اقتصاد ۲۴، سعید شمس: «نمایندگان مجلس با کلیات لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.» در حالی که دولت و مجلس در تحقق وعدههایشان ناکامی را تجربه میکنند و به همین دلیل مردم تنگنای معیشتی را به طور جدی تجربه میکنند، تلاش برای تشکیل دوباره وزارت بازرگانی عجیب و قابل تأمل به نظر میرسد تا این سوال مطرح شود که نمایندگان مجلس با چه انگیزه و هدفی دنبال جدا کردن «تجارت» از وزارت صمت هستند؟ و آیا اساسا مشکل در تفکیک موضوع تجارت از صنعت است؟
مرتضی عزتی، اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در این رابطه اظهار داشت: بزرگ کردن دولت با هر دلیل و توجیهی که هم صورت گیرد، افزایش هزینههای دولت را در پی خواهد داشت. به نظر میرسد ایجاد وزارت بازرگانی نه تنها هزینه زیادی بر دولت تحمیل خواهد کرد، بلکه بازگشت به اشتباههای گذشته است. یعنی دولت قصد دارد دوباره اشتباه بزرگ را تکرار کند.
تشکیل وزارت بازرگانی هزینه های دولت را افزایش می دهد
وی افزود: اگر وزارت بازرگانی برای بار دوم تشکیل شود، چیز جدیدی به ساختار و تصمیم گیریها اضافه نخواهد کرد. در واقع فرقی نمیکند، مجموعه بازرگانی کشور را در ساختاری به نام وزرات بازرگانی مدیریت کنیم یا اینکه در ساختار کوچکتری با عنوان معاونت بازرگانی که عملاً تفاوتی ندارند؛ مگر اینکه طراحان این طرح فکرهای دیگری داشته باشند.
تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: صنعت، معدن و تجارت مجموعهای بهم پیوسته هستند که در حال حاضر در یک وزراتخانه اداره میشوند، اما اگر الان در هماهنگی و سیاست گذاری این سه بخش مشکل داریم، اگر قرار باشد دو وزیر جدا باشند و دو مسیر متفاوتی را طی کنند، قطعاً با مشکلاتی به مراتب بیشتر و دشوارتر مواجه خواهیم شد، یعنی ناهماهنگیها، مشکلات سیاست گذاری و ... بیشتری پیش روی ما قرار خواهند گرفت.
بیشتر بخوانید: مخالفان و موافقان تشکیل وزارتخانه جدید چه گفتند؟
عزتی افزود: احتمالا طراحان این طرح هدفهای دیگری را پیگیری میکنند چون خودشان هم میدانند، ایجاد وزارت بازرگانی از نظر کارایی، کاهش هزینهها و نیز هماهنگی سیاستها بیفایده است. مسلم است که تجمیع همه این امور در یک وزارتخانه باعث کارایی بیشتری آن خواهد شد. درباره این ابهام که ممکن است، منافع چه کسانی در تشکیل وزارتخانه جدید است، نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه هستیم.
منافع عدهای در تشکیل وزارت بازرگانی است
این اقتصاددان توضیح داد: ممکن است عدهای آدمهایی داشته باشند که دنبال وزیر یا معاون وزیر شدنشان باشند تا از موقعیت جدید بتوانند منفعتهایی را به دست آورند. شاید هم عدهای باشند که منافع شان را در وزارت بازرگانی بزرگتر و مستقل ببینند. به طور مثال سیاستهای عدهای به بازرگانی و در تضاد با بخش تولید گره خورده باشد تا از وضعیت جدید منفعتی ببرند. ممکن است عدهای محصولی وارداتی داشته باشند که واردات آن در قالب وزارت صنایع ناممکن باشد. همچنین شاید بخواهند رانتهای خاصی بگیرند که این شاید در تضاد با تولید است و الان وزارت صنایع ایجاد مانع میکند.
مرتضی عزتی در پایان گفت: در این میان متأسفانه با مجلسی روبرو هستیم که دیدگاه عمیق و کارشناسی ندارد نسبت به این مسائل ندارد، یعنی نمایندگان مجلس واقعاً دنبال منفعت عمومی نیست و مشخصاً در بحث تشکیل وزارت بازرگانی به نظر میرسد، مسائلی غیرکارشناسی و غیرعلمی در میان است. در پایان تأکید میکنم، تلاش برای تشکیل وزارت بازرگانی مشکوک است.