تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲

یک نماینده: قرار بود ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود ولی دولت مخالفت کرد

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره واردات خودروهای کارکرده اظهار داشت: به شدت در اول دولت اصرار می‌کردیم که بازار باید تنظیم و واردات خودرو شود.

اقتصاد۲۴- مصطفی طاهری درباره واردات خودروهای کارکرده اظهار داشت: به شدت در اول دولت اصرار می‌کردیم که بازار باید تنظیم و واردات خودرو شود. 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر وقت صمت در خصوص واردات خودرو مقاومت می‌کرد و می‌گفت ما امسال انجام نمی‌دهیم، گفت: مجبور شدیم این موضوع را در "قانون ساماندهی" بیاوریم در حالی‌که سال‌ها بود واردات خودرو در کشور بدون هیچ قانون خاصی اجرا می‌شد. در هر صورت در یک رفت و برگشت در مجمع تحت شروطی به صورت آیین‌نامه تکلیف شد که دولت بتواند خودرو را وارد کند.

وی افزود: این قانون در سال گذشته اجرا شد ولی بسیار کُند بود. بعد از یک مدت مشاهده کردیم که واردات خودروهای نو هم به کندی صورت می‌گیرد و هم ارزبری وجود دارد و حتی این کار نمی‌تواند التهاب زیاد بازار را هم رفع کند.

طاهری تشریح کرد: در همین راستا پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده و واردات خودرو از مناطق آزاد را مطرح کردیم. در همین زمینه ساعت‌ها در وزارت صمت با وزیر و معاونان وزیر جلسه برگزار کردیم و مرکز پژوهش‌ها هم تحقیقات این موضوع را آغاز کرد؛ مطالعات زیادی هم درباره واردات خودرو در کشورهای اروپایی پیشرفته و همینطور کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انجام گرفت و به این نتیجه رسیدیم که واردات خودروهای کارکرده در این کشورها امری طبیعی است و چیز بدی نیست.

طاهری گفت: یک کار پژوهشی انجام دادیم ولی با این حال وزارت صمت زیر بار اجرای این موضوع نرفت تا اینکه یک گزارش مکتوب همراه با نامه تهیه و این موضوع را با معاون اول رئیس جمهور مطرح کردیم و وی هم به وزارت صمت دستور داد که این طرح اجرایی شود ولی متأسفانه باز وزارت صمت حاضر به اجرای آن نشد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا مجبور شدیم در بودجه 1401، متنی را در کمیسیون تصویب کردیم که خوشبختانه در صحن هم با یک درصد بالایی تصویب شد و اجازه واردات خودروهای کارکرده به دولت داده شد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرعت واردات خودروهای نو در سال گذشته در کشور به کندی عمل شد و با اینکه قرار بود 100 هزار خودرو وارد شود ولی این رقم محقق نشد ولی امیدواریم در حوزه خودروهای کارکرده و مناطق آزاد سرعت عمل دولت بهتر شود

منبع: دیده بان
ارسال نظر