تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۲

کیومرث پوراحمد در اخرین سکانس زندگی اش به آغوش بی بی بازگشت + فیلم

کیومرث پوراحمد روز چهارشنبه ۱۶ فروردین در سن ۷۴ سالگی، با مرگی خودخواسته به زندگی خود پایان داد.


اقتصاد ۲۴ -درگذشت این چنینیِ پوراحمد مرثیه‌ای بود برای رویا‌های بی‌بی‌چلچله، قصه‌های مجید، خواهران غریب، شب یلدا، اتوبوس شب و دیگر آثار این راوی سینما. بیش از ۲۵ اثر سینمایی و تلویزیونی، ده‌ها جایزه و تقدیرنامه داخلی و خارجی و خاطره‌سازی برای چند نسل، نام کیومرث پوراحمد را در تاریخ این مرز و بوم به مهر ماندگار خواهد کرد. او که برای قصه زندگی کرد و سرانجام زندگی‌اش قصه شد...

کیومرث پوراحمد روز چهارشنبه در سن ۷۴ سالگی، با مرگی خودخواسته به زندگی خود پایان داد. درگذشت این چنینیِ پوراحمد مرثیه‌ای بود برای رویا‌های بی‌بی‌چلچله، قصه‌های مجید، خواهران غریب، شب یلدا، اتوبوس شب و دیگر آثار این راوی سینما.

اگر بخواهیم نقاط عطف زندگی این فیلمساز نجف آبادی را روی دور تند بگذاریم، پوراحمد کارش را با نقدنویسی در ماهنامه فیلم آغاز کرد. از سال ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود وارد سینما شد. «کودکی نیمه‌تمام» کتابی با الهام از زندگی خود او و شب یلدا نیز راوی مصور و شرح حال پوراحمد بود. اما براى بسیاری از متولدین دهه شصت، کیومرث پوراحمد مترادف بود با نام سریالى که عصرهاى دلگیر جمعه دهه هفتاد از شبکه یک پخش مى شد.

او که در قصه‌های مجید، ترجمان تصویری درخشانی از قصه‌های مجید مرادی کرمانی به یادگار گذاشت. سال ۷۴ و خواهران غریب درکنار شهرت و محبوبیت دوچندان برای پوراحمد، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در جشنواره فجر و ۱۴۱ میلیون تومان فروش (معادل ۲۶ میلیارد تومان) در گیشه به همراه داشت. همان جشنواره فجری که پوراحمد در آخرین سال عمرش آن را نه جشن سینمای ایران بلکه جشن دو سه ارگان خاص می‌دانست که هیچ ارزش و اهمیتی ندارد. به خصوص در این سال خونبار و دردناک.

بیش از ۲۵ اثر سینمایی و تلویزیونی، ده‌ها جایزه و تقدیرنامه داخلی و خارجی و خاطره‌سازی برای چند نسل، نام کیومرث پوراحمد را در تاریخ این مرز و بوم به مهر ماندگار خواهد کرد. او که برای قصه زندگی کرد و سرانجام زندگی‌اش قصه شد...

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر