تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

معرفی کامل پیکاپ جدید کرمان موتور + عکس

جک تی ۹ مدل ۲۰۲۳ یک پیکاپ دو کابین و فول است که رسما وارد ایران شده. در ادامه قصد داریم تا با مشخصات فنی، قیمت، تریم‌های مختلف و امکانات کی ام سی T ۹ در ایران آشنا شویم و تمام نام‌های آن را بشناسیم.

اقتصاد۲۴- اگر خلاصه بگوییم، بازار ایران در انحصار پیکا‌پ‌های چینی قرار دارد از کره‌ای‌ها و آمریکایی‌ها، به هیچ وجه خبری نیست. حالا اگر وانت‌های سایز متوسط و کوچک را کنار بگذاریم و به لیگ بزرگان برویم، با پیکاپ‌هایی مثل آمیکو آسنا و کی ام سی T۸ و کلوت مکس موتور طرف می‌شویم. حالا این مهمانی، یک عضو جدید دارد که می‌تواند به صورت همزمان در لیگ وانت‌های متوسط و بزرگ بازی کند. اما چطور؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم و زیر و بم جک تی ۹ در ایران را بررسی می‌کنیم. البته احتمالا نام این پیکاپ در ایران، KMC T۹ خواهد بود که در کشور چین با نام جک هانتر هم شناخته می‌شود.

جک تی ۹ در سگمنت پیکا‌پ‌های فول سایز قرار می‌گیرد که در دو نسخه با طول ۵.۳ و ۵.۶ متر طراحی شده است. مدل ۵.۳ متری، اصلی‌ترین رقیب کی ام سی T۸ است و مدل ۵.۶ متری، می‌تواند آمیکو آسنا را به گوشه رینگ ببرد. طراحی کابین و داشبورد و امکانات جک T۹ کرمان موتور، یک پله بالاتر از وانت‌های چینی است و قیمت آن در ایران هم ۱۸ هزار دلار شروع می‌شود؛ یعنی تقریبا ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان.

طراحی ظاهری و ابعاد

پیکاپ جک تی ۹ در دو نسخه لانگ ویل و معمولی به بازار آمده است که احتمالا فقط مدل معولی به ایران وارد خواهد شد. این دو مدل فقط در ابعاد و اندازه با هم فرق دارند و موتور و گیربکس و امکانات آن‌ها دقیقا یکی است.

مدل معمولی یا ۵.۳ متری

اندازه و ابعاد جک T۹ کرمان موتور در نسخه معمولی به ۵۳۳۰ میلی متر طول، ۱۹۶۵ میلی متر عرض و ۱۹۲۰ میلی متر ارتفاع می‌رسد و فاصله محور‌های آن هم تقریبا ۳۱۱۰ میلی متر است. فضای بار در این نسخه، ۱۵۲۰ میلی متر طول، ۱۵۹۰ میلی متر عرض و ۴۷۰ میلی متر عمق دارد.

مدل لانگ ویل یا ۵.۶ متری

اگر به سراغ نسخه لانگ ویل (long wheelbase) بروید، ابعاد جک تی ۹ به ۵۶۲۰ میلی متر ارتفاع، ۱۹۶۵ میلی متر عرض و ۱۹۲۰ میلی متر ارتفاع می‌رسد و فاصله محور‌های آن هم به ۳۴۰۰ میلی متر افزایش پیدا می‌کند. فضای قسمت بار در این نسخه کمی بزرگ‌تر است و شامل ۱۸۱۰ میلی متر طول، ۱۵۹۰ میلی متر عرض و ۴۷۰ میلی متر عمق می‌شود.

از نظر قد و هیکل، مدل ۵.۳ متری فرق زیادی با جک T۸ ندارد و مدل ۵.۶ متری هم رقیب آمیکو آسنا خواهد بود. اعداد را فراموش کنید و به سراغ چهره‌ی جذاب کی ام سی T۹ برویم. طراحی جلو پنجره، کاملا درشت و شبیه به بهمن G۹ و فوتون G۷ است. در این قسمت با اِلمان‌های خودرو‌های مدل ۲۰۲۳ یعنی مواردی مثل چراغ‌های LED و باریک، ستون‌های کرومی شکل و عمودی و سپر دو رنگ طرف هستیم. البته جک تی ۹ فیس لیفت.


بیشتر بخوانید:  با مجلل ترین خودرو آمریکا آشنا شوید + عکس


 جلو پنجره‌ی متفاوتی مجهز شده که در آن، هواکش‌های مشبک جای ستون‌های عمودی را گرفته‌اند. در حال حاضر واردات جک تی فیس لیفت به ایران هنوز قطعی نشده است. در نمای کناری، رکاب‌های مشکی، آینه بغل‌های دو رنگ، ستون‌های سقفی، رینگ‌های ۱۸ اینچی با طرح مولتی اسپاک و رول گیج‌های قسمت بار و فلاپ‌های پلاستیکی برای گلگیر‌ها را داریم.

نمای عقبی جک تی ۹ هم به چراغ‌های مستطیلی شکل، پله رکابی، و درب آرام بازشو معجزه شده است که مورد آخری، آپشنال خواهد بود. یکی از ضعف‌های جک T۹ کرمان موتور در این قسمت، عدم حضور پورت برق ۱۲ و ۲۲۰ ولت است که معمولا در تمام پیکاپ‌های روز دنیا دیده می‌شوند.

طراحی کابین و داشبورد

اگر ظاهر جک تی ۹ دل شما را نمی‌برد، کافی است تا به کابین آن نگاه کنید. در این قسمت و برای اولین، فرمان مدرن با غربیلک ۲ پره و دکمه‌های مولتی فانکشن را می‌بینیم. در پشت آن هم کلاستر دیجیتال با قابلیت نمایش مسیر به چشم می‌آید.

عاشق مانیتور تسلایی هستید؟ جک تی ۹ به مولتی مدیای ۱۲.۳ اینچی با فرم ایستاده مجهز شده است که در ایران با نام مولتی مدیای تسلایی شناخته می‌شود. دریچه‌های سیستم تهویه هوا هم از طرح کرومی بهره می‌برند تا درخشش بیشتری داشته باشند.
از همه مهم‌تر، در کنسول وسطی به اهرم دنده برقی با طرح کریستالی می‌رسیم که جک T۸ از داشتن آن بی‌بهره بود. در کنار این اهرم، دکمه‌هایی مثل کلید اتوهلد و ترمز پارک برقی، دکمه ESP و گرمکن شیشه به چشم می‌آیند.

کلید‌های انتخاب حالت حرکت (دو دیفرانسیل سبک و سنگین و تک دیفرانسیل) هم در کنار کلید انتخاب حالت رانندگی (اکو، اسپرت، نرمال، استاندارد، کامفورت و اسنو) هم در همین قسمت قرار دارد و در کنار آن‌ها می‌توانید پد شارژر وایرلس و دو جالیوانی را پیدا کنید.

مشخصات فنی و آپشن‌های جک تی ۹ کرمان موتور

شرکت جک برای موتور جک تی ۹، دو پیشرانه توربو شارژ بنزینی و یک پیشرانه توربو دیزل را ارائه کرده است. البته از همین ابتدای کار باید گفت که مدل‌های توربو دیزل و توربو شارژ ۲.۴ لیتری بنزینی، احتمالا وارد ایران نمی‌شوند و فقط مدل ۲.۰ لیتری توربو شارژ به ایران می‌آید.

جک T۹ کرمان موتور با موتور ۲ لیتری توربو دیزلی

نسخه دیزلی، به یک موتور توربو دیزل چهار سیلندر ۲ لیتری مجهز شده است که توان آن به ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. جک تی ۹ با موتور توربو دیزل، احتمالا وارد ایران نخواهد شد و به همین خاطر، زیاد در مورد آن صحبت نمی‌کنیم.

جک تی ۹ با موتور ۲.۴ لیتری توربو شارژ بنزینی

نسخه بعدی که احتمال واردات آن به ایران زیاد نیست، یک موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربو شارژر را دارد که ۲۱۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور از شاهکار‌های میتسوبیشی است که دقیقا در آمیکو آسنا هم حضور داشت.

نسخه‌ای که در حال حاضر راهی ایران شده، جک تی ۹ بنزینی ۲.۰T است که از موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو شارژ بنزینی (موتور ۲.۰T GDI بلو وال) بهره می‌برد و توان آن هم به ۲۳۱ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۵۵۰۰ RPM) و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور (در دور موتور ۱۹۰۰ تا ۳۳۰۰ RPM) می‌رسد. همچنین این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو ۶ هم پشتیبانی می‌کند و از نظر توان، حتی جک T۸ پرو را هم می‌زند.

تمام این توان از طریق گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ۸AT در اختیار راننده قرار می‌گیرد و سیستم‌های حرکت دو دیفرانسیل سبک و سنگین و تک دیفرانسیل هم در اختیار او خواهد بود. حداکثر سرعت جک T۹ کرمان موتور هم به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده و تندتر از آن نمی‌رود. حجم باک بنزین هم حدودا ۷۶ لیتر است.

سیستم تعلیق جک تی ۹ هم در محور جلو از نوع دو جناقی مستقل است که در محور عقب با فنر شمش تخت طرف می‌شویم و متاسفانه هنوز از تعلیق مولتی لینک در این قسمت خبری نیست. فرمان جک تی ۹ هم هنوز تمام برقی نشده و ترکیبی از سیستم فرمان هیدرولیکی با کمک برقی را داریم. سیستم ترمز هم تمام دیسک است، اما فقط دیسک‌های جلو از نوع خنک شونده هستند.


در ادامه به سراغ لیست امکانات و آپشن‌های کی ام سی T۹ کرمان موتور می‌رویم که برای یک پیکاپ چینی، از خوب هم فراتر است:

ترمز پارک برقی و اتوهلد
لاستیک ۲۶۵/۶۰ با رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی
سیستم ترمز ABS و EBD
ترمز کمکی EBA
سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش ESP و TCS
۴ ایربگ در نسخه استاندارد
هشدار نبستن کمربند‌های ایمنی
سنسور فشار باد لاستیک‌های
ایزوفیکس
سنسور پارک در سپر جلو و عقب
دوربین دنده عقب
دوربین ۳۶۰ درجه
ریل سقفی
فرمان هیدرولیکی با کمک برقی
کروز کنترل
دستیار کنترل حرکت در سرپایینی
قفل دیفرانسیل در محور عقب
۵ حالت رانندگی مختلف شامل اسپرت، اکو، اسنو یا همان برف، استاندارد و کامفورت یا همان راحت
سانروف آپشنال
رکاب‌های کناری به صورت استاندارد
فرمان مولتی فانکشن با قابلیت تنظیم ارتفاع (تنظیم تلسکوپی ندارد)
مولتی مدیای LCD لمسی با ابعاد ۱۲.۳ اینچی
کلاستر دیجیتال ۸ اینچی
ایموبلایزر و قفل مرکزی
قابلیت استارت ریموتی
استارت کی لس و سیستم ورود بدون کلید به کابین (فقط از سمت راننده)
شارژر وایرلس آپشنال و شارژر فندکی و USB استاندارد
تودوزی چرم مصنوعی
صندلی برقی برای راننده (استاندارد) و سرنشین جلو (آپشنال) با تنظیم ۶ حالته
جالیوانی برای سرنشیان‌های ردیف جلو و عقب
سامانه ناوبری GPS
دستیار اجرای فرمان‌های صوتی (آپشنال)
دو پورت USB C در ردیف جلو و یکی در ردیف عقب
سیستم صوتی با چهار اسپیکر در حالت استاندارد و ۶ اسپیکر آپشنال
چراغ نوربالا و نورپایین LED
دی لایت و مه شکن و چراغ راهنمای معمولی
سنسور نور و باران
سیستم تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل کابین
چراغ همراهی تا منزل
بالابر برقی شیشه برای هر چهار پنجره با دکمه بالا بردن تمام شیشه‌ها به صورت همزمان
شیشه بالابر برقی با قابلیت آنتی پینچ یا همان سیستم ضد مانع و تاشو برقی (آپشنال)
سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچه‌های اختصاصی برای ردیف عقب
آینه جانبی تاشو با گرمکن

قیمت کی ام سی T۹ کرمان موتور در ایران

از آن جایی که مدل توربو دیزل و موتور ۲.۴T بنزینی به احتمال خیلی زیاد وارد ایران نشود، در مورد قیمت آن‌ها صحبت نمی‌کنیم. قیمت کی ام سی T۹ کرمان موتور در نسخه ۲.۰T بنزینی از ۱۸.۵ هزار دلار (مدل تک دیفرانسیل) شروع می‌شود و نهایتا در مدل فول آپشن به ۲۳.۵ هزار دلار می‌رسد. به بیان ساده، قیمت جک T۹ کرمان موتور در ایران تقریبا بین ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

شرکت کرمان موتور، اولین نسخه از جک تی ۹ مدل ۲۰۲۳ را وارد ایران کرده و احتمال می‌دهیم که در نمایشگاه خودرو تهران (تابستان ۱۴۰۲)، برای اولین بار به روی صحنه بیاید و سپس از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو، تحویل مشتریان شود.

مزایا و معایب خرید جک تی ۹ در ایران

مزایا
کابین مدرن با دو نمایشگر و سردنده برقی کریستالی
چهره جذاب با جلوپنجره آبشاری
موتور ۲ لیتری توربو شارژ با ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور
گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته
قابلیت حرکت ۴WD
آپشن‌های مناسب در نسخه استاندارد (کروز کنترل، حرکت در سربالایی، اتوهلد و ترمز پارک برقی و…)
معایب
قیمت بالا در نسخه استاندارد (احتمالا نزدیک به ۲ میلیارد تومان)
سیستم تعلیق فنر شمش در محور عقب و عدم استفاده از تعلیق مولتی لینک
نسخه استاندارد سانروف ندارد

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر