تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

منطقه آزاد کیش قربانی اقدامات عبدالملکی / رحیم سرهنگی با رزومه‌ای پر از خالی سکاندار مهمترین منطقه آزاد کشور شد

رحیم سرهنگی در حالی به عنوان مدیرعامل جدید منطقه آزاد کیش منصوب شده است که رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد معتقد است پرنده خوشبختی به ناگاه روی شانه یکسری افراد مشغول در یک اداره دولتی می‌نشیند و او می‌شود «مدیرعامل یک منطقه آزاد»؛ در حالی که سبقه و پیشینه کاری در این زمینه ندارد و فعالان اقتصادی آن منطقه را با چالش روبرو می‌کند.

اقتصاد۲۴- بی ثباتی در انتصابات اخیر حوزه مناطق آزاد تجاری این بار به منطقه آزاد کیش سرایت کرد. ظهر امروز خبری در رسانه‌ها منتشر شد که رحیم سرهنگی با پیشنهاد حجت اله عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شده است، هرچند که هنوز خبر موافقت وزیر اقتصاد با این پیشنهاد انتصاب مخابره نشده است. 
اما این انتصاب تا چه میزان مبتنی بر شایسته سالاری و به دور هرگونه از رفاقت سالاری است؟

رحیم سرهنگی از کجا عازم ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش می‌شود؟

نگاهی به پیشینه کاری رحیم سرهنگی نشان از تلاقی‌ای میان وی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد است. در زمان وزارت حجت الله عبدالملکی در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی رحیم سرهنگی حکم ریاست مؤسسه کار و تأمین اجتماعی را از عبدالملکی دریافت کرده و از معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون به موسسه کار و تامین اجتماعی منتقل شده است.

رحیم سرهنگی در حالی دانش آموخته مدیریت از دانشگاه صنعتی شریف است که در سوابق وی، نشانی از مناطق آزاد و کار در سازمان‌های آن نمی‌بینیم. وی مدرس دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، مدیر آموزش، برنامه و توسعه بانک قرض الحسنه رسالت، مدیر پروژه‌های پژوهشی پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف را در کارنامه خود دارد.

در حالی رحیم سرهنگی به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد کیش منصوب می‌شود که شاخص‌ترین ردیف در رزومه وی، «مدیر علمی و اجرایی سازمان نوسازی شهرداری تهران» ذکر شده است، در حالی که پست مدیریت مناطق آزاد، یک پست اجرایی محسوب می‌شود و برای تصدی این پست باید از کارنامه خوبی برای این حوزه برخوردار بود، کارنامه‌ای که رحیم سرهنگی از آن برخوردار نیست.

این انتصاب در حالی صورت گرفته که رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: یکسری افراد در وزارتخانه‌ای یا در یک اداره دولتی در سرزمین اصلی کار می‌کنند و به ناگاه عقاب خوشبختی روی شانه این فرد می‌نشیند و او می‌شود «مدیرعامل منطقه آزاد». بیش از یک سال طول می‌کشد تا این فرد با ساختارها، وظایف و با ظرفیت‌های قانونی منطقه آزاد کیش آشنا شود، تازه اگر باهوش و اهل کار باشد! نتیجه این انتصابات، ضرر و خسران برای کشور، مردم، کارآفرین و کارگر است.

صدای اعتراض ائمه جمعه هم بلند شد!

سازمان منطقه آزاد کیش از دی ماه سال قبل تاکنون بدون مدیرعامل اداره می‌شود و سعید پورزادی به عنوان سرپرست این سازمان، آن را اداره می‌کند. بلاتکلیفی ۵ ماهه کیش و سردرگمی مردم و سرمایه گذاران، صدای اعتراض‌ آنها را بالا برده است.

دو مدیر عامل و یک سرپرست در دو سال در کیش!

حجت الاسلام بی‌نیاز، امام جمعه منطقه آزاد کیش با انتقاد از نگاه سیاسی حاکم بر جابجایی‌های مدیریتی در مناطق آزاد گفته است: جابجایی مدیریتی در سازمان مناطق آزاد به کمتر از یک سال و در حد چند ماه رسیده است.

بی‌نیاز با اشاره به مناطق آزاد کشور‌های همسایه خواستار ثبات مدیریتی در جزیره کیش شد و گفت: در برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس ریاست مناطق آزاد مادام‌العمر و تا بازنشستگی مدیر و تحت نظارت شدید ادامه دارد و نتیجه این اعتماد به افراد کارکشته را هم در میزان درآمد‌های حاصل از اینگونه مناطق می‌بینیم. شاهدیم که دو مدیرعامل و یک سرپرست در دو سال در سازمان منطقه آزاد کیش تغییر کرده اند.

وضعیت بحرانی در مناطق آزاد

رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: خلأ مدیریتی در مناطق آزاد و به ویژه منطقه آزاد کیش، وضعیت بحرانی برای کسب و کارها، بنگاه‌های اقتصادی و مردم ایجاد کرده است.

رحمان سادات نجفی ادامه داد: بلاتکلیف ماندن پروژه‌ها و گرفتاری‌هایی که این خلأ مدیریتی ایجاد می‌کند، تماما آسیب و خسران برای منطقه آزاد و البته منافع ملی است.

مدیران عاملی که یک شبه منصوب می شوند

به گفته رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد، یکی از گرفتاری‌های ما به عدم ارتقای نیرو‌های درون سازمانی برمی گردد و به ارتقای نیرو‌های درون سازمانی به عنوان یک راهبرد توجه نمی‌شود یعنی کسی که در لایه‌های پایین تری یک دستگاه و سازمان مشغول به کار است به یک مرتبه سر از سمت مدیرعاملی منطقه در می‌آورد.

سادات نجفی ادامه داد: یکی از گرفتاری‌های ما در کشور این است که سه دهه از تشکیل مناطق آزاد در ایران می‌گذرد، اما نظام جمهوری اسلامی مدیری برای مناطق آزاد تربیت نکرده؛ مثلا دانشگاهی تحت عنوان دانشگاه مناطق آزاد نداریم.

کیش بازیچه دولتی‌ها شد؟

رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد با بیان اینکه به ناگاه بخت و اقبال به فردی در وزارتخانه‌ای یا فلان اداره دولتی که در سرزمین اصلی کار می‌کرده، روی می‌آورد و می‌شود مدیرعامل یک منطقه آزاد، به اقتصاد ۲۴ گفت: عقاب خوشبختی روی شانه این فرد می‌نشیند و می‌شود «مدیرعامل منطقه آزاد». حالا چالش اصلی عدم آشنایی این فرد با ساختارها، وظایف و ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد است.


بیشتر بخوانید: نارضایتی کیشوندان از بی ثباتی مدیریتی در منطقه آزاد کیش بالا گرفت


سادات نجفی ادامه داد: آشنایی این فرد با ساختار‌ها و ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد زمان‌بر است و هر مدیری که بر سر کار می‌آید، ما را با چالش روبرو می‌کند، تازه اگر باهوش و اهل کار باشد. این فرد یک سال آزمون و خطا خواهد داشت تا به توانمندی لازم برسد تا بتواند به ما کمک کند. این‌ها همه ضرر و خسران برای کشور، مردم، کارآفرینان و کارگران است و همه آسیب می‌بینند. خبر می‌رسد مدیریت کیش تعیین تکلیف شده است. امیدواریم این فرد با استفاده از نظرات کارشناسی بخش خصوصی و کارآفرینان بتواند دوران گذار را سپری کند و به نتیجه برسد.

ارسال نظر