تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۹ تير ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

گوشت که هیچ، مرغ هم در حال پر کشیدن از سفره‌هاست/ فانتزی مرغ کی تمام می‌شود؟

اصرار دولت به عرضه مرغ گرم کیلویی ۷۳ هزار در بازار با انکار مشتریان این محصول مواجه شده است که از نبود مرغ کیلویی زیر ۸۰ هزار تومان در بازار گلایه می‌کنند!

اقتصاد۲۴، مریم بهنام راد- تورم ۴۰ درصدی تمام حقوق اقشار کم درآمد و متوسط و به ویژه کارگران را بلعیده و دیگر جای نفسی برای تأمین نیاز‌های اولیه بخش بزرگی از خانوار‌ها نگذاشته است.

حجم مصرف گوشت، برنج، روغن، میوه و صد‌ها قلم کالای ضروری و اساسی در سفره‌های مردم به شدت کاهش یافته و به طور نمونه، مردم پس از حذف گوشت به سراغ خرید و مصرف مرغ می‌روند. اما امروز سوال اینجاست که با کاهش مصرف مرغ به دلیل گرانی، مردم باید به سراغ کدام محصول برای تأمین نیاز سفره خانوار خود بروند؟

بازار مرغ در چند ماه گذشته با نوسانات زیادی همراه بود و قیمت‌های بازار از نرخ مصوب تبعیت نمی‌کرد. با اینکه نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ ۷۳ هزار تومان تصویب شده بود، اما قیمت‌های بازار همواره بالاتر از این رقم بود و حتی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم نزدیک شد.

قیمت مرغ با اظهارات تناقض دارد

اصرار دولت به عرضه مرغ گرم کیلویی ۷۳ هزار در بازار با انکار مشتریان این محصول مواجه شده است که از نبود مرغ کیلویی زیر ۸۰ هزار تومان در بازار گلایه می‌کنند! این در حالی است که هنوز حضور مردم را در صف‌های طولانی خرید مرغ در میادین میوه و تره بار شاهد هستیم؛ آن هم برای خرید مرغ منجمد!


بیشتر بخوانید: مرغ ۷۳ هزار تومانی را کی دیده کی خریده!/ صف‌های طولانی برای خرید مرغ یخ زده


حدود یک ماه از وضعیت گرانی و گاها کمبود مرغ در بازار مصرف می‌گذرد، اما متولیان این بخش با رد هرگونه گرانی، همچنان به همان مسیر قبل خود یعنی بی تفاوتی به تورم مواد غذایی و گذر از سفره‌های خالی مردم ادامه می‌دهند.

تولید کنندگان مرغ امیدوار به روند تولیدات

البته به تازگی دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، با افزایش جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری پیش بینی کرده است که تولید و عرضه مرغ گفته تا ۲ ماه آینده به نقطه مطلوب نسبی می‌رسد. صدیق پور گفته است: کمبودی در تولید مرغ نداریم، با احتساب سرانه مصرف، ماهانه ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز است، در حالی که با ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی، ماهانه ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

سرنوشت گرانی مرغ در بازار تثبیت می‌ماند!

مدتی است که مردم برای خرید هر کالا و محصولی تعلل می‌کنند که شاید بر طبق وعده دولتمردان، قیمت‌ها ریزش داشته باشد، اما در مقوله تأمین نیاز سفره‌های مردم این تعلل جایز نیست! چراکه امکان نخریدن و عدم مصرف مواد غذایی تا حدی برای مردم قابل تحمل است و از یک زمانی به بعد انجام چنین کاری نشدنی است و علاوه بر اینکه موجب تضعیف نیروی جسمانی مردم می‌شود بلکه باعث ناترازی در بخش تأمین مایحتاج ضروری آن‌ها نیز خواهد شد.

ارسال نظر