تاریخ انتشار: ۰۶:۱۶ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۲

آموزش شرینی موچی که این روزها ترند شده است

mochi یک شیرینی با اصالت ژاپنی است.این شیرینی امروزه در کل دنیا ترند شده و پر طرفدار است و جز شیرینی های لوکس در کل دنیا شناخته شده است.

اقتصاد۲۴-موچی بافت ابری و کشسانی دارد که بسیار نرم و لطیف است و با مواد مختلفی همچون میوه، بستنی، شکلات و … پر می‌شوند. در واقع موچی یک نوع شیرینی برنجی است و از آرد برنج ژاپنی (گلوتینوس) تهیه می‌شود اما اصلا طعم برنج ندارد.

در واقع از این آرد مخصوص برای طعم مطلوب و حالت کشسانی استفاده می‌شود. این آرد در اکثر لوازم قنادی و فروشگاه‌های اینترنتی قابل دسترس است.
این شیرینی در مراسمات مذهبی و اعیاد و هدیه در کشورهای ژاپن و کره استفاده فراوانی دارد و این دسر ارزش بالایی برای آن‌ها دارد.

اگر اولین بار است که اسم موچی به گوش‌تان می‌خورد، باید بگوییم موچی یک خوراکی محبوب است که به صورت دسر هم درست می‌شود. انواع مختلفی از موچی وجود دارند که وجه اشتراک آن‌ها، خمیری است که با آرد گندم یا آرد برنج یا آرد به دست آمده از غلات درست می‌شود. این غذای کره‌ای و ژاپنی که حکم یک دسر خوشمزه را هم دارد را می‌توانید بدون فر و در قابلمه درست کنید و نیازی به انجام کار‌های سخت و پیچیده و حتی مواد گران‌قیمت ندارد. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما خواهیم گفت که موچی چیست، تاریخچه موچی چیست، انواع مختلف موچی شامل چه مواردی می‌شود و طرز تهیه موچی ژاپنی و کره‌ای را هم به شما یاد خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه موچی کره‌ای و ژاپنی

• آرد برنج: ۲۰۰ گرم
• شکر: ۵۰۰ گرم
• نشاسته ذرت: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱۸۰ میلی لیتر

برای درست کردن موچی ژاپنی یا موچی کره‌ای، ابتدا باید همه مواد را با هم مخلوط و خمیر موچی را درست کنید. خمیر را به روش مخصوص بپزید و بعد آن را باز کنید و قالب بزنید. در نهایت داخل خمیر موچی را با مواد دلخواه پر کنید. خمیر موچی باید دو بار در یخچال قرار بگیرد تا آماده شود.

مرحله اول: مواد را با هم ترکیب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی، آرد برنج را دو بار با الک ریز الک کنید. سپس آرد و شکر را با آب، در کاسه‌ای با هم مخلوط کنید. مواد را با دست ورز دهید تا گلوله‌ها باز شوند و مخلوطی یکدست داشته باشید.

مرحله دوم: خمیر را درست کنید

یک قابلمه با سایز متوسط را تا نیمه آب کنید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب آن بجوشد. یک صافی در آن قرار دهید. خمیری را که در مرحله قبل درست کرده‌اید، داخل یک ظرف پیرکس بگذارید و ظرف را داخل صافی یا آبکش بگذارید.

مرحله سوم: خمیر موچی را بپزید

روی قابلمه را با دمکنی بپوشانید، حرارت را روی ملایم تنظیم کنید تا به مدت ۱۵ دقیقه خمیر با بخار آب بپزد. سپس شعله را خاموش کنید و خمیر را از داخل ظرف خارج کنید. دوباره خمیر را به خوبی ورز دهید تا حالت سفت و ژلاتینی به خودش بگیرد.

مرحله چهارم: خمیر را با وردنه باز کنید

در این مرحله از طرز تهیه موچی، روی یک سطح را نشاسته ذرت بریزید و خمیر را روی آن ورز دهید و با وردنه باز کنید. تا وقتی که کاملا نازک شود.

مرحله پنجم: خمیر موچی را در یخچال بگذارید

یک سینی فر را با کمی روغن چرب کنید یا کف سینی را کاغذ روغنی بیندازید. خمیر نازک پهن شده را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. ۱۵ دقیقه زمان کافی است.

مرحله ششم: خمیرها را قالب بزنید

بعد از این که خمیر خودش را گرفت، آن‌ها را با قالب گرد برش بزنید. خمیرها را بتکانید تا نشاسته ذرت از روی آن‌ها پاک شود. هر کدام از خمیرها را کف دست بگذارید و داخل خمیرها را با موادی که دلخواهتان است، پر کنید.

مرحله هفتم: خمیرها را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه موچی ژاپنی، خمیرها را به شکل گلوله‌ای بپیچید و حالت دهید. سپس آن‌ها را با فاصله کم در یک ظرف بگذارید. روی خمیرهای موچی دلخواه را سلفون بکشید و ۳۰ دقیقه دیگر در یخچال بگذارید. بعد از این مدت، موچی شما آماده است.

ارسال نظر