تاریخ انتشار: ۲۰:۵۸ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

عملکرد قانونی ساترا رفتارهای سلیقه‌ای را کنار زد

محمدرضا شفیعی؛ تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با آخرین شماره نشریه کد گفت: رفتار قانونی و ضابطه‌مند ساترا باعث شده است رفتار سلیقه‌ای کنار برود و مرجعیت ساترا حفظ شود و حتی ارتقاء پیدا کند.

اقتصاد۲۴- به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ساترا، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با شماره ۴۷ و ۴۸ نشریه کد درباره ساترا و فضای شبکه نمایش‌خانگی صحبت کرد.

شفیعی درباره ملاحظات قانونی تولید اثر در قالب‌های مختلف به خصوص نمایش خانگی گفت: تا پیش از ورود سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، برخی از دستگاه‌ها برای این رفتار‌های سلیقه‌ای، توجیه‌هایی می‌آوردند که این محتوا هرچند مورد تایید جریان فرهنگی انقلاب اسلامی نیست، اما اصطلاحاً از آن‌ور آبی‌ها بهتر است. حتی با این توجیه‌ها، از برخی پلتفرم‌ها و حتی بعضاً جریانات سینمایی که مورد تایید انقلاب اسلامی نیست، حمایت شده است.

شفیعی افزود: یکسری خلأ‌های قانونی وجود دارد که شنیده‌ام در مجلس پیگیری می‌شود و به‌زودی مصوب می‌شوند. همین رفتار قانونی و ضابطه‌مند ساترا باعث شده است رفتار سلیقه‌ای کنار برود و مرجعیت ساتر‌ا حفظ شود و حتی ارتقاء پیدا کند. زیر سوال بردن عملکرد ساترا و هجمه‌پراکنی علیه آن اشتباه است البته مخالفان ساترا می‌خواهند فضای مجازی رها باشد.


بیشتر بخوانید: تیر صداوسیما برای رسمیت دادن به ساترا خطا رفت


تهیه‌کننده سریال «وضعیت سفید» درمورد شرایط کنونی ساخت سریال و برنامه در شبکه نمایش‌خانگی بیان کرد: با وجود اینکه چند پلتفرم تولید محتوای اختصاصی دارند و با هم رقابت می‌کنند، اما معتقدم به لحاظ اقتصادی و جایگاه رسانه‌ای، بازار نمایش‌خانگی در ایران در ابتدای راه خود است. فضای کار برای پلتفرم‌های جدید، بسیار باز است و سه چهار پلتفرم شاخص‌تر روی هم سه میلیون بیننده پیگیر و رسمی دارند. در حالی‌که حداقل بازاری که باید برای این پلتفرم‌ها متصور هستیم، ۲۵ میلیون نفر است.

وی در پایان به موضوع تولید و هدایت‌گری محتوای درست پرداخت و عنوان کرد: نکته‌ای که در دنیای تکثر رسانه‌ها و جنگ رسانه‌ای، رسانه‌ها را به جایگاه بالا و مرجعیت می‌رساند، تولید و هدایت‌گری محتوای درست است. یعنی اصلاً این‌طور نیست بگوییم من، چون چند صد هزار یوزر دارم یا چند میلیون بیننده دارم مخاطب مرا نگاه می‌کند. این روز‌ها دیگر مخاطب به دنبال این است که چه کسی محتوای تکنیکی‌تر و جذاب‌تری تولید می‌کند و بیننده همان محتوا می‌شود. این رسانه می‌تواند شبکه‌های تلویزیونی یا نمایش‌خانگی یا سینما و حتی صفحه اینستاگرام باشد! بنابراین آن چیزی که الان مرجعیت رسانه‌ای، ایجاد می‌کند، تولید محتوای درست‌تر است.

ارسال نظر