اقتصاد۲۴- حالا در روزهای اکران این فیلم محسن تنابنده که برای بازی در فیلم «جنگ جهانی سوم» جایزه بهترین بازیگر مرد در بخش افق جشنواره فیلم ونیز را به دست آورده از ممنوعیت استفاده از تصویر او و حتی نام هومن سیدی به عنوان کارگردان در بیلبوردهای تبلیغاتی شهری خبر داد.
جنگ جهانی سوم با سرمایهگذاری نماوا و نماآگهی تولید شده و درواقع این اولینبار است که یک پلتفرم پخش آنلاین به ساخت یک پروژه سینمایی و مهم وارد شده است و نام آن در عرصههای بینالمللی شنیده میشود و این همچنین دومین همکاری سیدی و نماوا پس از مجموعهٔ قورباغه است.. پخش و عرضه این فیلم سینمایی در داخل کشور برعهده «شایسته فیلم» است.
«جنگ جهانی سوم» به تهیهکنندگی و کارگردانی هومن سیدی و نویسندگی سیدی، آرین وزیردفتری و آزاد جعفریان است. محسن تنابنده در نقش اصلی، در کنار مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی، مرتضی خانجانی، لطفالله سیفی و حاتم مشمولی در این فیلم ایفای نقش میکنند.
از جمله جوایز «جنگ جهانی سوم» میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد در بخش افق جشنواره فیلم ونیز، ایتالیا
– تقدیرنامه ویژه جشنواره فیلم خاورمیانه اکنون فلورانس، ایتالیا
– جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو، ژاپن
– جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین بازیگر نقش مرد در جشنواره فیلم جهان آسیا لس آنجلس، آمریکا
– جایزه فیپرشی بهترین فیلم جشنواره استکهلم، سوئد
– جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان و نقش اول مرد در جشنواره فیلم بلگراد، صربستان
– جایزه فیپرشی و هیئت داوران جوان در جشنواره فیلم لوکزامبورگ سیتی، لوکزامبورگ
– جایزه ویژه هیئت داوران و تقدیرنامه هیئت داوران جوان در جشنواره فیلم فریبورگ، سوییس
این فیلم بهعنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و پنجمین دوره جوایز اسکار انتخاب شده بود، اما نتوانست به جمع ۱۵نامزد اولیه این شاخه راه یابد.
بیشتر بخوانید: عکسهای عروسی خانم مجری صداوسیما لو رفت!
جشنواره فیلم استانبول که دوره ۲۰۲۳ آن از ۷ تا ۱۸ آوریل (۱۹ تا ۳۰ فروردین) برگزار میشود در بخش مسابقه اصلی بینالملل خود نیز میزبان نمایش فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی بود.
خلاصهٔ داستان فیلم «جنگ جهانی سوم»
شکیب یک کارگر روزمزد میانسالِ بیخانمان است که همسر و پسرش را سالها پیش در زلزله از دست داده و تاکنون با این امر کنار نیامده است. او در طی چند سال گذشته، با یک زن روسپی ناشنوای جوان به نام لادن رابطه برقرار کردهاست. محل ساختوسازی که او امروز در آن کار میکند، معلوم میشود که صحنهٔ فیلمی دربارهٔ جنایات آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم است؛ و شکیب به دلیل شباهت عجیبش به هیتلر به عنوان جایگزین بازیگر قبلی انتخاب میشود و خانهٔ بزرگی به او داده میشود و لادن با متوجه شدن این موضوع از او برای حل مشکلی کمک میخواهد.
حواشی فیلم «جنگ جهانی سوم»
محسن تنابنده دیروز (۲۹ فروردین ۱۴۰۲) با انتشار پستی در اینستاگرام خود به سانسورهای اعمال شده در مورد تازهترین اثر همون سیدی کنایه تندی زد و نوشت: «تا دیشب میگفتن اسم هومن سیدی را بردارین، مجوز بیلبورد میدیم. اسم کارگردان رو حذف کردیم. امروز به شرکت تبلیغاتمون گغتن عکس طنابنده رو هم حذف کنین. اینجوری فقط عکس این خونه میمونه. مگه تبلیغ مشاوره املاک میخوایم بکنیم!»
توقیف گذرنامه هومن سیدی
برترینها در مهرماه ۱۴۰۱به نقل از یک رسانه فارسی زبان ادعا کرده است که گذرنامه هومن سیدی، فیلمساز ایرانی، پس از بازگشت به ایران توقیف و این کارگردان ایرانی ممنوعالخروج شده است.
سیدی اخیرا برای اکران فیلم خود در جشنواره فیلم استانبول حضور یافت.
کنایه همشهری به هومن سیدی
همشهری، رسانه شهرداری تهران نوشت: هومن سیدی یکی از پرکارترین سینماگران این سالها میگوید در دولتهای قبلی ممنوعالکار بوده است. این کارگردان در گفتگو با یک نشریه آمریکایی درباره فیلم تازهاش «جنگ جهانی سوم» صحبت کرده که ایسنا دیروز آن را روی خروجی خود گذاشت.
سیدی در بخشی از این مصاحبه گفته است: «در دولتهای قبلی ممنوعالکار بودم. اما بهنظر من رویکردی که در آن نوعی جنگ (میان کارگردانان و دولت) وجود دارد، بیمعنی و غیرضروری است. سینما قدرتمند است و نشان داده که توانایی توسعه و رشد دارد. من در گذشته چنین چیزهایی را دیدهام، فیلمسازان را ممنوع کرده و امثال آن. فکر میکنم بالاخره خودش درست میشود.
اما واقعاً میتوانم از جانب خودم صحبت کنم. این (ممنوعیت) ممکن است برای من اتفاق بیفتد و من خودم را در میان کسانی بیابم که برای پرداخت صورتحسابها تلاش میکنند. ما خوششانس بودیم که توانستیم این فیلم را بدون هیچگونه حمایت دولتی بسازیم. تامین مالی از سوی سرمایهگذاران خصوصی و یک پلتفرم پخش خصوصی در ایران تامین شد.»
با توجه به فعالیتهای پر تعداد سیدی در یک دهه اخیر، مشخص نیست که منظور او از ممنوعالکار شدن دقیقا به چه زمانی بازمیگردد. هومن سیدی در یک دهه اخیر فیلمهای «سیزده» (۱۳۹۱)، «اعترافات ذهن خطرناک من» (۱۳۹۳)، «خشم و هیاهو» (۱۳۹۴)، «مغزهای کوچک زنگ زده» (۱۳۹۶) و «جنگ جهانی سوم» (۱۴۰۱) را در کارنامه خود دارد. سیدی سریال «قورباغه» را نیز سال ۱۳۹۹ برای شبکه نمایش خانگی ساخت و بهعنوان بازیگر هم یکی از چهرههای پرکار این سالها بوده است.
او در این سالها با دریافت ۸سیمرغ بلورین در مقام کارگردان و بازیگر، یکی از چهرههای مورد توجه ادوار جشنواره فجر در دولتهای احمدینژاد و روحانی محسوب میشود.
قاچاق فیلم «جنگ جهانی سوم»
به گزارش سازندگی پس از انتشار نسخه قاچاق فیلم «برادران لیلا» نوبت به یکی دیگر از آثار سینمای ایران در سالهای اخیر رسید. فیلم «جنگ جهانی سوم» که در جشنوارههای معتبر خارجی با اقبال مواجه شده بود پیش از اینکه فرصت اکران در سینماهای کشور را به دست آورد توسط کانالهای تلگرامی و سایتهای غیرمجاز به اشتراک گذاشته شده و کیفیتهای مختلف آن از ۲۴۰ p تا ۱۰۸۰ p در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
یک روز پس از اینکه نماوا اعلام کرد، رارداد اکران این فیلم به شورای صنفی ارائه شده است، نسخه باکیفیت «جنگ جهانی سوم» قاچاق شد و در دسترس عموم قرار گرفت. با اینکه وضعیت این فیلم با «برادران لیلا» تفاوت داشت و دستاندرکاران آن فیلم میدانستند، نسخه قاچاق آن پس از انتشار از سوی پخش کننده خارجی در اختیار تماشاگران ایرانی هم قرار خواهد گرفت و چند ماه پیش از آن سعید روستایی در صفحه شخصیاش اعلام کرده بود که بهزودی فیلم را با تماشاگران ایرانی خواهد دید، اما در نهایت «جنگ جهانی سوم» هم سرنوشتی مانند همان فیلم پیدا کرد.
زمزمههایی درباره مخالفت برخی از مدیران سازمان سینمایی با اکران این فیلم به خاطر مواضع اخیر هومن سیدی هم شنیده میشد که البته تایید نشد و پخش کننده هم خبر از تلاش برای اکران آن در عید فطر داده بود. دستاندرکاران فیلم و نماآوا، در تلاش برای بلاک کردن نسخههای قاچاق فیلم بودند تا از انتشار گسترده آن جلوگیری کنند.
محمد احمدی، عضو اتحادیه تهیهکنندگان و دبیر کارگروه قاچاق فیلم در خصوص لو رفتن نسخه فیلمهای اکران نشده گفت: «من دلیلی برای آن ندارم و دلیل لو رفتن آن غیر منطقی است و همین باعث میشود که ما هم بپرسیم شما چه کار میکنید که نسخه اصلی فیلم لو میرود یا نسخه اصلی فیلم دست چه کسی میرود که به این راحتی لو میرود و به نظر من بهترین کار این است که وقتی تهیهکننده نسخه فیلم را به کسی میدهد یک نشانهای در لابراتوار روی آن بگذارد تا مشخص شود این فیلم از کجا درز پیدا کرده است و بعد از آن بتواند پیگیریهای لازم را انجام دهد، این یک راه است؛ اما از آنجایی که ما جزو قانون کپی رایت نیستیم، در یک مجموعه گستردهتر نمیتوانیم پیگیر این ماجرا باشیم».
منبع: روزیاتو