تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

بلیت هواپیما با چه سازوکاری گران شد؟

افزایش قیمت بلیت هواپیما در برخی از خطوط هوایی و کمبود بلیت در مسیر‌های پرتردد باعث شد تا سازمان هواپیمایی کشور اطلاعیه جدیدی در این مورد منتشر کند. نرخ بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟

اقتصاد۲۴ - سازمان هواپیمایی کشور اطلاعیه جدیدی درباره علت کمبود و گرانی بلیت هواپیما منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی در این اطلاعیه اعلام کرده است: تحریم تحمیلی، ناوگان هوایی را با محدودیت مواجه کرده و منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا شده است تا جایی که برای پاسخ به تقاضا به تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم، اما اکنون ۱۷۰ فروند هواپیمای فعال داریم.

سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به گزارش منتشر شده در یکی از روزنامه‌ها، مبنی بر افزایش قیمت بلیت در مسیر‌های پر تقاضا تا ۱۰۰ درصد و نایاب شدن بلیت عنوان کرد: کمبود بلیت هواپیما که توسط برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود همواره در سال‌های گذشته مطرح بوده و مربوط به امروز و دیروز نیست که یکی از دلایل این امر به تقاضای بالای سفر و رغبت بیشتر به سفر‌های هوایی بازمی‌گردد.

این اطلاعیه می‌افزاید: از سویی دیگر علت این افزایش تقاضا و میل به سفر‌های هوایی به عدم افزایش قیمت بلیت به دنبال اقدامات کنترلی توسط سازمان هواپیمایی کشوری بازمی‌گردد، به همین دلیل سفر با هواپیما نه‌تن‌ها به دلیل صرفه جویی در زمان، ایمنی بسیار بالا و بعد مسافت بلکه به دلیل مقرون به صرفه بودن این مدل در مقایسه با سایر مدل‌های حمل و نقلی است که همواره مورد اقبال عموم است.

در این اطلاعیه آمده است: این در حالی است که ناوگان هوایی به دلیل تحریم تحمیلی با محدودیت مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است، به گونه‌ای که طبق کارشناسی‌های صورت گرفته برای پاسخ به نیاز‌های این بخش به تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است در حالی که اکنون تنها ۱۷۰ فروند هواپیمای فعال وجود دارد.

سازمان هواپیمایی در این اطلاعیه اضافه کرده است: همچنین در پاسخ به بیان مطالبی در خصوص سرگردانی مسافران در فرودگاه، ذکر این نکته ضروری است که بخش هوایی از جمله بخش‌هایی است که هر فرد برای بهره‌مندی از آن مستلزم برنامه‌ریزی و تهیه بلیت بوده و برای انجام سفر در مراحل پایانی در فرودگاه حضور می‌یابد؛ بنابراین بیان این مطالب دستاوردی جز تشویش اذهان عمومی به دنبال نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: دلار بالا کشید، پرواز‌ها به سد تاخیر و ابطال خورد/ چرا شرکت‌های هواپیمایی جریمه تاخیر و ابطال پرواز‌ها را به مسافران نمی‌دهند؟


در این اطلاعیه تاکید شده است: همچنین در خصوص بیان کمبود پرواز‌ها به آمار پرواز‌های نوروزی می‌توان اشاره کرد که علی‌رغم بیان مطالبی مشابه این امر که بلیت موجود نیست و پرواز‌ها در برخی مسیر‌ها یافت نمی‌شود، اما در طول ایام نوروز امسال شاهد جابه‌جایی حدود سه میلیون نفری مسافران با هواپیما بودیم.

این اطلاعیه می‌افزاید: همچنین در پاسخ به بیان مطلبی در خصوص اینکه گفته می‌شود بلیت‌ها تا ۱۰۰ درصد گران شده و یا اینکه توسط آژانس‌های هواپیمایی تا ۳۰ درصد بدون مصوبه گران شده است ذکر این نکته جهت تنویر افکار عمومی ضروری است؛ نرخ بلیت هواپیما کماکان بر اساس نرخ‌های مصوب سال ۱۴۰۰ به فروش می‌رسد و بدون تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار شرکت‌های هواپیمایی اجازه فروش با قیمت بالاتر را ندارند و قیمت‌ها تابع قوانین و مقررات است.

حال نباید از نظر دور داشت که تقاضای مطرح شده در خصوص افزایش قیمت از سوی ایرلاین‌ها تابع شاخص‌های اقتصادی، نرخ تورمی و نرخ ارز است به گونه‌ای که نرخ بلیت علیرغم عدم تغییر در طول ۲۲ ماه گذشته ثابت مانده، اما حقوق و دستمزد کارکنان این بخش چه خصوصی و چه دولتی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین در بخش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی که به دلار تأمین می‌شود نیز باید اشاره کرد که به دلیل افزایش نرخ دلار یک قطعه هزار دلاری در سال گذشته با ۲۵ میلیون تومان خریداری می‌شد، اما هم اکنون این رقم به ۵۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

این اطلاعیه می‌افزاید: بنابراین نمی‌توان فشار ناشی از شاخص‌های تورمی و گران‌شدن قطعات و دستمزد‌ها را نادیده گرفت. هرچند که سازمان هواپیمایی کشوری در انجام مسئولیت‌های خود همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت گام برداشته و تا زمان تصویب نرخ‌های تعیین شده در ستاد تنظیم بازار نظارت خود را تشدید کرده و معیار محاسبه را نرخ‌های ابلاغی بر اساس نرخنامه سال ۱۴۰۰ می‌داند و با تشدید نظارت‌ها در حدود اختیارات قانونی خود اقدام و از حداکثر ظرفیت ناوگان برای خدمتگزاری به مردم عزیز و مسافران هوایی استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر