تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۲ تير ۱۴۰۲

معرفی ریرا اولین کراس‌اوور ایران خودرو

تولید K۱۲۵ یا همان ری‎‌را از سال ۱۳۹۸ استارت خورد و بر سر زبان‌ها افتاد. هدف از تولید این محصول، معرفی اولین کراس‌اور ایران خودرو و جایگزینی آن با پژو ۲۰۰۸ بود.


اقتصاد۲۴- پروژه تولید یک کراس‌اوور ایرانی با نام K۱۲۵ از همان ابتدا یک آرزو برای ایران خودرو بود. این شرکت از سال ۱۳۹۸ و پس از اعمال تحریم‌ها مجبور به توقف تولید پژو ۲۰۰۸ شده و تصمیم به‌تولید کراس‌اوور ایرانی گرفت. محصولی که بعد‌ها ری‌را نام گرفت و ایران خودرو هدف از تولید آن را، جایگزینی با پژو ۲۰۰۸ اعلام کرد.

قیمت و زمان عرضه k۱۲۵ ایران خودرو

قیمت احتمالی k۱۲۵ براساس سخنان سال گذشته مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در محدوده ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان اعلام شد؛ بنابراین در بدبینانه‌ترین حالت ممکن، این خودرو پس از معرفی تا آخر امسال، باید قیمتی زیر یک میلیارد تومان داشته باشد.

در زمان اعلام تولید این خودرو، قرار بود تا زمستان سال ۱۳۹۹ تولید آن نهایی شود. اما با نزدیک شدن به زمان عرضه، در تیر ماه همان سال شرکت ایران خودرو اعلام کرد که زمان عرضه k۱۲۵ با عمق داخلی سازی ۹۰ درصد، تا پایان ۱۴۰۰ عملی خواهد شد. اما با نزدیک شدن به زمان عرضه، در شهریور ماه ۱۴۰۰ نیز اعلام شد که عرضه نهایی ری‌را تا انتهای سال ۱۴۰۱ تمدید شد.


بیشتر بخوانید: واردات خودروهای دست‌دوم‌ از خوان آخر هم رد شد


اکنون که ۴ ماه از آغاز سال ۱۴۰۲ نیز گذشته است، مشاهده می‌شود که ایران خودرو بازهم بدقولی کرده، اما طبق آخرین اخبار منتشره، تولید آزمایشی و تست و بررسی‌های فنی k۱۲۵ آغاز شده و به احتمال قوی، از اسفند ماه امسال شاهد حضور این کراس‌اوور ایرانی در خیابان‌ها باشیم.

ری‌را قرار است براساس پلتفرم بهبود یافته تارا تولید شود. البته تولید یک کراس‌اوور بر اساس پلتفرم سدان کمی عجیب به‌نظر می‌رسد که باید منتظر ماند و دید که عملکرد آن چگونه خواهد بود.

بررسی اجمالی k۱۲۵

همان‌طور که اشاره شد، پلتفرم این کراس‌اوور بر اساس پلتفرم بهبود یافته تارا تولید شده و پیشرانه‌ای که این شرکت تصمیم به استفاده از آن دارد، نسخه ارتقاء یافته EF۷ و یا EFP خواهد بود.

این پیشرانه توانایی تولید حداکثر ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قدرت تولیدی به‌کمک دو نوع گیربکس به‌چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد. اولی، گیربکس ۶ دنده دستی خواهد بود که احتمالا همان گیربکس استفاده شده در محصولات فعلی ایران خودرو باشد. همچنین گیربکس دومی، یک گیربکس اتوماتیک ۶ دنده خواهد بود.

طبق اعلام ایران خودرو، از همان ابتدا پروژه K۱۲۵ این شرکت قرار است با استاندارد‌های ۸۵ گانه عرضه شود؛ بنابراین آپشن‌های احتمالی ری‌را می‌تواند کروزکنترل، سیستم حفاظت از عابر پیاده، سنسور فشار باد تایر، کنترل کشش و پایداری، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، دی‌لایت، آینه هوشمند و دوربین ۳۶۰ درجه باشد.

همچنین طبق اعلام شرکت سازنده، احتمالاً ری‌را در نسخه دنده‌ای با ۴ ایربگ و در نسخه اتوماتیک با ۶ ایربگ عرضه خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر