اقتصاد۲۴- جلال رشیدی کوچی با اشاره به آثار واردات خودرو در بازار و ضرورت تعیین تعرفههای متعارف برای خودروهای وارداتی، بیان کرد: پیرامون تعرفههایی که اکنون دولت برای واردات خودرو تعیین کرده است، سود بازرگانی در اختیار خود دولت است، اما مجلس نسبت به حق گمرکی میتواند ورود داشته باشد. تعریف سود بازرگانی کنونی مقداری کج سلیقگی بود. مجلس موافق پلکانی کردن تعرفه خودروهای وارداتی است.
وی اظهار کرد: به عبارت دیگر افرادی که میخواهند خودرو گران قیمتتری سوار شوند باید تعرفه بیشتری پرداخت کنند. افرادی که خودرو اقتصادی نیز سوار میشوند باید تعرفه کمتری بپردازند. در تعرفههای پیش بینی شده همه با یک نگاه دیده شدهاند. حتی خودروهای ارزان قیمت نیز باید ۹۰ درصد تعرفه بپردازند که رقم بالایی است.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عملا با تعرفههای پیش بینی شده خودروهای صفر کیلومتر با قیمتهای ۱۰ الی ۱۵ هزار دلار به ۳۰ الی ۳۵ هزار دلار رسیده که اکنون نیز موجود است و قیمتها زیر یک و نیم میلیارد نمیآید. از نظر بنده دولت باید در تعرفههای پیش بینی شده تجدید نظر کند. تعرفهها باید بر اساس قیمت خودرو و نه حجم موتور در نظر گرفته شود. مثلا فردی که قصد واردات خودرو ۱۰۰ هزار دلاری دارد باید ۱۰۰ درصد تعرفه بپردازد، اما فردی که میخواهد خودرو ۱۰ هزار دلاری وارد کند، ۱۰ درصد تعرفه بپردازد.
بیشتر بخوانید: دولت مانع پلاک شدن خودروهای صفرِ وارداتی
وی تاکید کرد: اگر بر اساس قیمت خودرو تعرفه تنظیم شود، قطعا واردات خودرو اثربخشی بیشتری در کاهش قیمتهای بازار برجای خواهد گذاشت. تا به امروز ما در حوزه واردات خودرو قانون نداشتیم. این امر سبب میشد تا دولتها سلیقهای رفتار کنند. یک دولت واردات خودرو انجام میداد و دولت دیگر خودرو وارد نمیکرد.
رشیدی کوچی افزود: مهمترین اقدامی که مجلس یازدهم انجام داد این بود که در حوزه واردات خودرو قانون گذاشت. همه دولتها نیز ملزم به اجرای قانون هستند و دیگر رفتارهای سلیقهای در بحث واردات خودرو کنار میرود. حتما واردات خودرو انجام خواهد شد. دولت میتواند نقش تسهیل گری زیادی در انجام واردات خودرو داشته باشد.