل توجهی شده، اما در بازار لوازم خانگی که در شرایط فعلی از اولویت خرید مردم خارج شده و افراد جز ضرورت به سمت آن نخواهند رفت، قیمت گذاری دستوری توجیهی پیدا نمی‌کند.

فدایی ادامه داد: به همین دلیل در حال حاضر بالاترین میزان تعمیر را در حوزه لوازم خانگی شاهد هستیم، زیرا همان تغییر اولویت‌ها و عدم اطمینان توده به شرایط پیش روی اقتصادی، منجر به انتقال پول به سمت کالا‌های سرمایه‌ای شده و مردم به جای خرید مدل‌های جدید تر، به تعمیر لوازم خانگی‌های قدیمی خود روی آورده اند.

لوازم خانگی گران می‌شود؟

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با اشاره به اینکه تمامی مولفه‌های تولید لوازم خانگی در سال گذشته افزایش قیمت داشته است، ادامه داد: در مقطعی قرار گرفته ایم که ثبت سفارش مواد اولیه‌ای که در حال حاضر برای تولید استفاده می‌شود برای ۴ تا ۶ ماه گذشته است. به این معنا که مواد اولیه‌ای که تولیدکننده برای تولید لوازم خانگی در محصولاتش تاکنون استفاده می‌کرده را زمانی ثبت سفارش و خریداری کرده که دلار دچار جهش قیمتی نشده بود و در کانال ۲۰ هزار تومان در نوسان بود.


بیشتر بخوانید: این روز‌ها لوازم خانگی بخریم یا نه؟


این کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: اگر تاکنون بخش عظیمی از تولیدکنندگان لوازم خانگی از گران کردن محصولات خود کوتاه آمدند به این دلیل بود که مواد اولیه و قطعاتی را در تولید به کار می‌بردند که پیش از گرانی افسار گسیخته ارز خریداری کرده بودند.

فدایی ادامه داد:، اما اینک تولیدکننده لوازم خانگی براساس نرخ دلار جدید ثبت سفارش خود را انجام داده و پس از ۶ ماه خواب سرمایه و بدون دریافت هیچ تسهیلات و بخشودگی در بخش مالیات‌ها و حقوق گمرکی باید کالای خود را در سه ماهه دوم سال بعد به بازار عرضه کند. در این شریط اگر قیمت محصولات خود را مطابق با این جهش و به تبع آن افزایش سایر موبفه‌های تولید افزایش ندهد، قیمت فروش لوازم خانگی پایین تراز قیمت تمام شده می‌شود و تولیدکننده چاره‌ای جز تعطیلی و تعدیل نیرو نخواهد داشت.

جنس برگشتی «نو نوار» می‌شود

این فعال بازار لوازم خانگی با بیان اینکه تولیدکننده برای جلوگیری از ضرر و تعطیلی، ناچار به افزایش قیمت است، گفت: در یکی، دو ماه گذشته با جهش قیمت دلار روبرو بودیم، اما دولت نه تنها نتوانست آن را مهار کند که حتی نشانه‌ای هم از برنامه ریزی برای کنترل آن مشاهده نشد و این مساله موجب شده تولیدکننده در مبهم‌ترین شرایط ممکن برای تنظیم و تدوین پلن‌های سال آینده خود قرار گیرد. در نتیجه یا باید افزایش قیمت برای پوشش این هزینه‌های سرسام آور را درقیمت نهایی محصول لحاظ کند که بازار کشش آن را ندارد و یا از راه‌های دیگر، تولید را به حداقل برساند، تعدیل نیرو کند، برخی خطوط را تعطیل کند و...

فدایی ادامه داد: بنابراین طبیعی است شاهد این روایت تلخ باشیم که شرکتی محصولات برگشتی خود (که قبلا زیر قیمت به فروش می‌رساندند) در بازار را به عنوان محصول گرید ۱ عرضه کند تا شاید بخش کوچکی از هزینه‌های ناخواسته و محاسبه نشده را بتواند از این راه جبران کند. البته گفتنی است که هیچ برند معتبری این کار را نمی‌کند، زیرا آبرو و اعتبار برند را زیر سوال نمی‌برد. منتها تولیدکنندگان به تدریج با ثبات قیمت‌ها به صورت دستوری چاره‌ای جز روی آوردن به روش‌های جایگزین و ترمیمی نخواهند داشت و به جهت تامین هزینه‌ها این اتفاق آرام آرام مرسوم خواهد شد.

ارسال نظر