تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

لزوم ایجاد نوآوری در خدمات بیمه‌های تأمین اجتماعی

مشاور نوآوری صندوق آینده‌ساز گفت: بیمه‌های اجتماعی باید در خدمات خود نوآوری داشته باشند که البته این نیاز به فضای رقابتی و افزایش مشارکت مردمی دارد.

اقتصاد۲۴- علی پنیریان؛ مشاور نوآوری صندوق آینده‌ساز در نشست نقش حاکمیت در توسعه زیست‌بوم بیمه اجتماعی که در سالن سراج پارک پردیس برگزار شد، گفت: به طور کلی دو دسته عمده بیمه تجاری و اجتماعی در کشور وجود دارد.

وی افزود: در موضوع بیمه‌های اجتماعی افراد کسورپرداز هستند، یعنی بخشی از حقوق ماهانه خود را به عنوان حق بیمه می‌پردازند و بیمه با دریافتی از این افراد در محل‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌های متنوعی انجام می‌دهد تا در نهایت بعد از دوران بازنشستگی بتواند فرد را به لحاظ درمانی و هزینه مورد حمایت قرار دهد. این روند با مفهوم بیمه عمر که نوعی سرمایه‌گذاری است، متفاوت است.

پنیریان ادامه داد: بیمه اجتماعی برای پیوستگی اجتماعی ایجاد شده است تا فرد بعد از بازنشستگی از حقوق برخوردار باشد. با این حال، این بیمه‌ها تهدید‌های بزرگی هم دارند و می‌توانند بحران‌های بزرگی نیز در کشور ایجاد کنند که بهترین نمونه آن اتفاقات و آشوب‌های اخیر در فرانسه است.


مشاور نوآوری صندوق آینده ساز ادامه داد: در ایران مردم تنها تعریفی که از بیمه اجتماعی دارند، بیمه تأمین اجتماعی است و این در حالیست که صندوق‌ها و بیمه‌های متعددی در این حوزه وجود دارد که یکی از آن‌ها صندوق آینده‌ساز است که مخاطبان آن عمدتاً مدیران بزرگ هستند و در آن هر چه فرد کسورپرداخت بالاتری داشته باشد، در زمان بازنشستگی نیز دریافت بالاتری خواهد داشت و سقف موجود در سازمان تأمین اجتماعی در این صندوق وجود ندارد.

وی افزود: طبق قانون، هر فرد می‌تواند بیمه اجتماعی خود را به یک بیمه اجتماعی دیگری انتقال دهد و سوابق خود را نیز لحاظ کنند.

پنیریان تصریح کرد: بیمه‌های اجتماعی باید در خدمات خود نوآوری داشته باشند که البته این نیاز به فضای رقابتی و افزایش مشارکت مردمی دارد.

ارسال نظر