تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش ۴۰ درصدی قیمت لوستر و روشنایی در سال جاری/ لوستر ۳ میلیارد تومانی در بازار تهران!

فعالان بازار لوست رو روشنایی معتقدند؛ هزینه تولید نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و همین موضوع دلیلی بر گرانی ۴۰ درصدی قیمت این محصولات در بازار شده است.

اقتصاد۲۴، مریم بهنام راد- لوستر ها در سراسر دنیا جزء کالاهای لوکس و گران قیمت اما ضروری محسوب می شوند و بسته به قیمت و ابعاد و متریال، مصرفی قیمت آنها تغییر می کند. قیمت لوسترهای مدرن با توجه به تنوع بسیار زیادی که دارند معمولا در همه رنج قیمتی وجود دارد اما این محصول مانند سایر محصولات با تبعیت از نرخ ارز دچار نوسان قیمت شده و امروز به یک محصول گران تبدیل شده است.

با گشتی در بازار لاله زار تهران متوجه قیمت های گران اما با تنوع بالای لوستر و روشنایی خواهید شد البته این تنوع به دلیل گرانی کالا خیلی مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد. مردم توان خرید لوسترهایی که نسبت به سال گذشته افزایش حدود ۴۰ درصدی داشته را ندارند و امروز کف قیمت ها از سه میلیون تومان تا سقف سه میلیارد تومان، دلیلی بر راکد ماندن این بازار کالای ضروری شده است.

ارزش صادرات لوستر و روشنایی

در همین رابطه حمیدرضا منافی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: بر اساس اعلام رسمی گمرک، طی سه سال اخیر ارزش صادرات لوستر از ایران ۱۰ میلیون دلار بوده است که بخشی از صادرات لوستر به‌صورت چمدانی و مسافری انجام می‌شود، زیرا مقصد صادراتی این اقلام کشور‌های همسایه از جمله عراق، افغانستان، روسیه و ... هستند بنابراین صادرکنندگان خرد ترجیح می‌دهند کالا را به‌صورت چمدانی از ایران خارج کنند تا درگیر رویه‌های گمرکی نشوند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر گفت: شاید به نظر می رسد که کالای تولیدی از سوی این صنف لوکس است اما این محصول حاصل کار و تولید صنعتگرانی است که با تلاش خود ارزش افزوده خلق می کنند و لوستر به عنوان یک کالای اساسی بازار پُرتقاضایی در تمام زمان ها به ویژه عصر حاضر دارد.


بیشتر بخوانید: علت اصلی تورم در اقتصاد ایران چیست؟


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر درباره واردات لوستر و روشنایی گفت: پیش‌ازاین واردات این کالا از ایتالیا، چک و چین به کشور انجام می گرفت، اما پس از بروز مشکلات اقتصادی و ایجاد دشواری در فرآیند خرید لوستر آن هم با نوسان نرخ دلار، واردات این کالا جزء لیست کالا‌های ممنوعه قرار گرفت.

به گفته منافی، واردات لوستر و روشنایی طی سال های اخیر، بازار این کالا را برهم ریخت و تولیدات ایرانی در برابر واردات این کالاها دیگر توان رقابت نداشتند. البته ناگفته نماند محصولات ایرانی نیز از لحاظ کیفیت قدرت مانور در بازار را دارند اما به دلیل برخی بی میلی ها این صنعت دچار اُفت شده است.

بازار پُر محصول اما راکد

منافی درباره وضعیت بازار تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر اظهار کرد: رکود تورمی بر بازار صنف ما نیز تبعات خود را بر جای گذاشته است. رکود بازار لوسترفروشان در شرایط اقتصادی فعلی تشدید شده است، زیرا خرید این کالا به دلیل اولویت نداشتن از سبد خانوار حذف‌ شده است. البته در ماه‌های محرم و صفر نیز خرید لوستر و روشنایی با توجه به باور‌های مذهبی مردم انجام نمی‌شود و همین امر رکود بازار ما را بیشتر می‌کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر در پاسخ به این سوال که بخش زیادی از محصولات در بازار با برندهای خارجی به فروش می رسد، آیا این اقلام کاملاً وارداتی هستند و یا اینکه با نام خارجی به فروش می رسند؟ گفت: نوسان های ارزی تاثیر منفی در کل اقتصاد کشور گذاشته است و به همین دلیل تقریبا همه صنایع و تولیدکنندگان از این اتفاق متضرر شده اند. همان میزان مواد اولیه که ما مجبور هستیم اقدام به واردات آن کنیم، درگیر نوسان های ارزی اثرگذار است.

وی تصریح کرد: با تمام این شرایط حفظ وضعیت قیمت و بازار فروش محصولات، از عهده تولیدکننده خارج شده است. در حوزه ما صنعتگران و تولیدکنندگان سعی کرده اند مسیری را دنبال کنند که محصولات اقتصادی تولید کرده که قشرهای متوسط جامعه نیز بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند. البته به این معنی نیست که این قبیل کالاها کیفیت مناسبی ندارند بلکه بیشتر سعی شده قیمت تمام شده متناسب باشد و در این خصوص تولیدکنندگان ما برای ایجاد تعادل در بازار در مواردی حتی حاشیه سود خود را نیز کاهش داده اند. برای این منظور مدل هایی تولید شده که نیاز به هزینه کمتری داشته اند.

تاثیر نوسان قیمت دلار بر قیمت محصولات

به گفته منافی، در کنار این وضعیت برخی اقلام بنا به درخواست بازار، با قیمت های بالا وارد کشور می شود که عموما صاحب برند هستند، اما در برخی موارد اقلام وارداتی با کیفیت مشابه تولید داخل وارد بازار می شود اما به دلیل نوسان قیمت ارز، با نرخ های بالا به فروش می رسند که این به سلیقه و درخواست مشتری از بازار برمی گردد.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی گفت: طی این مدت ممنوعیت واردات کالای مصرفی موجب شد تا شاهد بهبود کیفیت و کمیت تولید لوستر در کشور باشیم.

این مسئول صنفی تأکید کرد که در حال حاضر واردات در صنعت تولید لوستر به مواد اولیه و قطعاتی محدود می‌شود که یا تولید آن در داخل کشور به‌صرفه نیست و یا اینکه به دلیل ایجاد آلایندگی ضرورتی برای تولید در داخل کشور ندارد.

ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر با اشاره به اینکه فعالان صنف حاشیه سود ۱۰ تا ۲۰ درصدی دارند، اظهار کرد: متأسفانه هزینه خدمات، نرخ مالیات، قیمت مواد اولیه و ... افزایش‌یافته است به همین دلیل تولید در بازار راکد برای فعالان این صنعت مقرون‌به‌صرفه نیست.

منافی گفت: در حال حاضر یکی از معضلات جدی ما تعیین ضریب مالیاتی ۱۲ درصدی برای فعالان صنف است که این ضریب با توجه به شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر بازار تطبیقی با درآمد فعالان صنفی ندارد.

این مسئول صنفی در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ افزود: فعالان صنفی شرایط مناسبی ندارند بنابراین لازم است سازمان امور مالیاتی در تعیین ضرایب انعطاف بیشتری نشان دهد.

وی ادامه داد: این اتحادیه هزار و ۶۰ عضو دارد که از این تعداد ۶۰۰ واحد فعال هستند و ۴۶۰ واحد نیز در حال انجام روند اداری برای کسب و یا تمدید جواز کسب هستند. از میان واحد‌های صنفی فعال ۲۰۰ واحد در زمینهٔ تولید و ۴۰۰ واحد در زمینهٔ توزیع لوستر، روشنایی و چراغ فعالیت می‌کنند.

بازار از کالا اشباع شده، خریدار نیست

همچنین سجادی یکی از فروشندگان لوستر و روشنایی در خیابان لاله زار به افزایش بیش از ۳۰ درصدی این کالاها نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: شاید این صنعت چندان به مواد اولیه وارداتی وابسته نباشد اما در کل رقمی حدود ۴۰ درصد از تولید به مواد اولیه وارداتی وابسته است.

به گفته سجادی، امروز با دلار ۵۰ هزار تومان واردات قطعات و مواد اولیه تولید برای سازندگان در این صنعت صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: تولید لوستر و روشنایی حتی با مواد اولیه و قطعات کاملا ایرانی نیز با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده است چراکه در نهایت هر اقدامی از سوی صنعتگر، به نرخ دلار منتهی می‌شود که متاسفانه این موضوع در تمام لایه های تولید اثرگذار است.

این فروشنده لوستر ادامه داد: مردم توان خرید مایحتاج زندگی خود را ندارند چه برسد به خرید لوستر! اما عده ای با جابجایی خانه و یا زوجینی که تازه تشکیل زندگی مشترک داده اند، اقدام به خرید لوستر می کنند که تعداد این افراد نمی تواند نیاز بازار را رفع کند.

ارسال نظر