اقتصاد۲۴- بررسیها درباره این پرسش، حاکی است: سه ابرچالش «مسکن»، «ترافیک» و «آلودگی هوا» در مکزیکوسیتی به سطوحی از بحران رسیده که زندگی در این منطقه شهری برای گروههایی از جامعه، امکانناپذیر شده است. نرخ رشد سریع جمعیت در مکزیکوسیتی طی حداقل نیمقرن اخیر باعث شد با وجود «تدابیر دولتها برای اجرای یکسری طرحهای تامین مسکن»، شهروندان این کلانشهر مجبور به مهاجرت به مناطق حومهای شوند که نتیجه آن، «تبدیل ساکنان حومه به جمعیت سربار پایتخت مکزیک» و بروز عوارض (مشکلات شهری) بعدی همچون عدم دسترسی به مسکن در استطاعت و وقتکشی بالای ۲ساعت در روز در خیابانهای پایتخت شده است.
شبیهسازی تهران ۱۴۱۰
گزارشهای رسمی اخیر درباره افت کیفیت زندگی در تهران حساسیت صاحبنظران ارشد شهری را برانگیخته است.
حسین ایمانیجاجرمی، جامعه شناس و صاحبنظر ارشد شهری یکی از منتقدان سیاستهای مدیریت شهری در بیش از یک دهه گذشته بوده و بارها درباره سرانجام پی گرفتن شیوههای نامطلوب حکمرانی در اداره شهر از قبیل تمرکزگرایی، فقدان مدیریت یکپارچه، روی آوردن به درآمدهای ناپایدار، بارگذاری فراتر از حدود طرحهای بالادست و... هشدار داده است. او به تازگی و در واکنش به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس که نشان داد میانگین فشار زیست محیطی وارد بر مناطق شهر تهران در حال حاضر به ۳۲۳ واحد رسیده و ۵/ ۱ برابر حداقل سطح قابل قبول (۲۰۰) است، گفت: دیگر نمیتوانیم منتظر بمانیم یا شهر را به حال خود رها کنیم یا با همان فرمان همیشگی آن را اداره کنیم.
امروز تهران به یک برنامه نجات فوری نیاز دارد و سیاستگذار باید بدون فوت وقت به آن ورود کند. او تاکید کرد که حال تهران همین حالا هم خوب نیست و اگر اصلاحی در ریل اداره شهر صورت نگیرد، ۱۰ سال دیگر تهران، مکزیکوسیتی خواهد شد. اما مگر پایتخت کشور مکزیک چگونه شهری است که از آن برای شبیه سازی تهران ۱۴۱۰ استفاده میشود؟ «دنیایاقتصاد» با بررسی وضعیت مدیریت شهری و کیفیت زندگی شهروندان در این شهر، وجوه تشابه پررنگی بین این شهر بزرگ و تهران یافته است که توجه به آن میتواند نشان دهد مسیر اصلاح برای پرهیز از رسیدن به بدترین نقطه ممکن یعنی حال و روز مکزیکوستی چیست.
یکی از وجوه تشابه میان تهران و مکزیکوسیتی، روند رشد جمعیت در این دو شهر است. در تهران میزان رشد جمعیت در دهههای منتهی به سالهای ۱۳۴۵، ۱۳۵۵ و ۱۳۶۵ حولوحوش ۵درصد و در یک دهه اول این بازه معادل ۶درصد بوده است. هرچند در سالهای بعد میزان رشد جمعیت در فاصله یک دهه به حول و حوش یکدرصد کاهش پیدا کرد، اما آثار هجوم جمعیت به این شهر در سالهای گذشته، همچنان باقی است. نکته قابل توجه این است که در مکزیکوسیتی نیز در فاصله سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ میانگین رشد جمعیت در هر دهه تقریبا برابر با تهران و حدود ۶درصد بوده است. در حال حاضر جمعیت مکزیکوسیتی ۲۱ میلیون و ۸۰۰هزار نفر است که در نسبت با مساحت این شهر، نشان دهنده تراکم بالای جمعیت در آن تقریبا مشابه با وضعیت تراکم جمعیتی در شهر تهران است.
از دیگر ویژگیهای غیرقابل تحمل مکزیکوسیتی برای شهروندانش که از نگاه کارشناسان میتواند آینه تمام نمای تهران ۱۰ سال بعد باشد، وجود سه ابرچالش ترافیک، آلودگی هوا و مسکن در این شهر همچون چالشهای امروز تهران است؛ با این تفاوت که اوضاع در مکزیکوسیتی همین امروز برای شهروندانش غیرقابل تحمل شده است.
رشد سریع مکزیکوسیتی ناشی از افزایش تند جمعیت تحتتاثیر موجهای مهاجرت دهههای اخیر، بارگذاری گسترده مسکن در حومه و بزرگتر شدن حومه که به تحریک حاشیه نشینی و افزایش جمعیت شهرهای اطراف مکزیکوسیتی منجر شده است و نیز غلط از آب درآمدن تحلیلهایی مبنی بر اینکه مخاطرات طبیعی تهدیدآمیز برای ساکنان مکزیکوسیتی آنها را به مهاجرت معکوس وا میدارد، اما در عمل جذابیت سکونت در شهرهای بزرگ آن قدر بود که چنین نشد؛ همه و همه از وجود تشابه میان تهران و مکزیکوسیتی به شمار میآید.
تولید مسکن معادل نصف نیاز یکی دیگر از واقعیتهای مساله ساز برای ساکنان پایتخت مکزیک است که به بحران تامین خانه اول در این شهر دامن زده و بازار اجاره نشینی را نیز متلاطم کرده است. این موضوع همچنین به انباشت خانههای بلااستفاده در مکزیکوسیتی منجر شده که وضعیتی درست مشابه تهران سالهای اخیر است و این نگرانی وجود دارد که پایتخت نشینها از بابت هجوم سرمایهها به بازار مسکن، در سالهای آتی با وضعیت نامطلوب تری در بخش مسکن مواجه شوند.
مشابه ابرطرحهای دولتی نظیر مسکن مهر که در ایران و در شهرهای اطراف تهران اجرا شد و چالشهای متعددی پیرامون آنها حل نشده باقی مانده است، در مکزیکوسیتی نیز یک ابرطرح مسکن دولتی موسوم به «هومکس» اجرا شده که عملا سرنوشتی که انتظار میرفت را برآورده نکرد و یک پروژه بی کفایت محسوب میشود. از ویژگیهای مشترک ترافیکی بین تهران و مکزیکوسیتی که سبب میشود کارشناسان درباره آینده پایتخت کشورمان هشدار دهند و از آن با عنوان مکزیکوسیتی ۲ یاد کنند نیز مساله رشد استفاده از خودروی شخصی، وقت کشی ۲ساعته در ترافیک در جریان سفرهای روزمره و همینطور سایه مه دود غلیظ بالای سر شهروندان در برخی مقاطع زمانی سال است. این وضعیت به شکل گیری جریان مهاجرت معکوس از مکزیکوسیتی منجر شده است.
در تهران نیز تقریبا تمام چالشهای مورد اشاره همین حالا هم وجود دارد، اما هنوز نارضایتی شهروندان به نقطه جوش نرسیده و تا رسیدن به اوج بحران قدری فاصله است؛ فاصلهای که کارشناسان تاکید میکنند نباید حتی یک لحظه از آن را برای اصلاح مسیر پیش رو از دست داد.
تاریخچه مدرن پایتخت آزتکها
به گزارش «دنیایاقتصاد»، مسکن مشکل ساز، ترافیک سرسام آور و آلودگی هوا سه مورد از برجستهترین چالشهای کلانشهر مکزیکوسیتی است. این شهر بزرگترین منطقه شهری در نیم کره غربی و پنجمین کلانشهر در سطح جهان است. معضلات مکزیکوسیتی مثال بارز مشکلاتی هستند که شهرهای بزرگ جهان را تهدید میکنند.
بر روی خرابههای پایتخت آزتک یعنی تنوچتیتلان (Tenochtitlan) شهر جدیدی، مکزیکوسیتی کنونی، بنا شد. از نظر دانش نامه بریتانیکا، تاریخچه مکزیکوسیتی اینگونه است که از نیمه دوم قرن بیستم، این شهر رشد سریعی را تجربه کرد، که مهاجرت داخلی عامل اصلی و پیشران این رویداد بود. جمعیت این کلانشهر از ۱/ ۳ میلیون نفر در ۱۹۵۰ به ۵/ ۵ میلیون نفر در ۱۹۶۰ افزایش یافت و تا ۱۹۸۰ به ۱۴میلیون نفر رسید. در اوایل قرن بیست ویکم، ساکنان منطقه شهری به حدود ۲۰ میلیون نفر افزایش یافتند و افزون بر نیمی از جمعیت در حاشیه شهر و خارج از مرزهای ناحیه فدرال زندگی میکردند. جمعیت افراد ساکن در داخل مرزهای ناحیه فدرال از ۱۹۴۰ تا ۲۰۰۰ رشد ۵ برابری داشت و این درحالی است که جمعیت کلانشهر مکزیکوسیتی در طول مدت مشابه بیش از ۱۲ برابر افزایش یافته بود.
مکزیکوسیتی از ذینفعان اصلی کشور مکزیک در راه «صنعتی سازی جایگزین واردات» بود. در این سیاستها تولیدات داخلی از طریق مالیات و تعرفههای وارداتی تشویق و حمایت میشوند. با اینحال، صنعتی سازی موجبات بهبود وضعیت را برای کسانی که در زاغههای اطراف پایتخت و خانههای مسکونی پرجمعیت زندگی میکنند فراهم نساخت. در همین حال، دولت با اعمال مشوقهای مالیاتی در صنایع مستقر این ایالت و اعمال یکسری ضوابط ساخت وساز در منطقه فدرال، حومه نشینی را گستردهتر کرد، تا جایی که موجبات رشد بالا در ساخت وساز بسیاری از مناطق حاشیهای فراهم شد.
بیشتر بخوانید: بحران آب آشامیدنی در تهران
بسیاری از محققان در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نگران بودند جمعیت مکزیکوسیتی تا ۲۰۰۰ به ۳۰ میلیون نفر افزایش یابد. با وجود این، برخلاف انتظارات نرخ رشد منطقه در دهه ۱۹۸۰ به میزان قابلتوجهی کاهش یافت و در اوایل قرن بیست ویکم تنها دوسوم از پیشبینی جمعیت در این منطقه حضور داشتند. تصور میشود مهاجران بالقوه از ترس آلودگی هوا، زلزله و فورانهای آتشفشانی از کوچ به این شهر منصرف شده باشند، فارغ از اینکه در شرایط پیش آمده مکزیکوسیتی به طور فزایندهای درگیر جرم و فساد تلقی میشد. همچنین احتمال میرود با توجه به اینکه مشاغل تولیدی پایتخت به شهرهای کوچکتر مکزیک، بهویژه شهرهای شمالی منتقل میشدند، این شهر از هدف اصلی مهاجرت داخلی خط خورده است. البته شرکتهای آمریکایی مستقر در مکزیک و دیگر شرکتهای فراملی سرمایهگذاری که واحدهای تولیدی خود را به خارج از مکزیک، به کشورهایی همچون چین انتقال دادند، میتوانند در تضعیف رشد صنعت مکزیکوسیتی موثر بوده باشند. از سوی دیگر در شرایط جدید، وابستگی پایتخت به اشتغال از نوع خدمات همچنان درحال افزایش است.
کشیده شدن ترمز جمعیت
منطقه شهری مکزیکوسیتی، همچنان به رشد خود ادامه میدهد، اگرچه که نسبت به دهه قبل تا حدودی کند شده است. سرشماری ۲۰۲۰ مکزیک نشان میدهد که این منطقه شهری ۸/ ۲۱ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. البته همین رشد نیز برای مکزیکوسیتی کافی بود تا بزرگترین منطقه شهری در آمریکای شمالی باقی بماند و بالاتر از نیویورک که در ۲۰۲۰ جمعیت آن ۴/ ۲۱ میلیون نفر سرشماری شده بود، قرار گیرد. جمعیت این کلانشهر نسبت به سرشماری ۲۰۱۰ رشد ۴/ ۸ درصدی داشته است، اما در مقابل ۳/ ۹درصد افزایش از بازه سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ نشان از کاهش دارد و قابل مقایسه با رشد ۲/ ۱۸ درصدی در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ نیست. مانند بقیه کلانشهرها در جهان، در دهههای اخیر بیشترین رشد مکزیکوسیتی به جای هسته مرکزی شهر در مناطق حومه و برون شهری بوده است. هسته شهری پایتخت مکزیک مانند سایر مناطق شهری از جمله پاریس، لندن، لیسبون، وین و بوستون، دیگر شاهد ازدحام جمعیت نیست.
حومههای داخلی و میانی مکزیکوسیتی نسبت به حومههای حاشیه شهری، که به طور مستمر هدف ساخت وساز هستند، تمایل به رشد آهسته تری دارند. اگرچه رشد متوسطی در افزایش جمعیت در هسته شهری مانند سایر شهرهای بزرگ بینالمللی، وجود داشته است، اما رشد غالب در حاشیه شهری اتفاق افتاده است؛ در مکانهایی که هزینه زمین به طور کلی مقرون به صرفهتر بوده است. رشد جمعیت بر فشار تقاضا برای مسکن جدید میافزاید. درحال حاضر، بسیاری از خانههایی که ساخته میشود مطابق با استانداردهای معماری نیست و از نظر دولتی نیاز ضروری به تایید معماری ندارد. چیزی که ناظران شهر مکزیکوسیتی آن را «سونامی شهری» مینامند، از هر نقطه بلندی قابل مشاهده است. امواج خشت رنگ خانههای غیررسمی بالاتر از کوههایی که شهر را دربر دارد دیده میشود و به مثابه کاسه بزرگی است که وسعت شهر را تشکیل داده است.
مطالعات دانشگاه هاروارد تخمین زده است که مکزیکوسیتی حداقل به ۴۰هزار واحد در سال نیاز دارد و نیمی از آنها باید خانههای ارزان و مقرون به صرفه باشند، این درحالی است که فقط ۲۰هزار واحد در سال ساخته میشود. اگرچه که بحران مسکن در مکزیک جدی است، اما منحصر به فرد نیست. چه در مکزیکوسیتی، هنگکنگ یا لندن، مردم برای پرداخت افزایش اجاره بها در تکاپو هستند و مالکیت خانه، رویایی درحال محو شدن است.
راه حلی زهرآلود
مطالعات دانشگاه هاروارد که به معضلات مکزیکوسیتی پرداخته است، مسکن را چالش بزرگ این شهر معرفی میکند. کمبود مسکن در این شهر زوایای کنایه آمیزی دارد، به این صورت که در عین کمبود، واحدهای مسکونی متروکه فراوانی وجود دارد. قسمت اعظم واحدهای متروکه در زمینهای ارزان در حومه شهر ساخته شده اند و در نهایت نیز از سوی شهروندان مورد پذیرش قرار نگرفتند. این خانهها فاصله زیادی تا محل کار افراد دارند و دسترسی به حمل ونقل شهری امکانپذیر نیست.
در راهحل مشکلات مسکن، دولت مکزیک تجربیات تلخی را نیز از سر گذرانده است. مکزیک شاهد کابوسی بوده است که در آن سرمایه داری لجامگسیخته با فساد و مقررات ضعیف در بخش مسکن مخلوط میشود. در اوایل دهه ۲۰۰۰، مکزیک یکی از جاه طلبانهترین کمپینها را برای بهبود مسکن طبقه کارگر آغاز کرد. در آن زمان دولت وامهای مسکن جذابی را به افراد کم درآمد ارائه کرد. از طریق مشارکتهای دولتی و خصوصی، مسکنهای جدید در مناطق حومهای در سراسر کشور پدیدار شدند و میلیاردرهایی مانند سام زل متولد شیکاگو وارد این بازار شدند. در آن سال طرح «هومکس» به عنوان راه حل مشکلات مسکن مکزیک مورد استقبال عموم قرار گرفت و ارزش این پروژه به ۳ میلیارد دلار رسید. در همین حال، زل که از اجرای این پروژه درآمدی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار به دست آورده بود، بیسر و صدا از پروژه خارج شد. در ادامه مشخص شد که هومکس درحال ساخت مسکن نامرغوب است.
به کسانی که از این شرکت خرید میکردند، نیازهای وعده داده شده خدمات سکونتی و شهری مانند مدارس یا سیستم فاضلاب شهری ارائه نشد. در ۲۰۱۴، هومکس ورشکست شد و بیش از یک میلیون نفر در دام پرداخت وام مسکن برای خانههای غیرقابل سکونت گیر افتادند. یک نظرسنجی تازه از ساکنان مکزیکوسیتی نشان میدهد که ۵۵درصد از پاسخ دهندگان در پرداخت اجاره یا وام مسکن خود با مشکل مواجه هستند و تقریبا یک سوم پاسخدهندگان در طول همهگیری، مجبور به تغییر محل زندگی خود شده اند. بیش از ۶۰درصد از کسانی که نقل مکان کرده بودند، علت آن را ناتوانی در پرداخت هزینههای اجاره اعلام کردند.
کابوس زیست محیطی
رینالدو موراگا، پژوهشگر دانشگاه ایلینوی شمالی ۲۰۱۷ در مقالهای با رویکرد پویایی سیستم در کاهش آلودگی هوا در مناطق شهری با دیدگاه توسعه پایدار، به مطالعه موردی مکزیکوسیتی پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که آلودگی هوا نگرانی اصلی در مکزیکوسیتی است. افزایش مداوم جمعیت منجر به رشد خرید خودروهای شخصی شده است که از طریق انتشار گازهای گلخانهای به اتمسفر آسیب میزند و به میزان قابلتوجهی در آلودگی هوا سهم دارد. عوامل دیگری مانند بزرگراه سازی نیز در آلودگی هوای این شهر موثر شناخته شده است.
نیویورکتایمز نیز در گزارشی به معضل جهان آشنای مکزیکوسیتی، آلودگی آب اشاره کرده است که بهدلیل انتشار پسابهای صنعتی و بقایای معادن در منابع آبی بوده است. با وجود داشتن منابع کافی آب، مردم مکزیکوسیتی ناگزیر محکوم به فیلتر کردن آب مصرفی خود هستند یا اینکه باید با صرف هزینه گزاف اقدام به خرید از شرکتهای خصوصی آب کنند. قشر ضعیف شهری افرادی هستند که در این بین بیش از همه متضرر شرایط آب آشامیدنی این شهر هستند؛ چراکه پول لازم را برای خرید آب بطری ندارند.
رویترز به نقل از آژانس ملی آب مکزیک، گزارش داده است که تقریبا نیمی از شهرهای مکزیک در اواخر ماه مارس با خشکسالی مواجه بودند. پراکندگی شهری همچنین مشکلات حمل ونقل این شهر را تشدید میکند. ساکنان مکزیکوسیتی، که برآورد میشود ۷۸درصد از آنها صاحب خودروی شخصی نیستند، روزانه به طور متوسط دو تا سه ساعت از روز خود را صرف رفت وآمد به محل کار میکنند. در عین وجود ترافیک سرسام آور، نیاز مبرم به حمل ونقل عمومی بیشتر نیز وجود دارد.
سازمان جهانی هواشناسی، از سازمانهای وابسته به سازمان ملل، در گزارشی در مورد مکزیکوسیتی به حجم بالای مه دودی که در جو این شهر وجود دارد اشاره میکند. علت تشکیل مه دود، هوای سرد کوهستانی است که بر فراز هوای گرمتر شهر نشسته است و گفته میشود مانع از خروج آلودگی از هوای شهر میشود. با وجود اقدامات نظارتی دولتی همراه با تغییر فناوری، غلظت آلایندههای معیار طی دهه گذشته، با وجود افزایش مداوم جمعیت و فعالیت اقتصادی، کاهش یافته است. با این حال، میزان ذرات معلق و ازن در هوای مکزیکوسیتی هنوز از استانداردهای توصیهشده توسط سازمان بهداشت جهانی بالاتر است.