اقتصاد۲۴- بازار خودرو پرتلاطم است. برخی روزها قیمتها به یکباره میشکنند و چند صد میلیون هم که شده پایین میآیند و برخی روزهای دیگر، بدون هیچ دلیل و منطقی قیمت بالا میرود و مشخص نیست که روال بازار به چه شکل است، اما کم کم بازار به سمت رکود گویا در حرکت است و بسیاری دست از خرید و فروش کشیده اند تا ببینند اتفاقات سیاسی و تحولات بازار ارز، شرایط را به چه شکلی پیش خواهد برد.
گفتگوی خبرنگار اقتصاد آنلاین با نمایشگاه داران خودرو و فعالان بازار نشان میدهد که بازار از اطمینان کافی برای خرید و فروش خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر برخوردار نیست و اگر هم خرید و فروشی صورت میگیرد، یا فروش از سوی افراد پول لازم است که به هر قیمتی حاضر هستند خودروی خود را بفروشند و یا از سوی افرادی که پول نقدی در دست دارند و برای مصرف روزمره خود قصد خرید خودرو را دارند.
آنها میگویند که بازار خودرو در شرایط فعلی برای سرمایه گذاری کوتاه مدت توجیه ندارد و فعالان بازار دست از خرید و فروش کشیده اند تا بلکه شرایط واضحتر شود و بتوانند تصمیم بهتری بگیرند.
در این میان، فعالان بازار خودرو میگویند که قیمت خودروهای وارداتی که آخرین سری آنها مربوط به سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ است و بعد از آن به دلیل ممنوعیتها وارداتی صورت نگرفته، کاهش چشمگیر داشته است و فروشنده برای آنها به روال قبل وجود ندارد؛ چراکه همه منتظر ورود خودروهای مدل ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هستند.
گشت و گذاری در بازار خودرو هم این را تائید میکند که رکود حاکم شده و دیگر تقاضایی به صورت جدی برای خودروها وجود ندارد و به نظر میرسد که ورود خودروهای وارداتی به بازار هر چند که بدون برنامه و با کندی صورت میگیرد، اما توانسته بازار خودروهای وارداتی کارکرده و خودروهای داخلی صفر کیلومتر را به چالش بکشد.
در این میان خودروسازان نیز تلاش دارند تا پیش از آنکه ورود خودروهای وارداتی به بازار سرنوشت محصولاتشان را تغییر دهد و تقاضا را با رکود مواجه سازد، خودروهای تولیدی خود را با فروشهای فوری به دست مصرف کنندگان برسانند و تغییری در روند فروش خود ایجاد نمایند.
اکنون برخی از خودروسازان اقدام به فروش با قیمت قطعی برخی محصولاتشان میکنند که نشان میدهد چشم اندازی برای رشد قیمتی آن نمیبینند و بنابراین فروش را با قیمت قطعی و در مدت زمان کوتاه برنامه ریزی میکنند تا بلکه بتوانند از رکود بازار جلوگیری کنند.
از سوی دیگر، هنوز تکلیف تامین ارز خودروهای وارداتی مشخص نیست و اگر هم قرار است که خودروهای دست دوم وارد بازار بشوند، مشخص نیست که ارز آنها از چه طریقی تامین خواهد شد، چراکه نه دولت به اندازه کافی ارز در سامانه نیما برای تخصیص به واردات خودروهای وارداتی دارد و نه قرار هم هست که این سیاست را داشته باشد که تامین ارز واردات خودرو در اولویت قرار گیرد؛ بنابراین پیشنهادات مختلفی مطرح است که این روند را روانتر کند.
صادرکنندگان پیشنهاد داده اند که دولت ارز تامین واردات خودرو را به ارز صادراتی گره زند و تقاضا را از نیما حذف کند تا بلکه هم روند رفع تعهد ارزی صادرکنندگان روان شود و هم ارز مورد نیاز واردات خودرو تامین گردد و بازار خودرو با ورود خودروهای جدید، رخ دیگری بنماید.
در این میان، باید منتظر ماند و دید که ارز واردات خودرو از چه محلی قرار است تامین شود و آیا ادامه این روند منجر به وضعیت بهتری برای مصرف کنندگان داخلی خواهد شد و آنها خودروهای داخلی را با قیمت مناسبتر و به دور از بازار سیاه تامین خواهند کرد یا خیر؟