تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
توسط مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور؛

آلوده بودن رود ارس به مواد رادیو اکتیو تکذیب شد

مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور با تاکید پایش پرتوی مستمر و سالانه رود ارس تصریح کرد، آخرین بار اسفند ۱۴۰۱ رود ارس مورد پایش قرار گرفت و مرکز تاکنون در بررسی‌های دقیق خود به موردی از آلودگی رود به مواد رادیواکتیو برخورد نکرده است.


اقتصاد۲۴- مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور در توضیح درباره گزارش یکی از رسانه‌ها مبنی بر آلودگی رودخانه ارس به مواد رادیواکتیو تصریح کرد: رودخانه ارس به صورت مستمر در حال پایش پرتوی و رصد مواد رادیواکتیو و دیگر موارد ضروری است و به‌زودی تاسیسات پایش آنلاین نیز در آن منطقه نصب خواهد شد.

در توضیحات مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور آمده است: با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در بین هموطنان ساکن اطراف رود ارس، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور تاکید می‌کند که رود ارس حداقل سالی یک‌بار پایش پرتوی می‌شود.


بیشتر بخوانید:  تحکیم مضاعف رابطه با روسیه و هشدار به ترکیه


بر اساس اعلام مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، آخرین بار اسفند ۱۴۰۱ رود ارس مورد پایش قرار گرفته و تاکنون در بررسی‌های دقیق خود به موارد اشاره شده در گزارش این رسانه برخورد نکرده‌اند.

«این در حالی است که بر اساس نظر مسوولان و کارشناسان مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، فاصله نیروگاه اتمی متسامور ارمنستان تا رودخانه ارس و محدوده مورد اشاره بسیار زیاد است و امکان ریختن پساب این نیروگاه به رودخانه و آلوده شدن آن به مواد رادیواکتیو وجود ندارد.»

مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور افزود: لازم به ذکر است که مرکز نظام ایمنی کشور به زودی یک ایستگاه پایش آنلاین آب در محدوده مورد اشاره نصب خواهد کرد تا پایش‌ها و بررسی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر