تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

چند درصد از اصناف معاف از مالیات هستند؟

گزارش‌های سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد تا پایان مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵ میلیون و ۳۴۹ هزار مؤدی نسبت به تعیین تکلیف مالیات خود اقدام نموده‌اند که از این میزان، تعداد ۳ میلیون و ۹۸۷ هزار نفر فرم تبصره ماده ۱۰۰ و تعداد یک میلیون و ۳۶۲ هزار نفر اظهارنامه تکمیل کرده‌اند.

اقتصاد۲۴-براساس اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی، در سال جاری مطابق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۱ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م با رعایت مفاد بند (ل) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، افزایش سقف شمول تبصره یادشده از ۱۰ برابر به ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ ق. م. م (معادل ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان)، تعیین شد.

همچنین گزارش‌های سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد تا پایان مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵ میلیون و ۳۴۹ هزار مؤدی نسبت به تعیین تکلیف مالیات خود اقدام نموده‌اند که از این میزان، تعداد ۳ میلیون و ۹۸۷ هزار نفر فرم تبصره ماده ۱۰۰ و تعداد یک میلیون و ۳۶۲ هزار نفر اظهارنامه تکمیل کرده‌اند.

بخش قابل تامل داده‌های سازمان امور مالیاتی این است که در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۱ درصد از مؤدیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م از پرداخت مالیات معاف بوده‌اند. همچنین رقم مالیات بیش از ۱۹ درصد مؤدیان مالیاتی بین صفر تا ۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد مؤدیان مالیاتی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان، ۸ درصد مؤدیان مالیاتی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان و ۴ درصد مؤدیان مالیاتی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است و تنها ۸ درصد مؤدیان مالیاتی رقمی بیش از ۳۰ میلیون تومان مالیات دارند.


بیشتر بخوانید:ورود بازرسی مالیاتی به درآمد میلیاردی دلال فوتبال


در سال ۱۴۰۲ (عملکرد سال ۱۴۰۱) حدود ۵۱ درصد از مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م از پرداخت مالیات معاف بوده‌اند. اما نگاهی به آمار‌های جزئی‌تر نیز نشان می‌دهد بالاترین معافیت یا بهتر بگوییم مالیات صفر در اصناف مربوط به صنف نانوایان سنتی و صنعتی بوده است.

طی سال گذشته مالیات ۸۴ درصد از فعالان این صنف صفر بوده است. در رتبه دوم صنف هنرمندان قرار دارند. در این صنف نیز مالیات ۷۱ درصد از اعضا صفر بوده است. در صنف مجتمع‌های اقامتی و آرایشگاه‌های زنان ۶۳ درصد، در بخش کشاورزی ۶۱ درصد، در صنف کارشناسان رسمی دادگستری ۵۸ درصد و در صنف آرایشگاه‌های مردانه، مسافرخانه‌ها و موبایل‌فروشان مالیات پرداختی ۵۵ درصد از فعالان صنف صفر بوده است.

در صنف بنگاه‌های املاک ۵۲ درصد، در صنف سیگار و تنباکو ۵۰ درصد، در صنف لوازم‌خانگی ۴۷ و درصنف‌های ابزارفروشان، سفره‌خانه‌های سنتی و فروشندگان لوازم صوت و تصویر نیز ۴۴ درصد از فعالان صنف مالیات‌شان صفر بوده است.

اما کمتر تعداد مالیات صفر مربوط به صنف دندانپزشکان، داروسازان، داروخانه‌ها، پزشکان، بیمارستان‌ها، وکلا و دفاتر اسناد رسمی است. در این اصناف مالیات صفر شامل ۵ تا ۲۵ درصد از اعضا شده و مابقی فعالان بین یک تا ۳۰ میلیون تومان مالیات می‌دهند و البته همان‌طور‌که در آمار‌ها آمده، تعداد افرادی که مالیات ۳۰ و بالای ۳۰ میلیون تومان می‌دهند درمجموع ۸ درصد از مودیان هستند.

منبع: روزنامه فرهیختگان
ارسال نظر