تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
جاده‌ها علیه حیات وحش

آیا جاده مرگ سرنوشت یوزپلنگ آسیایی را رقم می زند؟

تصادفات جاده‌ای تابه‌حال حداقل منجر به مرگ ۲۵ یوزپلنگ شده و هیچ اقدام موثری برای کاهش این تصادفات انجام نشده است.

اقتصاد۲۴- تصادفات جاده‌ای تابه‌حال حداقل منجر به مرگ ۲۵ یوزپلنگ شده و هیچ اقدام موثری برای کاهش این تصادفات انجام نشده است. تلفات جاده‌ای حیات‌وحش در ایران با مرگ‌ومیر یوزپلنگ‌ها در تصادف جاده‌ای شناخته می‌شود. دور جدید تلفات جاده‌ای یوزپلنگ در جاده میامی سبزوار- از نیمهٔ مردادماه سال پیش آغاز شد.

ابتدا یک توله یوز ماده یک ساله و سپس در ۶ فروردین ۱۴۰۲ یک مادهٔ شناخته شده قربانی تصادف شدند. مادهٔ کشته شدهٔ اخیر «ماجراد» نام داشت و سه۳ توله باردار بود. سپس در تیر ماه ۱۴۰۲ یک توله یوز نر شناخته شدهٔ دیگر زیر چرخ ماشین‌ها رفت.

سابقهٔ مرگ‌ومیر یوزپلنگ‌ها در ایران بر اثر حوادث جاده‌ای بسیار طولانی است و اولین مورد ثبت‌شدهٔ آن به نیمهٔ دههٔ ۶۰ شمسی در منطقه نایبندان بازمی‌گردد. با این حساب حداقل در طول ۳۵ سال گذشته عملاً هیچ اقدام موثری برای کاهش این تلفات از سوی وزارت راه که دستگاه دولتی متولی راه‌هاست، برداشته نشده و سازمان حفاظت محیط زیست هم در طول دو دههٔ گذشته موفق به اقدامی که بتواند تاثیر معنی‌داری در کاهش تصادفات داشته باشد نشده است.


بیشتر بخوانید:وضعیت برنامه‌های حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران به کجا رسید؟


هرچند با تصادف مردادماه ۱۴۰۱ دور جدیدی از پیگیری‌ها برای ایمن‌سازی جاده به جریان افتاد، اما متأسفانه با تغییر وزیر راه و در پیچ‌وخم اداری، منجر به نتیجهٔ خاصی نشد. تلاش‌ها با مرگ ماجراد دوباره پیگیری شد و تابه‌حال تأمین روشنایی بخشی از مسیر وعده داده شده است که عملیات اجرایی آن آغاز شده، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

همچنین کاهش سرعت خودرو‌های عبوری در بخشی از مسیر تا سطح ۹۰ کیلومتر بر ساعت به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور رسیده است. در آخرین تحول نیز ادارهٔ راهداری براساس مصوبهٔ آخرین جلسهٔ مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست با اعطای ۲۰ میلیارد تومان از بودجهٔ این سازمان به سازمان حفاظت محیط زیست از طریق سازمان برنامه‌وبودجه موافقت کرده است. اما این مبلغ هنوز به‌صورت رسمی برای فنس‌کشی در اختیارسازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفته است.

منبع: روزنامه پیام ما
ارسال نظر