تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۱۰ تير ۱۴۰۲

پیش بینی بورس امروز شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲

با اعلام خبر توقف مذاکرات میان ایران و امریکا و همچنین برکناری رابرت مالی از سمت نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، سیگنال صعودی به بازار ارز داده شده است و انتظار می‌رود بازار سهام نیز در روز‌های آتی متأثر از تغییرات قیمت دلار باشد.


اقتصاد۲۴- بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه می‌روند که روز چهارشنبه حجم معاملات همچنان پایین بود و شاخص کل بورس تهران ریزش کرد.

برای پیش بینی بورس امروز –شنبه ۱۰ تیر- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل ریزش ۱۴ هزار و ۸۰۷ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن نیز ۴۰۲ واحد پایین آمد. شاخص کل فرابورس ۱۶۵ واحد افت کرد و شاخص هم وزن فرابورس ۵۸۴ واحد کاهش پیدا کرد.

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ۲۸۵ نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام ۴۰۱ نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، ۴۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران (واعتبار)، شرکت سامان گستر اصفهان (ثامان) و شرکت سیمان ایلام (سیلام) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا) و شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.


بیشتر بخوانید: بازی جدید دولت با بورس!


بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های شخارک (شرکت پتروشیمی خارک)، کرازی (شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی) و پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر)، شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک) و شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، ۹۹ نماد صف خرید داشتند و ۴۵ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۷۶۳ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افت ۵۲ درصدی به ۱۴۱ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

روز چهارشنبه شاخص کل و شاخص هم وزن بورس تهران روند مشابهی داشتند. هر دو شاخص از ابتدا روند نزولی پیدا کردند و تا پایان معاملات ریزش کردند.

با این حال در مجموع کل معاملات چهارشنبه، ارزش صف‌های خرید ۶۲۲ میلیارد تومان بیشتر از صف‌های فروش بود.

اما حجم معاملات پایین بود و ارزش معاملات خرد با کاهش ۱۴ درصدی نسبت به روز قبل به ۵ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان رسید. همچنین شاهد خروج پول حقیقی برای نهمین روز متوالی و به میزان ۲۵۶ میلیارد تومان بودیم. نماد‌های کرازی، قنقش، کماسه، عالیس، خاور، خساپا، فملی، کالا، خزامیا و بپاس بیشترین خروج پول را را ثبت کردند.

روز چهارشنبه نماد‌های بزرگ بازار؛ پارسان، شپدیس و فارس بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. در مقابل، نماد‌های وبملت، فملی و غکورش شاخص را بالا کشیدند.

از سوی دیگر سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی بیشتر از سرانه خرید بود. سرانه خرید هر حقیقی به طور میانگین ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود؛ بنابراین بازار در روزی که حجم معاملات پایین بود و خروج پول بیش از ورود پول است، با ریزش اغلب نماد‌ها و افت شاخص‌ها همراه بود.

اما با اعلام خبر توقف مذاکرات میان ایران و امریکا و همچنین برکناری رابرت مالی از سمت نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، سیگنال صعودی به بازار ارز داده شده است و انتظار می‌رود بازار سهام نیز در روز‌های آتی متأثر از تغییرات قیمت دلار باشد. با این حال به نظر می‌رسد بازار توان صعود را از دست داده و باید در انتظار تحولات آتی باشیم.

منبع: اکوایران

ارسال نظر