تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱

افزایش قیمت مسکن در تهران

 هزینه دریافت وام مسکن ۴۸۰ میلیونی اوراق حق‌تقدم بانک مسکن به حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان و کل سود آن در بازپرداخت ۱۲ ساله به حدود یک میلیارد تومان افزایش یافته است.

اقتصاد۲۴- به این ترتیب، مبلغ ۳۵۰ تا۳۶۰ میلیون تومان از وام ۴۸۰ میلیون تومانی برای متقاضیان باقی می‌ماند که با توجه به نرخ سود ۲۲/۵ درصدی، کل بازپرداخت این وام حدود یک میلیارد و ۳۹۲ میلیون تومان خواهد بود. بر این اساس، سپرده‌گذار پس از دریافت این تسهیلات باید طی ۱۲ سال، ماهانه مبلغ ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قسط پرداخت کند.

تهیه مسکن این روز‌ها به یکی از مشکلات بزرگ خانواده‌ها تبدیل شده است. براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، مردم ایران پایین‌ترین رتبه میزان قدرت خرید خانه در بین مردم جهان را دارا هستند. طبق گفته شهردار تهران در صورتی که فردی بخواهد در تهران با حقوق متعارف خودش مسکن تهیه کند، حدود ۷۰ سال به طول می‌انجامد.


بیشتر بخوانید: خانه بخریم یا دست نگه داریم؟


به گفته کارشناسان اقتصاد و مسکن، تسهیلات وام خرید مسکن، بیشتر از آنکه وام باشد کمک هزینه است و با توجه به فضای تورمی اقتصاد ایران نه تنها کمکی به خانه‌دار شدن مردم نمی‌کند، بلکه با توجه به شوی تبلیغاتی که به راه می‌اندازد، زمینه افزایش قیمت مسکن را نیز به وجود می‌آورد. به اعتقاد کارشناسان یکی از راهکار‌ها برای برون‌رفت از شرایط فعلی، افزایش سهم شبکه بانکی کشور در تسهیلات‌دهی بخش مسکن است. در حال حاضر به طور میانگین سهم تسهیلات بخش مسکن از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی حول‌وحوش ۵ درصد است!

در برخی کشور‌ها تا بیش از ۷۰ درصد از هزینه خرید یک واحد مسکونی در قالب وام بلند‌مدت با نرخ سود پایین و با قسط در استطاعت به متقاضی پرداخت می‌شود. مسوولان امر نباید وعده خانه‌دار شدن را به مردم بدهند و آن‌ها را با مشکلات خود تنها بگذارند.

طبق قوانین کشور ما، دولت‌ها مکلف شده‌اند با منابع داخلی شبکه بانکی به خصوص بانک تخصصی بخش مسکن، نسبت به اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود یارانه‌ای و حمایتی اقدام کنند. شایسته است دولتمردان مشکلات مردم در حوزه مسکن را به صورت ریشه‌ای حل کنند تا خانه‌دار شدن برای مردم به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل نشود.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر