اقتصاد۲۴- اخیرا نمایندگان مجلس با طرح واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال موافقت کردند و مقدمات اجرای این طرح نیز در حال انجام است. واردات خودروهای دست دوم زمانی به بحث داغ مجلس و دولت تبدیل شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در استانه استیضاح قرار گرفت، اما حتی ارائه این لایحه دو فوریتی نیز نتوانست وزیر صمت را از استیضاح نجات نداد و در نهایت فاطمیامین که زمانی بزرگترین وعدههای خودرویی را به نمایندگان و افکار عمومی داده بود، به دلیل بحرانهای شدید بازار و صنعت خودرو از وزارتحانهی متبوعش خداحافظی کرد.
حالا، اما به نظر میرسد واردات خودروهای دست دوم به مرحله نهایی نزدیک شده است. در این میان تنها یک محدودیت ویژه برای خودروهای دست دوم وارداتی به ایران در نظر گرفته شده است و این محدودیت به سن این خودروها برمیگردد به عبارت دیگر تنها خودروهایی قابلیت ورود دارند که پنج سال بیشتر از عمرشان نگذشته باشد.
پیش از این قالیباف، رییس مجلس در گفتگویی تلویزیونی تاکید کرده بود که هیچ منعی برای این کار نیست. وی گفته بود: باوجود اینکه دولت لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای دست دوم به مجلس داده است، از نظر مجلس دولت میتواند همین الان واردات خودروی دستدوم را آغاز کند.
بسیاری از فعالان بازار معتقدند که ریزش قیمت خودرو در روزهای اخیر ناشی از بررسی موضوع واردات خودروی دست دوم است و اجرایی شدن این طرح میتواند به ریزش گسترده قیمتها در بازار متجر شود. از دیگر سو، برخی نیز منتقد چنین اتفاقی هستند و معتقدند که این اقدام میتواند ایران را تبدیل به قبرستان خودروهای فرسوده کند. حال سوال اینجاست که آیا واردات خودروهای دست دوم به ایران هم از نظر شما میتواند زمینه را برای تعدیل قیمتها در بازار مهیا کند؟
در همین رابطه، کاربران دیدگاههای خود را مطرح کردند
یکی از کاربران نوشت: لطفا با مردم رو راست باشید. هیچ وقت مافیای خودرو اجازه نمیده واردات خودرو (چه نو و چه دست دوم) به اندازهای صورت بگیره که منافعشون به خطر بیفته. بحث واردات خودرو صرفا یک کار تبلیغاتی و روانی است و هیچوقت واردات در تیراژ بالا صورت نخواهد گرفت. واردات محدود هم تاثیرات محدودی خواهد داشت.
محمدعلی عنوان کرد: صددرصد موافق ورود خودروهای دست دوم هستم و برای مملکت و ملت بسیار مفید است؛ به شرط اینکه واسطه ورود خود مردم باشند، نه آقازادهها.
کاربر دیگری متذکر شد: طبیعیه وقتی کالایی وارد بازار بشه و اونو اشباع کنه، باعث کاهش قیمتها بشه.
رضا سعیدی هم نوشت: به شرطی که قیمت واقعی باشه.
جواد هم عنوان کرد: میشه، ولی بهشرط عدم واردات انحصاری؟!
سهیل، یکی دیگر از کاربران تصریح کرد: سوال اصلی این هست که آیا واردات خودرو شدنی هست؟ چون اینکه طبیعی هست که اگه به تعداد کافی و معنیداری وارد بشه، خودورویی که ۱۰ برابر قیمت واقعیش قیمت داره، حتما کاهش قیمت شدید پیدا میکنه و این روی کل بازار اثر میذاره. ولی تجربه نشون داده اینها همش شعار درمانی هست و عملا یا اتفاقی نمیافته و یا چهار تا دونه با هزار داستان وارد میکنند و در نهایت دوباره بازار راه خودش رو میره. واردات خودروهای نو با اون همه سر و صدا در نهایت چند تا وارد شد؟
بیشتر بخوانید: فراخوان ایران خودرو برای واریز وجه ۴ خودرو
علیرضا هم تاکید کرد: در صورتی که رانت نداشته باشد و بگذارن هر کس برای مصرف شخصی خود خودرو دست دوم وارد بکنه، باعث کاهش شدید خودروهای داخل چه خارجی و داخلی میگردد.
حسن، کاربر دیگری عنوان کرد: در حالت عادی باید قیمتها بشکند، ولی ظاهرا مافیای خودرو نمیگذارد.
در همین راستا قصد داریم قیمت خودروهای دست دوم در کشور عراق و افغانستان را مورد بررسی قرار دهیم
بررسیهای بازار خودرو عراق نشان میدهد یک خودرو دوج چارجر مدل ۲۰۱۸ با کارکرد حدود ۵۱ هزار کیلومتر با قیمت ۳۰ هزار دلار قابل خریداری است؛ یعنی با ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میتوان صاحب یک دستگاه دوج چارجر مدل ۲۰۱۸ شد. در ادامه، لیست قیمت چند خودرو خارجی دست دوم در بازار عراق را مشاهده میکنید:
قیمت خودرو خارجی در افغانستان نیز بهمیزان چشمگیری نسبت به ایران کمتر است. با در نظر گرفتن اینکه هر افغانی، واحد پول کشور افغانستان، معادل ۵۷۰ تومان باشد، قیمت هیوندای i ۱۰ فقط ۳۴۰ میلیون تومان خواهد بود.
همچنین مشتریان میتوانند هیوندای سانتافه را در این کشور با قیمت ۲ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۲۰ افغانی برابر با ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خریداری کنند. قیمت مرسدس بنز GLE ۵۳ نیز در این کشور معادل ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.
نظر شما چیست؟ آیا واردات خودروها دسته دوم میتواند باعث ریزش قیمت خودرو شود؟