تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲

معرفی خودرو چری آریزو ۸ هیبریدی + عکس

خودرو چینی آریزو ۸ پلاگین هیبریدی مدل ۲۰۲۳ از سیستم پلاگین هیبرید نسل سوم چری بهره می‌برد که در هر ۱۰۰ کیلومتر، فقط ۴ لیتر بنزین می‌سوزاند و با یک باک پر می‌تواند بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مسیر را طی کند. این خودرو به جشنواره‌ای از آپشن‌ها مختلف مجهز شده که در ادامه به آن‌ها می‌رسیم.

اقتصاد ۲۴، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری هیبریدی در سال‌های نه چندان دور، توانستند تا بازار خوبی را برای خود دست و پا کنند. حالا نه خبری از تویوتا و هیوندای هست و نه ماشین هیبریدی به ایران وارد می‌شود. خودرو سدان آریزو ۸ پلاگین هیبریدی مدل ۲۰۲۳ شاید بتواند این خلاء را در حد و اندازه خود پر کند. در همین راستا قصد داریم تا با زیر و بم این خودرو چینی آشنا شویم.

معرفی کوتاه چری آریزو ۸ هیبریدی

خودرو چینی آریزو ۸ پلاگین هیبریدی مدل ۲۰۲۳ از سیستم پلاگین هیبرید نسل سوم چری بهره می‌برد که در هر ۱۰۰ کیلومتر، فقط ۴ لیتر بنزین می‌سوزاند و با یک باک پر می‌تواند بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مسیر را طی کند. این خودرو به جشنواره‌ای از آپشن‌ها مختلف مجهز شده که در ادامه به آن‌ها می‌رسیم.

طراحی ظاهری و ابعاد خودرو هیبریدی Chery Arrizo ۸ PHEV

خلاصه می‌گوییم؛ اندازه و چهره‌ی چری آریزو ۸ هیبریدی هیچ فرقی با مدل بنزینی ندارد و ابعاد آن شامل ۴۷۸۰ میلی متر طول، ۱۸۴۳ میلی متر عرض و ۱۴۶۹ میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محور‌های آن هم به ۲۷۹۰ میلی متر می‌رسد.

در نمای جلویی، باز هم همان جلو پنجره دو تکه با طراحی چراغ‌های دوگانه و LED را داریم. رینگ‌های ۱۹ اینچی با طرح ۵ پره دوال هم دوباره تکرار شده‌اند و شاید تنها تفاوت این قسمت در مدل هیبریدی و بنزینی، اضافه شدن یک پورت شارژ باشد. چری آریزو ۸ PHEV مدل ۲۰۲۳ به دو پورت شارژ AC شهری و DC سریع مجهز شده است. نمای عقبی هم میزبان چراغ خطر‌های به هم پیوسته با لبه‌ی دو شاخه است و سیستم اگزوز‌های دوکاناله هم به مانند سابق دیده می‌شوند.

طراحی کابین و داشبورد

اتاق و داشبورد چری آریزو ۸ هیبریدی هم تفاوت زیادی با نسخه بنزینی ندارند. در این قسمت باز هم شاهد مولتی مدیای ۱۲.۴ اینچی لمسی و کلاستر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی هستیم و فرمان دی کات اسپرت هم دوباره دیده می‌شود.

ظاهر اهرم دنده هرچند که با دنده‌ی مدل بنزینی یکی است، اما نوع گیربکس چری آریزو ۸ PHEV مدل ۲۰۲۳ با نسخه بنزینی کاملا فرق دارد. باقی اجزای کابین هم مثل سیستم نورپردازی، دکمه‌های اتوهلد و ترمز پارک برقی یا استارت کی لس یا پد شارژر وایرلس هم دوباره به چشم می‌خورند.

چری آریزو ۸ در نسخه تمام بنزینی با دو پیشرانه ۱.۶ و ۲ لیتری توربو شارژ راهی بازار شده بود که این موتور‌ها به ترتیب می‌توانستند ۱۹۵ و ۲۵۰ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس اتوماتیک دوکلاچه، با چرخ‌های جلویی درگیر کنند.


بیشتر بخوانید: معرفی هیوندای سانتافه ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ +عکس


در زیر کاپوت نسخه پلاگین هیبریدی، هیچ کدام از این دو موتور یاد شده دیده نمی‌شود و چری آریزو ۸ PHEV به سیستم هیبرید نسل ۳ چری مجهز شده است که نمونه آن را قبلا در چری تیگو ۷ پلاس و فونیکس اف ایکس هیبریدی دیده بودیم. چری آریزو ۸ PHEV مدل ۲۰۲۳ از یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ ۱.۵ لیتری به همراه یک موتور الکتریکی بهره می‌برد که در کنار یکدیگر می‌توانند نزدیک به ۳۲۰ اسب بخار قدرت و تقریبا ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کنند.

مصرف سوخت چری آریزو ۸ هیبریدی در حالت اکو و به صورت ترکیبی، تقریبا به ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، می‌تواند باتری‌های خود را در عرض ۳۰ دقیقه (از ۲۰ به ۸۰ درصد ظرفیت) شارژ کند. حجم باک آریزو ۸ پلاگین هیبریدی تقریبا ۵۰ لیتر است و اگر ظرفیت باتری‌ها را بین ۱۲ تا ۱۵ کیلو وات ساعتی بگیریم، می‌توان گفت که این خودرو قادر است تا با باک بنزین پر و باتری‌های فول شارژ، بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر را یک نفس طی کند!


همچنین گیربکس آریزو ۸ پلاگین هیبریدی مدل ۲۰۲۳ از نوع DHT است که به طور اختصاصی برای ماشین‌های پلاگین هیبریدی طراحی شده و امکانات این خودرو هم تقریبا شبیه به نسخه بنزینی است که در ادامه به لیست آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کروز کنترل

مولتی مدیا لمسی و کلاستر دیجیتالی

سه حالت رانندگی مختلف

اتوهلد و ترمز پارک برقی

صندلی برقی برای سرنشین‌هایی جلویی و سه مموری (برای راننده)

پد شارژر وایرلس

استارت کی لس

سیستم ورود بدون کلید به کابین

فرمان D کات برقی با دکمه‌های کنترل مولتی مدیا و کروز کنترل

سانروف برقی

سیستم نورپردازی پویا با ۶۴ رنگ

تودوزی طرح چرم

رادار باقی ماندن بین خطوط

سنسور نور و باران

دوربین دنده عقب

سنسور پارک

سنسور فشار باد لاستیک‌ها

۱۰ کیسه هوا

سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب و دو جناغی اکتیو در محور جلویی.

اما گول این لیست بلند بالا را نخورید چرا که شرکت چری برای پایین نگه داشتن قیمت این خودرو، بسیاری از آپشن‌ها را از نسخه استاندارد حذف کرده است! البته نمره ایمنی و نتایج تست تصادف هر دو نسخه یکی است.

قیمت چری آریزو ۸ هیبریدی و احتمال واردات آن به ایران چری آریزو ۸ هیبریدی مدل ۲۰۲۳

طبق گزارش‌های رسمی از نماینده شرکت چری در ایران، قرار است سال جاری را به چند ماشین برقی و هیبریدی جدید از این برند جلو ببریم. واردات فونیکس FX و تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی در کنار آریزو ۵ برقی که قطعی شده و این سه خودرو، احتمالا در سال جاری راهی خیابان می‌شوند.

قیمت چری آریزو ۸ PHEV مدل ۲۰۲۳ هنوز به صورت رسمی اعلام نشده، اما نسخه بنزینی آن جزو ارزان‌ترین سدان‌های تقریبا لوکس چینی است که می‌توانید با قیمت ۱۴ تا ۱۸ هزار دلار، آن را تهیه کنید.

نسخه‌های هیبریدی همیشه کمی گران‌تر هستند و احتمالا قیمت چری آریزو ۸ هیبریدی به ۲۰ هزار دلار یا کمی بالاتر هم برسد؛ البته این عدد برای نسخه استاندارد خواهد بود و شاید قیمت نسخه فول آپشن از ۲۵ هزار دلار هم بیشتر شود. با یک ضرب ساده می‌توان گفت که اگر واردات آریزو ۸ پلاگین هیبریدی مدل ۲۰۲۳ (در نسخه استاندارد) به ایران صورت بگیرد، قیمت آن شاید از ۲.۵ و بلکه ۳ میلیارد تومان هم بالاتر برود.

منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظر