تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

خشکسالی در کشور ۳۰ ساله شد

بر اساس شاخص SPEI که علاوه بر بارش، تبخیر و تعرق، اثر دما را نیز لحاظ می‌کند، کشور ما همواره در خشکسالی است و برخی نقاط دیگر دنیا نیز به شدت نسبت به این شاخص تغییر کرده و خشک‌تر شده است.

اقتصاد۲۴- رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه خشکسالی در کشور ۳۰ ساله شد گفت: براساس شاخص خشکسالی SPI ما از سال ۱۳۷۰ به بعد به جز سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ همواره در کشور خشکسالی داشته‌ایم.

 «احد وظیفه» در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» در محل پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی بیان کرد: شاخص‌های دیگر خشکسالی نیز گویای وجود دراز مدت خشکسالی در کشور است.

او در ادامه گفت: بر اساس شاخص SPEI که علاوه بر بارش، تبخیر و تعرق، اثر دما را نیز لحاظ می‌کند، کشور ما همواره در خشکسالی است و برخی نقاط دیگر دنیا نیز به شدت نسبت به این شاخص تغییر کرده و خشک‌تر شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور توضیح داد: به طور کلی برخی پارامتر‌های اقلیمی کشور در ۵۰ سال اخیر تغییر کرده‌اند. برای نمونه، دما در هر دهه به طور متوسط حدود ۰.۴ درجه افزایش یافته و به تبع آن تبخیر نیز افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید: دولت ابراهیم رئیسی برای حل بحران آب چه برنامه‌ای دارد؟


وظیفه تصریح کرد: میانگین بارش تجمعی کشور نیز در پنج دهه اخیر از ۲۵۰ به حدود ۲۰۰ میلی متر در دهه اخیر کاهش پیدا کرده است.

او در ادامه با اشاره به سطح تحت تأثیر خشکسالی در کشور افزود: خشکسالی پیامد‌های بسیاری در پی دارد که یکی از آن‌ها افزایش مهاجرت به شهر‌ها است.

او به آخرین تغییرات آبخوان‌های کشور اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر سالانه از زمین پمپاژ می‌شود این در حالی است که استاندارد جهانی آن ۲۰ درصد است و در هر صورت برای پایداری سرزمین نباید از ۴۰ درصد تجاوز کند. در صورت ادامه این روند، روند‌های گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۰ برخی آبخوان‌های کشور تخلیه خواهد شد.

منبع: روزنامه پیام ما
ارسال نظر