اقتصاد۲۴- هر ساله قیمت لبنیات به بهانههای مختلف بالا میرود و انجمن صنفی صنایع فرآوردههای لبنی ایران که اعضای آن از تولیدکنندگان و صاحبان برندهای بزرگ و اصلی لبنیات در بازار هستند از عاملین این افزایش قیمتها محسوب میشوند. افزایش قیمتی که حتی پیش از حذف ارز دولتی صورت میگرفت و روش و مسلک اصلی این انجمن بود، به این صورت که ابتدا درصد بسیار زیادی بر قیمتهای قبلی اضافه میکنند و بعد از اعتراض مردم و ورود مسئولین ذی ربط و پس از بررسیهای لازم با جریمههای جزئی که اغلب بازدارنده نیست، درصدی از این افزایش قیمتها کسر میشود و دست آخر قیمتی که از نرخ قبلی بالاتر است و از نرخ خودشان کمتر است را به نام قیمت جدید اعلام میکنند و منتی هم بر سر مردم میگذارند و بالاخره مردمی میمانند که حقوقشان پایمال شده است و جیبشان خالی!
این در حالی است که برای برخی از تولیدکنندگان بزرگ این حوزه پروندههای تعزیراتی هم تشکیل میشود، اما چون اغلب جریمههای صادر شده جنبه بازدارنده ندارد، اثرگذار نبوده و بازهم شاهد تخلفات متعدد از سوی تولیدکنندگان هستیم.
طبق سنوات قبل به نظر میرسد این شرکتهای لبنیاتی سود افزایش قیمت را به جریمههای سازمان تعزیرات ترجیح میدهند و یا گران فروشی میکنند و در مواردی کم فروشی، به این ترتیب که حجم محصولات خود را با همان بسته بندی قبل بعضا کاهش میدهند.
بیشتر بخوانید: افزایش چندباره قیمت محصولات لبنی
کاهش مصرف لبنیات در ایران به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، افزایش متعدد قیمتها در بازههای زمانی کوتاه، عدم تناسب درآمد خانوارها با هزینههای مصرفی، موجب شده است که طی ۲ سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی در میان خانوارهای ایرانی بیش از پیش کاهش یابد.
کارشناسان تغذیه معتقدند ایرانیان به اندازه کافی لبنیات مصرف نمیکنند و میتوان گفت به طور میانگین مردم ایران حدود ۲۰ کیلوگرم لبنیات در سال مصرف میکنند. این درحالی است که شهروندان برخی کشورها حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم لبنیات در سال مصرف میکنند.
البته ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز در پی خبرهای منتشر شده درخصوص افزایش قیمت لبنیات، رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: در رابطه با افزایش قیمت لبنیات هیچ تصمیمی گرفته نشده است و افزایش قیمت شیر خام و لبنیات را منتفی اعلام کرد. این در حالی بود که شرکتهای تولید کننده لبنیات بدون اعتنا به حرف مسئولین و بدون مجوز دست به افزایش قیمت محصولات خود زدند. سپس در مهر ماه همان سال قرار شد ۳ محصول پرمصرف لبنی با کاهش ۱۰ درصدی قیمت در حمایت از دهکهای محروم جامعه در بازار عرضه شود، اما این اقدام هم با ابهامات متعددی همراه شد و دست آخر هم به نتیجه نرسید و دولت هم از پس لبنیاتیها بر نیامد.
به گزارش رکنا، رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران در واکنش به افزایش ۲ هزار تومانی قیمت شیر خام در نامهای خطاب به صنایع لبنی اعلام کرد: با رعایت دستورالعمل قیمت گذاری کالاهای تولید داخل و متناسب با نرخ جدید شیرخام، مواد پتروشیمی، حقوق و دستمزد، نرخ برابری ارز، حمل و نقل و سایر عوامل موثر در بهای تمام شده، نسبت به تولید و عرضه کامل محصولات و جلوگیری از هرگونه کمیابی فرآوردههای لبنی اقدام کنند.
در متن نامه انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران به شرکتهای عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنایع فرآوردههای لبنی ایران آمده است:
احتراما حسب تصمیمات متخذه در هزار و صد و هفتاد و هشتمین جلسه هیات مدیره انجمن که روز دوشنبه ۱۴۰۲/۳/۱ برگزار شد، مقرر گردید:
"در اجرای مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۲/۷ کارگروه تنظیم بازار کشور و ابلاغیه شماره ۰۲۰.۲۰۲۷۰ مورخ ۱۴۰۲/۲/۲۰ «شورای قیمتگذاری محصولات اساسی کشاورزی»، صنایع لبنی عضو انجمن از تاریخ ۱۴۰۲/۳/۱ به ازاء هر کیلوگرم شیرخام کیفی گاوی مطابق استاندارد ملی، مبلغ ۱۵۰.۰۰۰ ریال و به ازاء هر یکدهم درصد چربی مازاد بر ۳.۲ درصد مبلغ ۲۰۰۰ ریال به دامداریهای طرف قرارداد خود پرداخت کنند.
از آنجاییکه تا این تاریخ علیرغم مکاتبات مکرر و جلسات متعدد برگزار شده با مسئولین محترم دولتی، قیمت سه قلم کالای لبنی (شیر، ماست و پنیر) توسط کارگروه تنظیم بازار، سازمان حمایت، وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نگردیده است و صنایع لبنی عضو این انجمن بیش از این قادر به حرکت در بلاتکلیفی و تعویق پرداخت نرخ جدید مصوب شیرخام به دامداریهای محترم نیستند و این امر رشد پایدار دامداریها و تولید شیرخام کشور را به مخاطره میاندازد و صنایع لبنی را در خطر کم شیری قرار خواهد داد، لذا با رعایت دستورالعمل قیمت گذاری کالاهای تولید داخل به شماره ۴۲۷۳.۱ مورخ ۱۳۸۹/۵/۲۵ و متناسب با نرخ جدید شیرخام، مواد پتروشیمی، حقوق و دستمزد، نرخ برابری ارز، حمل و نقل و سایر عوامل موثر در بهای تمام شده، نسبت به تولید و عرضه کامل محصولات و جلوگیری از هرگونه کمیابی فرآوردههای لبنی اقدام فرمایند.
هیات مدیره این انجمن به کلیه واحدهای عضو با توجه به هزینههای تورمی و جمیع عوامل کلان اقتصادی اثرگذار در افزایش بهای تمام شده کالاهای لبنی، توصیه موکد میکند در حمایت از سفره مردم و «تامین امنیت غذایی» خانوار ایرانی، به گونهای برنامه ریزی کنند که نسبت به تامین کالاهای مورد نیاز تمامی طبقات جامعه اقدام کنند. این امر ضمن تلاش برای بقاء بنگاههای تولیدی، اقدامی موثر در حفظ مشتریان خود در بین کلیه اقشار جامعه با سقف درآمدهای مختلف خواهد بود. توجه کنیم که «حیات تولید فقط با جلب رضایت مشتریان مقدور است».
بدیهی است واحدهای تولیدی عضو تا صدور مصوبات جدید از جانب مقامات ذیصلاح و ذیربط، با روش جاری ادامه فعالیت داده و مسئولیت صحت و سقم قیمت کالاهای عرضه شده و پاسخگویی به دستگاههای نظارتی قانونی را راسا خود به عهده خواهند داشت".