تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

با تعطیلی دوچرخه های بیدود، حق اشتراک‌ها به حساب کاربران بازمی‌گردد؟

فعالیت استارتاپ «بیدود» به نظر برای همیشه متوقف شده است. حالا در صورت خداحافظی همیشگی دوچرخه‌های نارنجی پول شهروندان که در قالب حق اشتراک پرداخت شده، به جیب آن‌ها بازگردانده می‌شود؟

اقتصاد۲۴- فعالیت دوچرخه‌های «بیدود» به دلیل اینکه شهرداری‌های تهران و شیراز برای آن‌ها مجوز فعالیت صادر نمی‌کنند، متوقف شده است. حالا با وجود این سرنوشت دوچرخه‌ها، اشتراک‌هایی که کاربران برای استفاده از دوچرخه‌ها خریداری کردند، به آن‌ها باز می‌گردد؟

به‌طور کلی، اما به گفته مدیرعامل «بیدود» با وجود اینکه همه مدارک و مستندات خود را برای فعالیت دوباره بیدو‌د به شهرداری و شورای شهر ارائه شده و قرارداد‌هایی هم برای فعالیت مجدد امضا شد، اما شهرداری همچنان به‌دلایل شخصی، مجوز‌ها را صادر نمی‌کند و فعالیت دوباره بیدود در هاله‌ای ابهام قرار دارد.

بیدود اشتراک‌های کاربران را بازمی‌گرداند؟

دوچرخه‌های اشتراکی بیدود دوچرخه‌های هوشمندی بودند که شهروندان پس از ورود به سایت شرکت متولی یا نصب اپلیکیشن آن، پس از ثبت‌نام و پرداخت مبلغی به عنوان ودیعه، می‌توانستند آن‌ها را در اختیار بگیرند و در هر نقطه‌ای که خواستند آن را قفل و رها کنند.

با وجود این حالا که این دوچرخه‌های مدت زیادی است که دیگر قابل استفاده نیستند، تکلیف مبالغی که کاربران بید‌ود به عنوان ودیعه پرداخت کردند، چه خواهد شد؟


بیشتر بخوانید: خط‌خوردن دوچرخه از پایتخت


حسین قاسمی، مدیرعامل استارتاپ بید‌ود در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز که مبالغ دریافت شده از کاربران به آن‌ها باز می‌گردد یا خیر، گفت: «ما فعلا به بازگشت دوچرخه‌های بیدود امید داریم، به همین دلیل اشتراک‌های خریداری شده در حساب کاربران باقی می‌ماند و در صورت فعالسازی دوباره بیدود، آن‌ها می‌توانند از باقی مانده زمان اشتراک خود استفاده کنند.»

نکته جالب اینجاست که جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی بیدود در حالیست که در دو سال ابتدایی شروع به فعالیت «بیدود» استقبال ازدوچرخه‌های نارنجی به حدی افزایش یافته بود که شهرداری اعلام کرد که بزودی این دوچرخه‌ها به منظور فرهنگ دوچرخه سواری با ودیعه رایگان در اختیار دانشجویان، اهالی رسانه و حتی کارمندان دولت قرار خواهند گرفت و افراد تنها باید هزینه سفر بر اساس مسافت طی شده را پرداخت کنند.

دوچرخه‌های نارنجی چه می‌شوند؟

از سوی دیگر حدود یک سال است که دوچرخه‌های بیدود دیگر در سطح شهر دیده نمی‌شوند، در این یک سال دوچرخه‌ها در کجا به سر می‌برند؟

مدیرعامل بیدود در این باره نیز گفت: «ما 5 هزار دوچرخه در شهرهای تهران و شیراز داریم. اما حالا آن‌ها در پارکینگ‌هایی که در داخل شهر اجاره کردیم، به سر می‌برند. اما ممکن است که در طول زمان به دلیل شرایط آب و هوا دچار فرسودگی شوند که باز هم باعث خسارت کلانی به ما خواهند شد.»

با گذشت دو سال از حذف دوچرخه های بید‌ود هنوز سرنوشت این دوچرخه‌های نارنجی در پایتخت و شیراز مشخص نیست. شرکت بیدود به دنبال جلب حمایت‌های شهرداری و شورای شهر هم در این زمینه به دلیل مشکلات مالی دست به عصا حرکت کرده است.

شورای شهری‌ها هم نه تنها برنامه‌ای برای این شرکت خصوصی ندارند بلکه آب پاکی را روی دست «بیدود» ریخته و معتقدند طرح دوچرخه در پایتخت، همیشه شکست خورده است و باید به جای دوچرخه به اتوبوس توجه شود.

حالا باید دید برنامه شهرداری در این زمینه چیست و در صورت خداحافظی همیشگی دوچرخه‌های نارنجی پول شهروندان که در قالب حق اشتراک، پرداخت شده چه زمانی به جیب آنها بازگردانده می‌شود؟

شهروندان تهرانی در سال جاری روزهای کمتری هوای پاک و سالم را تنفس کرده‌اند و همین موضوع اهمیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس و دوچرخه‌های اشتراکی را دو چندان کرده است. بنابراین شاید بهتر باشد که مسئولان شهرداری مجوز فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی را دوباره صادر کنند تا تکلیف دوچرخه‌ها و اشتراک‌های خریداری شده مردم، مشخص شود.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر